Brev från Wantale II
Ur korrespondensen mellan Ireta tar-Tybald ran-Forbos, mentor vid den frekriska församlingen i Onshotu, och mäster Keitos, uppsyningsman för Frekriska Nordhandelskompaniets kommision för den nordregnvediska traden.
Mäster,
Onshotu är en stor stad, större än Trefiburg. Den har dock inte fler innevånare än vår huvudstad, enär wantalierna ytterst sällan bygga på höjden. Detta är delvis därför att de sakna de nödvändiga kunskaperna i ingenjörskonsten, men allra främst för den roll som onokentaurerna spelar i riket. Även de ställen, såsom mansans vidsträckta palats, som ha flera våningar, är byggda utan trappor men med sluttande plan, lättare för onokentauerna att beträda*.
Mansans palats är ett helt kvarter, och fastän hela staden ligger mellan den och floden har en kanal grävts dit för att skepp skall kunna färdas fram till palatset. Palatset är nämligen också den plats där Wantales handelsmän gör upp sina affärer, och palatsets största innergård utgör i själva verket ett stort torg. Utanför palatset finns ett än större torg, där vardagens varor säljs, köps och shackras av Onshotus vanliga invånare.
Dessa bo i vart sitt kvarter, då mansans lag endast samordnar den lag som råder i de enskilda delarna av Wantale, precis såsom i Blå Kejsardömet. Stadens invånare är därför indelade efter sin stam eller nation, och det är förbjudet att bo utanför dessa kvarter. De som saknar en erkänd stam bor utanför stadsmuren, i Främlingarnas läger, som dock är en riktig stadsdel med murade hus, även om många invånare är besökare från nomadiska barbarer som verkligen slår upp sina tält. Oss frekrier och andra folk från Vidonia har anslagits ett par kvarter som tidigare tillhörd kerma-folket; dessa flyttade stoiskt på sig, och mansan gäldade dem därför med salt och stål, vilket han alltid påpekar om vi framför klagomål.
Inom varje kvarter sköter varje stam sina egna angelägenheter, och vissa styrs av stammens hövding eller furste, som en egen huvudstad. Utom i vissa trossaker är därför inte lagen godtycklig, eftersom de flesta wantaler ha liknande rättsuppfattning som varandra och även oss frekrier.
Den erfaren kan se när han passerar in i ett nytt kvarter, för även om alla de flesta husen är byggda på samma sätt, av tegel täckt med kalk och oftast med ristak, är de olika utsmyckade. Vår lokale uppsyningsman berättade, att när han var ny här, kom mansa Shande och var bekymrad eftersom huset inte förändrats nämnvärt; han tyckte de inte var tillräckligt frekriska, och antog att vi vantrivdes. Fru Tirba, som driver en taverna här där de flesta sjömännen äta, har också sagt i förtroende, att det brukade komma kerma-köpmän till henne, som trodde att kvarteret fortfarande tillhörde deras fränder, och var förvånade när de inte återfann sitt hemlands kost och öl. Sedan dess har vi försökt att dekorera husen efter eget skön, och tyvärr tvättat bort de vackra mönster som kerma bemålat väggarna med, så de är frekriskt vitmenade. Några olivträd och vinrankor, som annars icke finnas här i landet, har planterats vid templet, men är ännu späda telningar.
De största kvarteren i staden tillhör mekembe, kerma, keita, awkari och onokentaurerna. Mansans eget folk är egentligen mekembe, men hans ätt blev ursprungligen en del av dessa via ingifte, och kom från ett litet folk som kallas Smidesfolket; de har konstigt nog inget eget kvarter i staden, men det är för att de alla är mansans gäster, och vistas i palatset. Mekembe är annars fiskare och sjömän; de kommer från Wantales kust men är bosatta längs hela floden Wantale med dess byflöden. Deras ättetecken är en orm eller drake, mokole, som de säger bor i floderna och är deras avgud**. Jag har själv sett ett sådant odjur, och det verkade endast vara ett stort djur, fast mekembe säger att det är ett besjälat väsen. Draken förtär både flodhästar och krokodiler, och likt vår drake ska den kunna "andas död". Den anfaller dock inte mekembes båtar, som är prydda med en avgudabild behängd med sjungande klockor. Mekembe behärska floderna, och handeln som går på dem.
