Nekromanti Gondica: Att köpa sig värde i färdigheter

solvebring

Superhero
Jag fattar faktiskt inte hur exakt det går till när man köper sitt värde/snäpp i en färdighet.
Anders, kan du göra en utförlig beskrivning, en steg för stegis?

...Jag stirrar mig blind på det hela tiden och blandar ihop saker och ting.
- Hey stupid! :gremcrazy: :gremblush:

solvebring

Superhero
Re: Att köpa sig värde i färdigheter

P. S.
Jag fattar ju hur man gör med multipeln, men jag blir osäker om jag skall ta baserande GE's värde och multiplicera och sedan lägga till de extra snäpp för det jag vill komma upp i.
Eller adderar jag baserande GE's snäpp med det snäppantal jag vill nå, och sedan kör det på multipeln = klart?
D. S.

Axelsson

Warrior

Se exemplet på sidan 25 i regelboken och använd den stora tabellen på sidan 20.

Mitt ex:
Du har 9 snäpp i smidighet och vill köpa 12 snäpp i färdigheten Svärd (EP-multipel = 0,5)
De första 9 snäppen får du gratis, sedan höjer du till 11 snäpp det kostar enligt stora tabellen 5. De två följande snäppen kostar 6 vardera, vilket gör att kostnaden blir 5+6+6=17.

Hoppas att det var någorlunda begripligt, annars är det bara att fråga på så ska jag försöka reda ut det åt dig.

/Mattias

solvebring

Superhero

Se exemplet på sidan 25 i regelboken och använd den stora tabellen på sidan 20.
Självklart har jag ju gjort det. Men det får bara en vanliga effekten då jag känner mig lite tappad om en grej i en regelbok - att om det kommer mer att läsa om en grej jag redan har missförstått så rör min hjärna till det enkla ännu mer. :gremwink:
Vet inte varför det brukar bli så för mig, men jag behöver ofta en rak steg för stegare, då brukar jag haja direkt och virrvarrar mig inget mera. :gremgrin:

Du menar alltså:
Jag har SMI 9.
Jag vill köpa 12 snäpp i Svärd. Eftersom det baseras på SMI får jag ett grundvärde på 9 i Svärd kostnadsfritt. Men vad det kommer till de resterande 3 snäppen från 9 till 12 så skall de sn...
Nej... Im lost, fattar nada?!

Jag vet ju att för var tredje snäpp så blir det en ny T, och jag kan ju läsa Stora tabellen (utom snäppen upphöjda till 2 osv som jag inte vet vad de är till för)...

Axelsson

Warrior

Du ska inte vara ledsen, att köpa färdigheter i Gondica är ingen barnlek:

Du menar alltså: Jag har SMI 9. Jag vill köpa 12 snäpp i Svärd. Eftersom det baseras på SMI får jag ett grundvärde på 9 i Svärd kostnadsfritt.

Helt rätt så långt.

Men vad det kommer till de resterande 3 snäppen från 9 till 12 så skall de sn... Nej... Im lost, fattar nada?!

Ta fram stora tabellen gå till snäpp 10, lägg en linjal där. Sedan sätter du fingret på raden med EP-multipel = 0,5, dra ned fingret tills det hamnar på linjalen. Där har du nu kostnaden för att höja färdigheten i Svärd från 9 till 10 snäpp, alltså 5 EP.

Tittar du sedan en ruta ned så står det 6, det är kostnaden i EP för att höja Svärd från 10 till 11. Och i rutan under det står det också 6, det är kostnaden i EP för att höja Svärd från 11 till 12.
Nu har vi kommit fram till 12 snäpp och kostnaden har blivit 5+6+6= 17 EP

Hoppas att jag gjort det någorlunda begripligt och inte bara förvirrat dig ännu mer. :gremcrazy:

(utom snäppen upphöjda till 2 osv som jag inte vet vad de är till för)...
De är till för att räkna ut rollpersonens vikt.

/Mattias

solvebring

Superhero

Då är det bara att sitta där med linjal på multipeln och addera EP för varje snäpp, utöver den konstnadsfria grunden som blir en sorts start.
Jättetack för all hjälp Wheeler.
Det var ju hur enkelt som helst i slutändan, bara det att när man sitter man alla snäpp i huvudet och försöker hålla i alla siffertrådar samtidigt blir man lätt dum om man som jag är värdelös på matematisk logik. Är mer typen som skriver och tecknar än räknar alls. :gremwink:

Axelsson

Warrior

Det var så lite så. Jag vet att jag funderade själv ett tag innan jag riktigt kom överrens med tabellen.

/Mattias