Nekromanti Google docs - spreadsheet

solvebring

Superhero
Jag håller på ett pilla med ett spreadsheet. Det är dock lite jobbigt eftersom raderna tycks hänga ihop genom alla kolumner, och jag inte kan stänga av det.

Så, kan man dela av det på något vis? Jag hittar iaf inget, men så har jag inte vanan i docs för den delen.

Nå, det jag vill göra är alltså så att varje kolumn behandlar sina rader separat. Sorterar jag raderna i kolumn A vill jag inte att ordningen på raderna i kolumn B eller C påverkas.

Sapient

Swashbuckler
Keep your shirt on! Har ju bara inte hunnit svara än... :gremsmile:

Du kan göra lite olika saker - beroende på vad det egentligen är du vill uppnå.

Du kan sortera EN kolumn (eller del av kolumn) separat, genom att markera kolumnen (delen) och välja "Sort range by..." (jag har engelska inställningar...) under "Tools".

Då påverkas inte omgivande kolumner.

Om du ska göra sorteringar av vissa cellområden ofta, gentemot en fast "bas", kan du också använda olika kombinationer av "Freeze row"/"Freeze column" för att låsa dem.

solvebring

Superhero
Åh, btw. Smartaste sättet att t.ex. sortera två kolumner då, utan att rubba övriga?
Hm... Kanske går med by range om man bara ser till att markera. :gremcrazy:

solvebring

Superhero
solvebring said:
Åh, btw. Smartaste sättet att t.ex. sortera två kolumner då, utan att rubba övriga?
Hm... Kanske går med by range om man bara ser till att markera. :gremcrazy:
Yep! Ifall någon annan undrar någon gång.

Sapient

Swashbuckler
Vill du sortera dem synkront? (Alltså så att elementen i första kolumnen och andra kolumen behåller sin inbördes relation - men inte i förhållande till övriga kolumner?)

Markera då bägge kolumnerna och välj "Sort..." (lite längre ned på Tools-menyn. Då dyker upp en liten ruta, där du i en dropdownbox kan välja efter vilken kolumen du vill sortera, och en radioknapp för om det ska vara stigande eller fallande ordning.

(Du kan bygga ännu mer avancerade varianter om du har många kolumner att sortera efter, genom "+Add another sort option".)

solvebring

Superhero
Sapient said:
Vill du sortera dem synkront? (Alltså så att elementen i första kolumnen och andra kolumen behåller sin inbördes relation - men inte i förhållande till övriga kolumner?)

Markera då bägge kolumnerna och välj "Sort..." (lite längre ned på Tools-menyn. Då dyker upp en liten ruta, där du i en dropdownbox kan välja efter vilken kolumen du vill sortera, och en radioknapp för om det ska vara stigande eller fallande ordning.

(Du kan bygga ännu mer avancerade varianter om du har många kolumner att sortera efter, genom "+Add another sort option".)
Ah, schyssta bananer! Nu börjar jag ju få kläm på olika funktioners praktiska innebörd här, allt tack vare din hjälp.
Puss på dig, Sapient! :gremsmile: