Nekromanti Gondica på konvent

The_Gorger

Hero
Som jag tidigare nämnt skriver jag (och en vän) på ett Gondicascenario till GothCon. Då jag räknar med att många som kommer att köra det inte spelat gondica innan, så jag funderar på om jag skulle skriva ihop en kortare introduktion till världen och hur en sådan ser ut. Eller skall man bara slänga in dem helt handlöst?

En annan fundering jag har är hur mycket regler och siffror som skall vara med i rollbeskrivningen. Själv blir jag bara förvirrad av siffror när jag är oinsatt i ett system. Skall man skriva ner värdet och tk'n eller bara hur många tärningar man skall slå?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det är nog klokt att skriva en halvsida om världen och hur den skiljer sig från de flesta "normala" fantasyvärldar.

Skriv bara hur många tärningar man ska slå.

Nightowl

Champion
Det är nog klokt att skriva en halvsida om världen och hur den skiljer sig från de flesta "normala" fantasyvärldar.
Fast jag brukar dra det muntligt (och göra humoristiska grimascher). Det är illa nog att spelarna ska läsa sina rollpersoner ibland!

Fast ska man ha spelledare "under sig" (den största grupp SL jag varit med i bestod av mig och Rosen) är handouts bra för dessa, mer eller mindre nödvändiga.

Erik, skriver ut snäpp också, men han är pedant

Nightowl

Champion
Mjo, det låter vettigt, dvs skriva en kort sammanfattning till spelledarna, och sedan låta dem förklara det för spelarna, i sina egna ord.
Och GÄRNA hålla en muntlig för dem också.

SL kommer för övrigt alltid att förvränga ditt scenario, skriva om det och spela ett helt annat! Trust me!

Erik

The_Gorger

Hero
Jo, jag har själv spellett en del på konvent, så jag räknar med det. Tanken är det skall vara väldigt allmänt uppbyggt. Alltså så att spelledaren skall kunna ändra ganska mycket utan att det blir "förstört".

The_Gorger

Hero
Hej alla!

Jag har lite dåligt samvete åt att jag inte ägnat forumet så mycket tid, men två recensioner är på väg (Abyssos och Bestarium), samt att GothCon-scenariot kommer att postas efter konventet väl är över.

Men men, här är den introduktion jag skrev till spelledarna. Låter det vettigt? Om det är helt åt skogen och ni vill att jag skall säga det till spelledarna måste ni skriva det innan typ 17 idag. Men men, det kan ju vara bra ifall någon behöver ngt liknande till sitt scenario.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ha inte dåligt samvete. Jag är glad över att du kör ett scenario på Gothcon och beklagar att jag inte kan vara där och hjälpa till.

Bra dokument i stort. Nitpick: På ett ställe skriver du att scenariot utspelar sig under senvår, under ett annat högsommar. Svanens årstid motsvarar juni-juli så välj sommar.

The_Gorger

Hero
Ah, jag upptäckte det nu, men det beror på att jag av okänd anledning klippte ihop två olika dokument och pdf'ade isf att bara kopiera allt från den slutgiltiga versionen. Där står det konsekvent att det är högsommar.

Fick du det jag skickade till din Yahoo-mejl förresten?

AEGIS PRIME

Swordsman
Vill från min spelgrupp, SF Demagogerna rikta ett stort tack till ett mycket trevligt scenario och som förgyllde min sambos (Mia-Marie eller Barwut som hon går under här) GothCon som för henne var en viss besvikelse.

Mer Gondica på konvent och Barwut blev väldigt sugen på att spelleda det i framtiden :gremlaugh: :gremlaugh: