RECENSION Good Society: a Jane Austen rpg

Ulfgeir

Swashbuckler
Nu har jag äntligen fått chansen att spela Good Society. Det har stått alldeles för länge i min spelhylla. Backade det redan 2018 för jag tyckte det verkade intressant och ville se mer annorlunda spel.

Tillverkare: Storybrewers Roleplaying

Vi kan börja med frågan: Behöver man vara en inbiten Jane Austen-fantast för att uppskatta det?
Svaret är nej. Men det underlättar om man uppskattar (historiskt) drama i olika former, och är öppen för annat än D&D hack-n-n-slash, och att rollpersoner kan råka illa ut... :)

Spelet är tänkt att utspelas under Regency era i England (ca 1810-1820), i en fiktiv liten stad där alla av vikt känner varandra, men som samtidigt så stor att de kan hållas ordentliga baler etc. Rollpersonerna rör sig i samhällets övre skick, med de begränsningar detta innebär; det anses exemplvis dåligt att behöva arbeta för sin försörjning. Finns ett fåtal yrken som är socialt acceptabla - Officer, läkare (som studerat medicin på universitet ), präst, advokat (barrister, inte solicitor), och Guvernant. Det finns en expansion där man även kan spela tjänstefolket.

Första intryck av boken: det är en vacker hårdpärm i ett behändigt bokformat (23.5 cm X 15.5), med en lättläst layout. Boken har med ett band som kan användas om bokmärke. Illustrationerna är alla av genomgående samma slag, vilket ger en enhetlig känsla.

Mekaniken då...
Det är ett samberättande spel, som är gjort för 3-5 spelare inklusive spelledare (det går säkert spela i större grupper, men risken är att det blir många scener där en del spelare inte är med). Spelledare kallas Facilitator, vilket är en passande beskrivning, då denne förväntas mer se till att spelet flyter. Det finns regler så man kan spela utan en facilitator. Finns även vad som kallas duet-regler så man kan spela på bara 2 personer.

En sak som skiljer det här spelet från andra är att man har vare sig stats, eller skills på ens rollpersoner. Istället så har man en Desire, en Relation med andra, en roll, och en bakgrund. Jag skrev rollpersonerna ovan, för att dels har varje spelare en main character, men man skapar även 2 connections till denne. Dessa kallas då för Minor characters, och spelas av andra spelare. Deras roll är att "orsaka problem" för deras Major character, och föra dramat framåt.

Spelet spelas i ett antal förbestämda spelcykler (ofta 3-8). Man börjar spelet med att avgöra vilken ton man vill ha på spelet (Fars, Drama, Romantisk komedi). hur viktigt det är med historiskt korrekthet (i settingen i stort), och gender balance (vem som kan ha vilka yrken, vilka typer av relationer som är ok, vem som får böja flirta etc...), Man väljer hur mycket dold information som skall finnas (Ex om folk känner till varandras Desires etc. En del av förgjorda materialet har information som kan vara dold), och om det är saker som skall undvikas. Det rekommenderas att man kör med olika safety tools, som X-card eller Lines and Veils.

Till spelet finns en kortlek, som innehåller ett antal desires, relations, och connections (bild + kortare beskrivning av respektive Minor character). Man behöver inte använda dessa, men då måste man själv komma på mer vilka de är. Det finns ett antal färdiga playsets, som ger viss grund på vilka rollpersonerna (major characters) är och hur de hänger ihop, och vilken ton och tema som är tänkt, samt begränsningar på antal spelcykler.

En cykel består av följande faser (en cykel beräknas ta runt 3 timmars speltid):
* Novel chapter. Det är här själva rollspelandet sker. Ofta uppdelat i olika scener, som spelarna gemensamt kommit överens om innan.
* Reputation. Hur har Rollpersonens rykte påverkats av vad som hänt.
* Rumors and Scandals - Har det tillkomit nya rykten, vilka är i avtagande
* Epistolary - här skrivs brev som rollpersonrna skickar. Behöver inte skrivas ut i fullo, men spelarna behöver berätta vad breven i stora drag går ut på och vad de handlar om. När jag spelade så körde vi Novel chapter som rollspel via discord, och sedan skrev vi mellan spelsessionerna verkligen ut breven i en kanal på discord. En underbar sak där var att vi hade en "gossip columnist" som kunde ge sin lilla kolumn där hon kommenterade rykten och saker som skett under spelsessionerna. Och character'ärer skrev brev till denne kolumnist för att få råd i olika frågor.
* Upkeep - Lite mer administarativa saker mellan sessioner/cykles

När man skapar sin Major Character, så börjar med att välja Desire, sedan relationship med en annan Major character. Därefter väljer man sin Roll. Dessa är unika, och är exempelvis (The Dowager, The Heir, The Meddler, The Hedonist, The Socialite, The New Arrival). Sedan har man sin background, och där kan flera ha samma. Exempel här är (Old money, Peerage, Military, Ill-reputed, Foreign)

Varje rollperson (både Major och Minor) har 2 Resolve tokens, som kan användas för att det skall hända någon annan rollperson saker. Man måste dock förhandla med den andre personen om detta. Varje major character har har dessutom 1 Monologue token, och spelaren av denne karaktär kan ge den till någon annan för att dennes Major character då skall göra en monolog av vad den rollpersonens tankar och motiv är i den här stunden. De andra rollperpsnenr avet dock ingenting, utan det här är för spelarna. Ex hur reagerar Lady X på att Lord Y just har bedyrat sin eviga kärlek till henne.

