Nekromanti Gondica-kartan

Weatherman

Hero
Hur stora är avstånden? Vore kul att veta hur stort Pangaia är...

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.

Rosen

Myrmidon
<I>Hur stora är avstånden? Vore kul att veta hur stort Pangaia är...</I>

Få se nu... Vidisbukten nere i sydöst, är från där floden Taggu rinner ut i havet till spetsen på Imbri-halvön, <I>ungefär</I> 600 väktvägar, vilket är (ännu mer ungefär) 3000 kilometer. Som en väldigt grov uppskattning skulle alltså hela Pangaia vara omkring 1500 mil från Västermuren till kusten öster om Vastus Magnus, och 1200 mil i nord-sydlig riktning. En rätt fet kluns, med andra ord.
Vidonia är ungefär 300x200 mil.

--
Åke

Weatherman

Hero
Trevligt med en värld som är lite att ta i. Jämförd med Ereb och Världen i Gemini är den gargoluntisk!

weatherman
------------------

Rosen

Myrmidon
Gondica vs MechaGondica

<I>Jämförd med Ereb och Världen i Gemini är den gargoluntisk!</I>

Tja, en värld för swashbucklers och saltstänkta äventyrare på de fem haven <I>behöver</I> lite distanser att korsa - fast såvitt man vet är Pangaia också den <I>enda</I> kontinenten på Gondica.

<B>Khelataar</B> är ca 150x100 mil, så om man tog bort Nagrö (bland Termaliska öarna) och några av de mindre öarna omkring den så skulle man kunna passa in hela Khelataar ganska galant mellan Legrö och den östra delen av Vidisbukten.
Eons karta över <B>Mundana</B> är 600x300 mil, varav mycket är vatten, men den gör det också väldigt uppenbart att den bara visar ett begränsat område. Digerveden skulle iaf rymmas på den, men bara nätt och jämnt.
De kartor som RiotMinds har lagt ut över <B>Trudvang</B> så här långt har ingen skala.
<B>Geminis</B> värld är väldans liten, jo. (Har nån gjort en <I>samlad</I> karta över den, eller är de där tolv provinskartorna - som dessutom har olika skalor - det enda som finns?)
<B>Ereb</B> hade jag åtminstone för mig var rätt fläskig... Jag har ingen karta över den tillgänglig; hur stor är den egentligen?

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Gondica vs Mothra

Eftersom det har snackats en del om 'indie-rollspel' på andra fora på sistone så kollade jag även upp några av de amatörhobbyhemgjorda spelen på nätet - de som jag visste hade kartor...

Kartan över <B>Zhoria</B> är även den en sån där man bara ser en region av en större kontinent. Den kartan är iaf 240x160 mil, så även den ryms i Vidibukten om man flyttar på Termaliska öarna.
<B>Västmark</B> är mindre intressant för en jämförelse då dess spelvärld är en fiktiv ö i vår egen värld. Lyonia är iaf ungefär jämnstort med Irland, och alltså ännu mindre än Khelataar.
Då är nog <B>Skymningshem</B>, Krilles alternativ-värld till Eon, mer intressant i sammanhanget. Dess karta saknar skala men visar hela Fo'urs norra halvklot (antagligen lika stort som jordens). Det är en värld av öar och atoller, helt utan sammanhängande kontinenter, så Lamark-arkipelagen (regionen som spelet fokuserar på) blir rätt stor mätt från sina yttersta punkter, men med liten total landmassa.

Fo'urs utterliknande thrakinde påminner fö en hel del om Gondicas tritoner; om man ville testa en annorlunda miljö skulle Lamark förmodligen gå att förlägga till Gondica med relativt små konverteringar...

--
Åke

Weatherman

Hero
Ang. Zhoria...

På sidan 169 i regelboken finns en karta över Den Kända Världen. På denna karta framgår det hur litet Zhoria är. Det finns flera kontinenter av vilka Bhanalys är den största som är 1200 mil från spets till spets och 600 på det bredaste. Detta är dock mycket ungefärligt. Ta en titt själv vetja!

weatherman
------------------

Weatherman

Hero
Re: Gondica vs MechaGondica

"Eons karta över Mundana är 600x300 mil, varav mycket är vatten, men den gör det också väldigt uppenbart att den bara visar ett begränsat område. Digerveden skulle iaf rymmas på den, men bara nätt och jämnt"
Va?! Är Mundana så litet? Trodde det var mycket större...

"De kartor som RiotMinds har lagt ut över Trudvang så här långt har ingen skala."
Sabla RiotMinds, börjar tappa hoppet för DoD6... Kan nämnas att vi min SL i Trudvang (kampanj som vi lagt ner) mailade RM och frågade om avstånd i Vildhjarta, svaret var att 1 cm = 3 mil om det kan hjälpa dig...

"Har nån gjort en samlad karta över den, eller är de där tolv provinskartorna - som dessutom har olika skalor - det enda som finns?"
Har själv efterfrågat dylika (särskilt drygt är att den stora kartan, förutom att den saknar måttstock, är att den är på två sidor vilket gör att man inte kan kopiera den (om man inte vill slita ut sidorna ur boken dvs...))

Ereb:*kollar* Från Kardiens spets till Nidlands kust är det ca 500 mil (enligt Altors baksida, har inte Erebkartan tillgänglig...). Större än jag mindes men dock rätt liten...
ha, om van vrider Erebkartan 90* åt höger liknar det en strålpistol och om man gör dito åt vänster ser det ut som ett glatt spöke :)

weatherman
------------------