Nekromanti Google Chrome

Zire

Swashbuckler
Nu kör jag tyvärr inte Windows, så jag får avvakta till linuxversionen. Men jag är extremt skeptisk till att Google får tillgång till allt jag skriver eller laddar upp via webbläsaren, vilket tydligen Chromes EULA förbinder. Även om det är tveksamt om det gäller i Sverige, så är det inte tilltalande.

Dilandau

Myrmidon
Chrome verkar funka ok. Värdelös bokmärkeshantering, dock. Fast på det stora hela gör den inget som Firefox inte redan gör.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dilandau said:
Chrome verkar funka ok. Värdelös bokmärkeshantering, dock. Fast på det stora hela gör den inget som Firefox inte redan gör.
Det är väl lite det jag fått för mig också. Sägs ha bättre javascriptmojs och jag gillar sandboxidén med tabbar. Däremot har firefox enormt försprång genom färdiga addons, en känd arkitektur och ett stort community. Jag använder omkring femton addons i dagsligt bruk, och inte ett enda av dem finns i motsvarighet i chrome än.

Så jag är måttligt impad.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Yeah, började precis köra den av ren nyfikenhet. Tycker den fungerar fint än så länge, även om jag instämmer i kritiken mot bokmärkeshanteringen.

krank

Vitulv said:
bokmärkeshanteringen.
Finns det verkligen ingen som kan göra bokmärkeshantering ordentligt? Även FF har ju en del minst sagt underliga artefakter i det grafiska gränssnittet där (ang. hur man kan dra mappar och inte dra mappar, vart nya mappar skapas etc).

Jag har testat några sätt att använda taggar, men inte sett ett enda sätt i en enda browser att få taggar att fundera på ett vettigt och snabbt sätt. När jag importerade mina bokmärken till del.icio.us till exempel och testade deras FF-addon, så tog det flera sekunder att göra NÅGONTING. OK, jag har helt sjuka mängder bokmärken, men det ska man väl få ha? Eller? Och jag menar, jag har ju bara typ 1100 eller så...

Helst skulle jag nog vilja ha en kombination av mappar och "smart filters". Om nån testat Epiphany till Linux så är den förträfflig - man anger ett antal taggar för varje bokmärke, och så grupperar Epiphany själv dem i mappar beroende på hur många de är. SKitsmart. Har man typ tre bokmärken hamnar de alla i samma mapp, men får man säg 20 så börjar den klumpa ihop dem. Inte sett nåt liknande nån annanstans, och tyvärr är det inte så snabbt där heller...

Arfert

Facit
jag testar den just nu, för att jag använder gmail, docs, calender osv... ska ju vara mer integrerat med browsern nu.. tyvärr har ju inte macversionen kommit än, eftersom macen är mitt huvudsakliga arbetsredskap.

Gardener

Champion
Jag har kommit fram till att jag gillar Chrome. Mer detaljerade kommentarer från mig finns på min blogg så jag orkar inte skriva nåt här.

Jag skulle däremot kunna byta browser direkt om den hanterade tab completion korrekt, och inte lika uppfuckat som Firefox och MSIE gör det.

chrull

Stockholm Kartell
Chrome's EULA ger alltså Google rätten att använda exakt allt du postar/skriver etc i chrome till vad de vill. Kostnadsfritt.

Du lovar dessutom att det är du som har rätten att ge iväg detta till google. Det betyder alltså att om du till exempel postar ett inlägg till din blogg, ett foto eller vad som helst så har google rätten att göra vadfan de vill med den texten och bilden.

Det gör det hela lite problematiskt. Folk här på wrnu ser nog gärna att de behåller rätten till sina rollspel, scenarion och liknande, och om du använder google chrome för att posta dem så ger du alltså bort den rätten till google.

Det hela är ju också ganska fånigt eftersom med open source-grunden kan alltså någon bara packa om chrome och släppa den med en annan EULA...

krank

Google säger ju att de typ bara copy-pasteade EULA'n från Google Docs (vilket väl i sig fick mig att känns att jag inte vill använda gdocs mer, men det är en annan sak), och att de håller på och arbetar fram en ny EULA som isf kommer att börja gälla retroaktivt så snart de fått klart den.

Det känns ju som att googles arméer av advokater borde ha fått kolla upp det här innan browsern släpptes...

Grog

Swordsman
Nu har jag inte läst EULAn men om det stämmer vad du säger måste den omedelbart svartlistas på mitt jobb. Vi laddar upp skyddade dokument via webbrowsers, och som om det inte var nog använder vi alltmer web interfaces med GRID certificates för komma åt data. Ett sådant certifikat kan man bara få genom att söka upp en för din avdelning utsedd person och visa ID kort etc. (Jag måste flyga till Holland för detta till exempel.) Verkar ju coucou om Google skulle få ta del av detta...

Grog

Swordsman
Här tror jag den verkliga anledningen finns:

"Programmet släpps efter avslöjandet att senaste versionen av Internet Explorer kan blockera den sökbaserade reklam som ger Google 90 procent av sina inkomster."

Arfert

Facit
Nej det stämmertroligen inte, det här är ett projekt google hållit på med länge, och syftar på att göra en browser som mer integrerar googles webbaserade office-paket och andra tjänster i skrivbordet... JA det är riktat mot msoft, men inte av den anledning du nämner.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vafan är grejen med att visa historik i thumbnails när man öppnar en ny flik? Jag vill inte att folk ska se vilken konstig porr jag surfade precis innan de kom.

Dilandau

Myrmidon
Grog said:
Här tror jag den verkliga anledningen finns:

"Programmet släpps efter avslöjandet att senaste versionen av Internet Explorer kan blockera den sökbaserade reklam som ger Google 90 procent av sina inkomster."
Chrome har ju samma funktion.

Gardener

Champion
Det är ju därför det finns privatläge inbyggt. Öppnar du ett inkognito-fönster så sparas ingenting som görs i det.

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
Yeah, började precis köra den av ren nyfikenhet. Tycker den fungerar fint än så länge, även om jag instämmer i kritiken mot bokmärkeshanteringen.
Det är bara de mest besökta siterna som visas där, så du får se till att skaffa ett gäng siter du alltid besöker skitmycket och sen varierar dina porrsurfvanor till olika siter.