Kerma har jag nämnt er; deras länder ligger i nordost och är en del av mansas rike***. Kerma har haft ett rike längre än någon annan i Wantale och anses mycket visa, men de nyttja inte denna heder som ett sätt att göra sig förmer än andra. Kermas språk är gammalt och används i skaldkonst och gudasånger; de ha ett eget alfabete som är i bilder likt i Chu, och som inga andra wantalier verka begripa. De bygga gott i sten, inte tegel, och ha byggt mansans palats och vakttornen kring staden. Kerma synes mig dekadenta och melankoliska. De handlar främst med glas, som är mycket vackert och färggrannt, och säd, samt med sina djur. Kerma uppföda jättesengångare, stora, ludna bestar, starka som elefanter och lydiga som hundar. De finnas i två slag; en är mindre och bär dels bördor, och slaktas dels för köttets skull. Den större arten används i krig. Kerma gör tjänst i kriget mot Uwako Bastardens barbarhorder med sina krigsdjur. De hetsa också dem mot varandra som en sport, på ett stort fält utanför staden, där de byggt såsom en amfiteater, och ändå har jag sett Kermas minister gråta när hon fick veta att en av hennes papegojor dött - kerma är blodslystna i ena sekunden och milda som larer den andra. De behärskas av en furstinna som bor i kermas hemland, och alla deras regenter är kvinnor, men den egentliga makten finns hos deras minister i Onshotu, för Kerma är endast mansas lydrike, beroende av hans salt och järn.
Keita bo likt mekembe utmed floden, men ha bott där ursprungligen; det var de som behärskade de tre stora, järn, salt och guld, innan mekembe och Smidesfolket tog över. "Mansa" var titeln på deras heliga drott och en mäktig härskare. Keita härskade under Svärdseran, och deras rike föll för att mansan förslösade deras rikedomar på frivoliteter, på grund av hednisk vidskepelse. Som en helig man ansågs han inte få göra något som kunde riskera hans heliga kraft; till slut förvägrades han att gå utanför sitt palats eller ens sätta fötterna på jorden, och den siste mansan av Keita var en världsfrämmande dåre. Keita själva avsatte honom och utropade mekembes hövding till ny mansa.
Idag är keita inte lika inflytelserika i handel, utan bruka jorden längs Wantalefloden. De köpa och sälja mest sockerrör, hirs och vete, samt olika lyxvaror, såsom tobak, kakao och kolanötter. Keita uppfann tydligtvis bruket att röka tobaken, men lägger den också i stark rom och dricka brygden. Kakao lärde man bruka från kerma, men keita odlar bättre kakao idag. På samma sätt har de tagit över kolanöts-odlingen från Sussurra, ett folk från nordväst. De är ytterst dugliga agronomer. De motsätter sig mansans anspråk på övermakt som inte baseras på de facto styrka; keita hata av historiska skäl självsvåldiga envåldshärskare. Telbirs trollkarlsfurste har skaffat sig kraftfulla privilegier med sitt handelshus gentemot keitas plantageägare, men de som inte är bundna därvid är villiga att handla med oss. Då kakao, tobak och kola är så dyrt i våra hemländer, har traden med Vidonia gjort dem rika och djärva. Många keita klaga nu över att mansans avtal med dem är orättvisa och att han förvägrar dem salt och järn de ha rätt till. De är själva kända för trolldom av andra folk - om det är sanning eller vidskepelse vet jag inte - och källor säga mig att de förhandla med furst ran-Ymad om hans mekanurgiska trolltyg, för att kunna utmana mansans makt.
Awkari är ett gammalt folk från syd och väst, i bergen där floden Wantale rinner upp, även om en del av dem bebo savannen kring dessa berg. De har också en gång varit ett härskarfolk men är mansans undersåtar numera och mycket lojala. Deras patricier, ubu, liknar forna tiders jarlar med sina huskarlar, och är jordägare som gör krigstjänst hos mansan och utgör det mesta av hans fotfolk. Ingen av dem är furste över sina hemländer, utan de svär alla direkt trohet mot mansan. De handla med hudar och säd, och gör vackert trägods som används istället för tunnor och laggkärl. Ubu har, likt en del andra i Wantale, märkliga brödraskap av män som följts åt i krig, och är mycket lojala mot dessa. När man handlar med awkari, kan en ubus krigarheder göra att han håller på sina ordensbröder före andra människor, och det får man låta bero. Då vad man gör i sin orden eller brödraskap är en hemlighet, likt hos minotaurerna, kan de annars mycket ärliga och hedersamma ubu ljuga friskt om detta. I awkaris hemland härskar ubu över andra stammar som är fattiga bönder och hart när trälar; när deras nordligaste marker hotades av Uwako Bastarden, gjorde dessa uppror och anslöt sig till krigsherren, så nu är de istället dennes trälar - eller så säger åtminstone awkari, som förvisso har skäl att vara mindre sanningsenliga här.
Om onokentaurerna har jag redan förtäljt. De är småvuxna kentaurer som behärska handelsvägarna till lands och dyrkar månarna som gudar. Deras stadsdel har liknande hus som de andras, eftersom de har justerat sig efter människorna liksom vicer versa. I kriget mot Uwako har de varit ivrigast att tillägna sig vår vapen och krigstyg. Tre artillerister från Tekeburg har trätt i onokentaurernas tjänst och har gjutit små, lätta kanoner, av den sort som begagnas på små skepp; onokentaurernas soldater träna nu att springa i fält med kanonen på en vagnsläpa efter sig, så att de snabb kan förflytta sitt artilleri över fältet. Må Kosmokrator bevara oss för att inge Tublai Töruk den idén! I motsats till andra krigare i landet bruka onokentaurerna riktiga harnesk, som gamla tiders brynjor, och har krökta svärd som svingas som en skära, med eggen inuit bågen. Onokentaurerna ha en egen furste, som tjänstgör som mansans skattmästare och främste minister; de slå även landets mynt i silver och guld.
Alla dessa ha alltså sin egen stad i staden i Onshotu, liksom kanske ett dussin andra minde folkslag, icke alla av dem mänskliga. Över dem alla råder mansans lag för handel och samfärdsel, och alla ger mansan en tribut, som dock främst är ett av lång hävd gällande handelsavtal, så att mansan i gengäld ger dem varor från sina förråd. Runt staden finns en förstad av sammanväxta bondbyar, dock icke nog att försörja staden. Dessa bebos av keita, som lyder under keitas fyra eforer i Keita-staden i Onshotu. Av denna har jag inte sett mycket, fastän många av keitas mäktigaste män ha sina boningar där och bara resa in till staden vid något viktigt ärende.
Om mina resor längs floden Wantale och det lilla av det väldiga riket eller rikena som utgör det egentliga Wantale som jag skådat skall jag berätta en annan gång. Men låt föralldel icke bli att fråga mig om andra saker. Till det du sade i ditt förra brev: Wantalierna har akademier som vi, skolor för lärda män och förnäma mäns söner och döttrar, och dessa lärda kallas grioter; en griot är också en skald, liksom man kan finna i Tegern eller bland vedingarna, men är en bildad man kunnig i många ting.
Den främsta av alla dessa skolor finns i Onshotu och ligger i mansans palats, det han ville vinna grioternas ynnest. Där finns många böcker, vetenskapliga instrument och märkliga naturalier, men grioterna synes mig bruka de första som de sista. Hos dem är det som hos de äldsta daladher, att en lärd man skall kunna allting utantill. Grioterna lära sig därför sin konst från att lyssna till föreläsningar och förevisningar, och träna särskilt sitt minne genom en minneskonst som liknar våra liknande ars memoria, men som är långt mer intensiv.
Grioter är också läkare och ibland trollkarlar; de synes behärska galenik, fastän de är hedningar liksom dodjaberna, och tillverka också märkliga talismaner och amuletter som folk betrakta med vidskeplig vördnad. Min mystagog Aurora har dock inte kunnat säga om dessa ha någon som helst kraft. Grioterna skilja dock inte på denna magi och sin vanliga lärdom, utan hävda helt enkelt att en trollkarl är en särskilt skicklig griot som besitter särskilt förnämliga kunskaper, eftersom han kan få själva naturen att lyda honom. De säger sig inte förstå när Aurora förklarade om sin förmåga att känna fluxens rörelser, och flera har blivit illa berörda. Även de mest bildade och förnuftiga wantalier visar en märklig och nyckfull vidskepels ibland, och detta verkar vara ett sådant fall, som jag måste förhöra mig mer om, men med försiktighet. Sant är i alla fall att mången enkel wantalier tror att grioterna - som återfinns hos alla de folk jag känner till i Wantale - alla är trollkarlar, vilket förstås bara är den vidskepliges vördnad inför lärdomen.
Som jag nämnt kan de mycket om stjärnskådande och har fört noggranna almanackor. Deras medicinska kunskaper är utmärkta vad rör sitt lands gruvliga febrar och sjukdomar, men de är sämre än oss i kirurgins konst, och grioterna har inte spritt kunskaper om hygien och sårvård som våra heliga kvinnor gjort, fastän en del verkar förstå sig på dem. De är inte, som jag först trodde, avgudarnas präster. Tvärtom verkar städernas grioter, åtminstone, vara avogt inställda till de heliga män jag sett. En sade mig rakt på sak att han visserligen inte betvivlade existensen av wantaliernas avgudar, men att hans inte hade någon större respekt för dem. Han anförde som bevis härpå att Uwako Bastarden att dräpt en hel stam, man, kvinna och barn, som stått honom emot och inte kunnat ansättas av mansans folk. Detta folk, som alla andra, hade sina gudar; men gudarna hade inget gjort. Dessutom var det uppenbart att folk som inte dyrkade gudarna, till vilket han räknade oss frekrier, fick regn, sol och barn, medan gudarna inte kunde på salt och blod om inte människorna gav dem det.
Trots detta eller kanske just därför har icke missionen nått så stora framgångar här, men det är icke ett ärende för min korrespondens med er, Mäster, och icke heller för vår högtärade nästkusin, så jag slutar brevet här. Han ska säkert finna mer om detta i Luminatores**** annaler.
Jag förblir er trogna tjänarinna och arbetar oförtövat såväl med mina gudgivna plikter mot församlingens barn som med det ämbete Mäster föreskrivit mig,
Ireta tar-Tybald ran-Forbos
*Av liknande skäl ligger helt händelsevis mansans skattkammare i markplanet, även om det är skyddat av flera enorma ebenholzdörrar beslagna med järn och meterstjocka stenmurar. Skattmästaren är ju av tradition onokentaur, och Pangaias största enskilda samling guld ligger därför förhållandesvis oskyddat. Fast det kunde Ireta inte veta.
**Ireta har fått det om bakfoten; Mansa Mokole, Drakkungen, besegrades av en hjältinna i mekembes legender, som dyrkas som anmoder av mekembe idag. De tror att deras furstinna - dvs den sittande mansans moder eller hustru - kan kontrollera Drakkungen i tider av nöd, och det är hennes bild som finns på mekembes båtar.
***Nästan. Uwako-alliansen har erövrat en tredjedel av Kerma, och en knappt en tredjedel av det gamla riket Kerma är inte en del av Wantale, fastän man betalar tribut till furstinnan av Kerma av traditionella skäl, i form av 144 vita nandu-plymer, tolv jättesengångare lastade med säd, och sex säckar med ruwi, ett pigment som används vid glasblåsning.
****"Upplysarna", ett ekomantiskt sällskap avsett att missionera utanför Vidonia, understött av fursten av Frekre till den grad att det ofta utgjort hans verktyg