Jag vill hålla med föregående talare. Speciellt krank. G+ har inte en massa lek och ploj och skoj. Det saknar sidor, spel, event och så vidare. Det saknar med andra ord allt det trams och fluff som FB är så rikt på.
FB är därav kanske ett bättre tidsfördriv. De flesta har det, man kan snacka med i princip vem som helst där och man kan ploja och leka med alla de övriga funktionerna som finns där.
Det har dock vissa nackdelar. Det är rörigt, interfacet är inte så noga avvägt alla gånger och när man lägger till "vänner" (ogillar termen) så är detta ömsesidigt. Man måste bekräfta att man är vän med någon och om du vill lägga till mig så måste jag besvara med att lägga till dig.
G+ är mer avskalat och allt det trams och fluff som FB erbjuder slipper man helt enkelt. Jag som inte spelar spel eller bryr mig om alla knasiga evenemang gillar den avsaknaden. Det är stilrenare, mindre rörigt och därmed luftigare och trevligare. Funktionerna är snäppet bättre. Man kan t.ex. ändra sina kommentarer vid ev stavfel och dylikt. Det är lättare sköta den mycket mer noggrant avvägda och därav smalare profilen. Att lägga till folk behöver inte vara ömsesidigt. Man kan ungefär följa folk så som man gör på Twitter. Lägger du till mig, i valfri krets som du kan kontrollerar inställningarna för, så behöver inte jag lägga till dig. Man slipper ha dåligt samvete för att man inte bekräftar, och det behöver inte betyda mer än en slak handskakning i förbigående. Kretsarna som man lägger till folk i kan man själv kontrollera mycket effektivt och därmed noggrant särskilja de olika nivåerna av "vänskaperna" man har.
Själv har jag dock varit lat och har än så länge bara delat upp mina kretsar i "nätbekanta" och "irl-bekanta". Mer behöver inte jag. Förövrigt har jag flest folk i nätbekanta eftersom jag föredrar att tjöta med alla trevliga människor jag "känner" över nätet - som t.ex. alla bekanta nyllen från Rollspel.nu och Sverok.
Och som wilper nämner i en annan tråd finns det effektiva kommunikationsmedel än att bara göra inlägg och droppa kommentarer mot varandra. Det finns en - enligt vad folk säger - bra tjänst för att kommunicera vid webcam och mick - så kallat Hangouts.
Jag tycker bättre om G+ som helhet och som kommunikationstjänst. Där ligger kommunikation i fokus. FB gillar jag som vettlöst tidsfördriv men använder det egentligen bara för att alla mina vänner och bekanta inte har G+.
Förresten, Johan, så skickade jag en invite till din hotmail (tror jag det var) way back. Så du bör vara inviterad om du skulle vilja.
Jag inviterar förövrigt dem som vill. Det är bara att hojta till med en e-postadress via PM så invitar jag.