Det finns en expansionsbok och 3 andra kortlekar med desires, relationships och connections. Expansionen heter "Good Society: Expanded Acquintance" och har med regler för att spela med hemliga identiteter a la Zorro/Röda Nejlikan, spela tjänstefolk, ha med magi och hemliga sällskap, fae courts. och även en kvinnlig privatdeckare a la Mrs Marple som löser olika fall.. Man kan kombinera dessa med varandra och få mer variation.

Det finns en hel del material att ladda ner på tillverkarnas hemsida, och även länkar till diverse 3e-parts hack/expansioner (många finns även på itch.io och spel som bygger på Good Societies mekanik kallas "Penned to Good Society) . De har även en aktiv Discord-server, där det annonserat ut diverse online-spel (tyvärr ofta på tider som inte passar svensk tidszon). Spelskaparna bor i Australien, och sedan finns många amerikaner på servern. Här hamnar en hel del work in progress-material och hack.

Omdöme: Ett intressant spel, som ger helt annorlunda typ av spelande. Det tar lite tid att komma in i spelstilen. Nackdelen är att det är dock ganska dyrt om man skall köpa i fysisk form, pga portot från Australien är högt. sedan tillkommer tullar och importavgifter. Men det går att köpa i PDF-format till en billigare kostnad.

Last edited:

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Bra recension. Kan bara hålla med. Om man är intresserad finns det en hel del actual plays att titta på. Backade kickstartern 2018 och finner det ett väldigt roligt spel, men lite svårt att hitta andra som är intresserade av att spela det.

Genesis

Ni dés ni maître
Spelade detta med @Hellzon (som väl är ägaren till spelet), @Vicotnik, @Lukas, @DeBracy och Kim (med förbehållet att någon av dessa kanske inte var med just det året) för ett par år sedan, minns jag. Tyckte att det var helt okej, inget jag känner att jag absolut vill spela igen, och inget som sticker ut. Minns det som ett ganska vaniljigt samberättarspel, med untantag för brevfasen, som kändes som en rätt intressant och kul innovation. Minns inte så mycket om resten. Skulle någon föreslå det på ett konvent eller så så skulle jag inte tacka nej.

När jag läser recensionen nu så låter det väldigt inrutat med kort och faser och pluppar och annat, vilket ofta inte riktigt är min kopp te, men jag minns inte att jag tyckte att det kändes så i spel, vilket ju i så fall är bra.

Har man det och vill hitta folk att spela det med kan man säkerligen dyka upp i Indierummet på valfritt större konvent (till exempel BSK i höst) och hitta flertalet frivilliga.

Lukas

Mannen i Gult
Spelade detta med @Hellzon (som väl är ägaren till spelet), @Vicotnik, @Lukas, @DeBracy och Kim (med förbehållet att någon av dessa kanske inte var med just det året) för ett par år sedan, minns jag. Tyckte att det var helt okej, inget jag känner att jag absolut vill spela igen, och inget som sticker ut. Minns det som ett ganska vaniljigt samberättarspel, med untantag för brevfasen, som kändes som en rätt intressant och kul innovation. Minns inte så mycket om resten. Skulle någon föreslå det på ett konvent eller så så skulle jag inte tacka nej.

När jag läser recensionen nu så låter det väldigt inrutat med kort och faser och pluppar och annat, vilket ofta inte riktigt är min kopp te, men jag minns inte att jag tyckte att det kändes så i spel, vilket ju i så fall är bra.

Har man det och vill hitta folk att spela det med kan man säkerligen dyka upp i Indierummet på valfritt större konvent (till exempel BSK i höst) och hitta flertalet frivilliga.
Det jag minns var att jag gillade det mer än du gjorde (men jag gillar ju pluttar, kort och faser mer än dig så inte så konstigt).
Men att jag inte tyckte det kändes som ett oneshot spel.utan som något som hade krävt en kortare kampanj.

Bifur

Veteran
Jag spelade det på Gothcon för några år sedan med stor behållning. Men lite för hög tröskel ekonomiskt för att jag någonsin kommit för mig att köpa det.

Hellzon

Långsamma Vargen
Som sagt, jag har spelat det med ovanstående @Genesis och @Lukas . Jag minns det som att det var väldigt mycket rekvisita* att printa innan - man har två rollformulär per spelare, plus ett gruppformulär och två referenslappar. Och i mitt fall även boken eftersom jag köpt den begagnad och inte har någon PDF.

Brevskrivandet är jättekul och jag minns inte mycket av ryktesfasen men konceptet är kul. Det låter ju lysande att skriva breven "på riktigt" på en Discordserver.

Jag har för mig att jag en gång i tiden blev såld på att det skulle vara "ett hack av Dream Askew". Det är ju väldigt ändrat i så fall men visst, pluppekonomin finns ju kvar. Däremot har man väl inga "moves".

*) Rekvisita som i papper alltså, inte 1800-talskläder men det kan man nog också köra med.

Ulfgeir

Swashbuckler
Vi fuskade en del med ryktesdelen när vi körde via Discord, och gav våra connections (Minor characters) ganska minimal info. Typ namn, ålder, hur de var connectade till major character och lite om deras personlighet.

Vi hade väldigt skoj i alla fall. ;)