Nekromanti Gondica, DoD eller nåt annat?

Vindhand

Myrmidon
Kompromiss

Det finns väl inget som hindrar att du fortsätter spela i mundana men skrotar det otympliga regelsystemet? Du skulle köra Mundana med t.ex. Stormbringers stridsregler (en finslipad Basic Roleplaying variant). Det bästa av båda världar s.a.s.

Det finns ju högar av regelsystem att välja från... många av dem helt gratis från nätet. Om du gillar Mundana och dess detaljnivå så är det ju synd att du skall förlora det för att Neogames gjort stridsregler som tar Ob-tid :)

Jag lutar åt Gondica över DoD, men jag har inte lyckats få så superbra begrepp om något av spelen...

Gondica; gå och se Vargarnas Pakt (hmm, finns nog på video/dvd nu).

DoD: Problemet är att det finns sex (!) versioner av det och de senaste tre-fyra så där har innehållit ganska stora skillnader.
DoD-expert (v3) har IMHO bäst regler (om du vill sno ett system till Mundana), Världen är Ereb-Altor men alla moduler kan vara svåra och dyra att få tag på m.t.p. att det är ganska länge sedan det trycktes.
DoD-91 (v4) innebar försämrade regler och dessutom högar och åter högar med "X handbok" där X kunde vara Krigarnas, Hjältarnas o.s.v. Varje sådan handbok byggde på (och i flera fall försämrade) reglerna ytterligare.
DoD-Chronopia (v5) vill jag helst glömma...
DoD6 verkar ha återgått till en mysig fantasy-värld. Reglerna lämnar en del övrigt att önska i.o.f.s. men kan man stå ut med att de är level och yrkesbaserade så är de i alla fall bättre än DoD-91. Det finns ett visst hopp om att DoD6-expert (kanske borde kallas version 7?) kommer fixa de kvaravarande problemen :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Rashygien i Västmark

"JAG vill ju ha fler raser. Standard-fantasy behöver det verkligen inte vara, vill bara att det ska vara lite utöver realism, det där magiska. Typ ankor och sånt ."

Problemet med Västmark och raser är att raskonceptet inte finns. Skiljelinjerna går snarare mellan religioner och kulturer än mellan raser - bråket ligger så att säga mellan kristna, muslimer, judar och gammaltroende, och dessutom mellan olika grenar inom varje religion: sunni och shia, ortodox, koptisk och katolsk kristendom, plus ett par olika grupperingar som hamnar utanför respektive religions intressesfär, som katarerna, assassinerna och så vidare.

Utöver det så finns det biologiska grupperingar. Utöver det som vi idag skulle kalla "raser" (ur rashygienisk synvinkel, det vill säga semiter, kaukasier etc) och deras undergrupper (franker, germaner, kelter etc) - vilka är indelningar av den mänskliga rasen/arten/whathaveya - så finns också älvafolk, djurfolk och halvfolk.

Halvfolk är alltid individer. Det finns ingen "ras" av små Tuvor som alla har rävsvans och rävöron, utan sådana individer uppstår när älvablod och människoblod blandas.

Djurfolk är väl "rasindelade", iofs, men jag har aldrig brytt mig om att kartlägga vilka som finns. Att de flesta (förmodligen alla) härstammar från däggdjur är jag ganska övertygad om, men det är allt.

Och sen har vi älvafolken. Älvafolken omfattar troll, vättar, tomtar, alver, vittror, huldror, älvor, irrbloss, jättar och allsköns andra sorters oknytt. Även där blir "raskonceptet" onödigt och framförallt missvisande. Indelningen efter "ras" är totalt underordnad indelningen efter kia (mörker) och daoine (ljus). Att älvafolk dessutom är en manifestering av trolldom gör det inte lättare - det finns en hel kasse metafysiska tankegångar om älvafolk som i stort sett kommer ner till ett grundläggande faktum: älvafolken är magi.

Så beroende på synvinkel så har Västmark ett oräkneligt antal raser, eller inga alls. Välj själv.

Marcus_UBBT

Warrior
tja, när det kommer till att uppskatta tid får du vara hur subjektiv du vill, så länge du inte ljuger :)

är det du som står för illustrationerna i Gondica?

