Nekromanti Gondica Vs Khelataar

AEGIS PRIME

Swordsman
Hej

Vet inte exakt vad jag skall posta det här inlägget, men jag gör ett försök (straffa mig inte moderator :gremfrown: ) I alla fall så är jag en stor fan av Khelataar och de flesta av det sedan länge avsomnande företaget Lancelot Games. I alla fall så har jag alltid tyckt att magisystem i Khelataar har haft stora brister och på Lancelot listan ( om ni är intresserade av deras spel så gå med :gremlaugh: ) har Erik Sieurin som jag vet har mycket med Gondica att göra, skapat en ny version av Khelataars Magissystem. Nu ställer jag frågan om hur Gondicas magissystem är. Jag har Gondica, men har rent ut sagt varit för lat för att läsa igenom allt. Finns det likheter med Khelataars "nya" magissystem (en väldigt preciserad Erik fråga). Men mest av allt vill jag veta hur Gondica löser det här.

Tacksam för svar och jag ber om ursäkt om inlägget kanske inte passar här.

Nightowl

Champion
Gondica har fyra olika magisystem, plus en mer eller mindre systemlös av ett av de fyra som är för elaka SLP. Ekomantiker manipulerar livsenergi i världen omkring sig; mekanurger har ett särskilt sinne som låter dem "känna" det bästa sättet att bygga saker och maskiner; mystiker har uppnått en inre balans som låter dem göra övermänskliga saker med sin kropp och sina tankar; völvor (som existerar i en barbarkultur i utkanten av den kontinent det hela utspelar sig på) kommunicerar med en skogsande som låter dem utföra diverse underverk. Aristosofer är en grupp avfällingar inom ekomantin som mer eller mindre superladdat sin magi på bekostnad av sin mänsklighet.

Världsbilden är ganska olika i de bägge spelen trots att jag varit inblandad i bägge. Spelsystemen är också ganska olika, men det finns liknande sätt att avläsa tärningar - det finns motsvarigheter till begreppen svårighet, motstånd och kvalitet detta trots att man i Khelataar slår 2t20+ färdighet och att Gondica uttrycker färdigheter som en hög T6-or.

Erik

The_Gorger

Hero
Nu ställer jag frågan om hur Gondicas magissystem är.
Mycket kan man svara på detta. Strömlinjeformat är inte ett av svaren :gremsmile: Eller tja. Det är ju strömlinjeformat, det är kanske världen som inte är det?
Magireglerna passar varje magisystem bra, men då det finns flera olika, så... Men jag gillar det som det är. Mekanurger gör föremål, Dan-shimunkar agerar, Vövlor manipulerar verkligheten via en andevärld, Ekomantiker både gör potions, helar och "lite annat".

Det enda jag saknar i Gondica är lite fireballs och dylik actionmagi. Men det hittar du här.

Axelsson

Warrior
Lever Lancelotlistan än :gremlaugh:. Det var det första jag halkade in på när jag skaffat mig internet. *Ryser av nostalgi*

Om man tänker på själva frågan som AEGIS ställde, så tycker jag att både Ekomantikerna och Völvorna kunna passa in i Khelataar världsbild. Det krävs väl en del skruvande men jag tror det skulle vara värt det.
Överhuvudtaget kändes det som magin aldrig var riktigt integrerad del i Khelataar, till skillnad mot Gondica där den känns som en naturlig del av världen.

/Mattias - back on track

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Gondica Vs Khelataar (lite OT)

Lever Lancelotlistan än . Det var det första jag halkade in på när jag skaffat mig internet. *Ryser av nostalgi*

Jo, den lever, dock så är den väl inte så aktiv som den en gång var....

Rosen

Myrmidon
Ekomantikerna och Völvorna kunna passa in i Khelataar världsbild.

Geelbraager och mystagoger är väl gjorda med samma sorts kloka gummor och hedge wizards som förlaga, så det är nog mest en fråga om att passa ihop bakgrundskoncepten. Khelataarerna skulle nog inte gilla ekomantin som religion, iaf inte i Maharahuls version, men en polyteistisk variant kunde nog vara ganska lik det de redan har.
En khelataarisk völva skildras i novellen 'Rivalen' på rollspel.com; vissa likheter går att skönja, även om väl andevärldarna an sich är lite annorlunda. (Vediska völvor skulle väl annars närmast motsvara sejdande anaakiriska prästinnor - heck, skogsanden och Atheodora är ju nästan syskon.)

Överhuvudtaget kändes det som magin aldrig var riktigt integrerad del i Khelataar, till skillnad mot Gondica där den känns som en naturlig del av världen.

I Khelataar 1.0 (det tryckta spelet) kändes den som om den levde lite sitt eget liv, jo. När Gondica utvecklades var det ett krav att en kulturs magikoncept skulle motsvaras i dess världsåskådning - en erfarenhet som kom från just diskussioner på Lancelot-listan.

--
Åke