Rosen

Myrmidon
är det du som står för illustrationerna i Gondica?

Jo. Önskar i efterhand att jag haft lite mer tid att lägga ner på dem, men bilderna till Western skulle göras samtidigt...
Bilderna i bestiariet kommer däremot att vara av ett par andra förmågor. Jag såg några skisser till det i helgen; det blir en klart intressant touch på dem.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Palladium FRPG

Håller med om att det är en mycket bra värld, men systemet suger ap-analer med sugrör. Min rekommendation är Palladiums värld med ett annat sytem, alternativt med ett kraftigt modifierat system.

Bjorn

Hero

Vad har du emot Palladiums system då?
Tycker att det är det bästa av de levelbaserade system som finns på marknaden, klart bättre än t.ex. DD3E.

/Bjorn

Troberg

Sinister eater

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad har du emot Palladiums system då?

<hr></blockquote>

Det innehåller för mycket underligheter och inkonsekvenser för min smak.

Höjdarexempel är att en människa kan ha 3-16 och 18-24 i en grundegenskap men aldrig 17.

Överhuvudtaget så känns systemet gammalt och primitivt. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag har en urgammal upplaga (säker minst 15 år gammal, så gammal att 'sexual deviations table' finns kvar!).

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tycker att det är det bästa av de levelbaserade system som finns på marknaden, klart bättre än t.ex. DD3E.

<hr></blockquote>

Det känns ungefär som att jämföra vem som är bäst av Hitler och Pol Pot. Båda systemen är väldigt konstlade (vilket iofs är levelsystemens stora problem) och känns långt borta från verkligheten (även bortsett från de delar som förväntas vara overkliga (magi, möjligheter till heroism etc)).

Misstolka mig inte, jag har haft mycket kul med båda systemen, men det har varit spelarnas/spelledarens förtjänst, inte varit systemens (bara för att undvika missförstånd med min tidigare metafor så innebär detta inte att jag på något sätt ser något kul med Hitler eller Pol Pot).

Baldyr

Hero
spelarraser och Altoria

Jag har nog lite svårt att förstå resonemanget kring att spelarnas smak och förväntningar inte spelar någon roll, men det får stå för ditt spelledande.

Om det nu är otänkbart att spela fantasy utan en mängd "spelarraser" så rekommenderas givetvis inte Västmark. Jag ändrar min rekommendation till Gondica, helt enkelt. Återstår väl bara att hoppas att dina syskon gillar spelet lika mycket som du - för tanken var väl fortfarande att de skulle få blodad tand?

Vad gäller Projekt Altoria så ligger det officiellt på is. (Däremot kan det hända någonting intressant på hemsidan inom kort...) Altoria är dock inte heller tänkt att vara en standard-fantasy-setting med myriader av spelarraser. Tanken har snarare varit att uppmuntra mänskliga rollfigurer genom att göra andra intelligenta arter ovanligare och mer svårspelade (mindre mänskliga). Därför skulle jag nog inte rekommendera Altoria heller i det här fallet.

Annars låter det nästan som att du borde hålla dig till Eon, trots allt. Du verkar ju gilla spelet liksom spelvärlden. Att vissa delar av regelsystemet sedan inte håller måttet får man helt enkelt åtgärda själv. Det borde exempelvis inte vara omöjligt att konstruera ett nytt strids- och skadesystem som är mer snabbspelat. (Det torde åtminstone vara enklare att behålla spelvärlden och modifiera reglerna, än att konvertera ett annat spelsystem till Mundana. Speciellt magisystem brukar ställa till det ordentligt i fantasy-konverteringar, så det är knappast värt besväret.)

/Baldyr

Marcus_UBBT

Warrior
Re: spelarraser och Altoria

Jag har nog lite svårt att förstå resonemanget kring att spelarnas smak och förväntningar inte spelar någon roll, men det får stå för ditt spelledande.

vad kan jag säga, mina syskon lyder mig. respect! aiiii.

Om det nu är otänkbart att spela fantasy utan en mängd "spelarraser" så rekommenderas givetvis inte Västmark. Jag ändrar min rekommendation till Gondica, helt enkelt. Återstår väl bara att hoppas att dina syskon gillar spelet lika mycket som du - för tanken var väl fortfarande att de skulle få blodad tand?

blodad tand vet jag inte... huvudsaken är att det håller under sommarlovet, och att det är kul. eftersom de inte spelat så mycket rollspel tänker jag mig att de kan nog anpassa sig till det mesta.

Annars låter det nästan som att du borde hålla dig till Eon, trots allt.

där sa du nåt... för visst tycker jag om mundana. men det blir alltid sånt jox när man ska ändra på saker och ting - från vapentabeller till skadesystem. dessutom är det ju kul med nya rollspel, lite nytt och fräscht sådär.

synd angående altoria, isen och så... det hela verkar riktigt intressant tycker jag.

tack för all hjälp i alla fall.

Nightowl

Champion
Folket på Twin Engine är A, illustrations-proffs och B, Gondica-fans.

Nightowl, som inte fått se några nya skisser... men så är det när man utvecklar spel tillsammans med en jeppe som bor två dagars konstant bilfärd bort

Sabelkatten

Swordsman
Rasproblem i Västmark?

Det är ju jättelätt att införa ickemänskliga varelser i Västmark.

T.ex. Orch:
Ful -2
Aggressiv +2
Stark +2
Klor +1

Eller Kentaur (Västmark i Grekland, någon?):
Stor +6 (?)
Stark +4
Passionerad +2 (alltså i betydelsen "låter känslorna styra")
Fyrbent +8 (?)

Eller hur man nu vill ha det. Värdena blir lätt konstiga dock ("stor" och "fyrbent" för Kentauren, t.ex.) men det kanske fungerar bättre i tredje utgåvan?

/Henrik

Krille

Super Moderator
Re: Rasproblem i Västmark?

"Eller hur man nu vill ha det. Värdena blir lätt konstiga dock ("stor" och "fyrbent" för Kentauren, t.ex.) men det kanske fungerar bättre i tredje utgåvan?"

Det är en sak med konstiga värden, det är en annan sak med icke fungerande värden. De som du plockar fram skulle kunna fungera bra.

Faktum är att jag har funderat på något slags system för "rasmodifikationer", och konstaterat att sådana ska tillföras efter att man har byggt klart med skickligheter och egenskaper. Så att säga, man utgår från nollvärdet som om man vore normal i sitt samhälle. Sedan läggs modifikationen på, eftersom ens samhälle "avviker från normen" (vilket ju inte är så säkert, men i de flesta spel utgör människor någon slags baslinje).

Så när man bygger en orch så kanske man tar egenskapen Ful -4 varvid andra orcher anser att man är riktigt äckligt ful. Sedan lägger man på rasmodifikationen Ful -2, och kommer ner på Ful -6 - det är så ful som "normalt folk" anser en vara.

Sodivra

Champion
Jobbigt..

En orch som är ful är orch-synpunkt kanske inte är så pjåkig ur människo-synpunkt.. Då kunde man ha "mänskligt utseende" istället för ful.. Fast ska detta vara en positiv eller negativ egenskap? Kanske bäst om Orchen har Ful -4 OCH Mänskligt utseende +2, för då innebär det att åtminstone MÄNNISKOR tycker att orchen ser rätt okej ut.

Då får väl ett specifikt utseende vara värt dubbelt jämfört med vanliga utseendesmodifikationer, men multiplikation är ju bannlyst från Västmark..

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: hehe

I Västmark finns ju talande djur, så du har alla raser du kan behöva..

Sabelkatten

Swordsman
Re: Jobbigt..

Eftersom det inte finns några hårda, fasta regler för hur mycket fördelar och nackdelar av olika slag är värda i Västmark (antar jag, det är väl inte ändrat i tredje?) så blir det ju helt enkelt upp till SL att bestämma hur mycket olika egenskaper "kostar". Ta den hypotetiska kentauren - den har ju 20+ i fördelar men det är tveksamt om det verkligen är värt så mycket (OK, jag springer väldigt fort. Så jag är ännu snabbare än dig. Snabbare eller ännu snabbare, hur stor skillnad är det?).

Så multiplikation är egentligen inte nödvändigt, SL kan bara säga att (egenskap)+4 egentligen bara är värt (egenskap)+3.

/Henrik