Nekromanti Googledocs

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Är det så här det funkar?

Du laddar upp ditt worddokument.
Du gör innehållet publikt.
Alla kan ändra i det och alla kan se det?

Jag lyckades ladda upp men hur gör man det publikt så alla kan ändra?

Är det här det bästa sättet att låta andra titta på dina regler i ett betastadie eller är mail att föredra? Eller vilka fördelar finns i googledocs framför att mejla ut filerna?

Moderator får gärna lägga det här i rollspelmakandet om det är ok - jag var osäker på var det platsade.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ungefär så. Eller så skriver man direkt i google docs.

Jag tycker att det funkar förträffligt; att hålla på med en massa mail och wordfiler var bara en massa krångel. Null State korrlästes genom att folk fick google docs-länken och lade in kommentarer via Insert->Comment. De redigerade alltså inte texten direkt. Oerhört smidigt.

Fördelar för korrläsare:
- Man behöver inte ha ordbehandlare på datorn
- Man slipper ladda ner filer från sin mail
- Man slipper kommentera saker andra redan anmärkt på
- Man kan få direkt respons från författaren i form av "svarskommentarer

Fördelar för författare:
- Det är mer lättillgängligt för korrläsarna, dvs det är större chans att de faktiskt läser.
- Möjlighet att snabbt svara på frågor och se vilka funderingar som dyker upp.

Det kräver att man är lite ödmjuk och är beredd på kommentarerna som kommer, men det gäller ju alltid när man skickar ut "på remiss". Det sämsta man kan göra är att direkt gå i försvarsställning när folk spenderat sin dyrbara tid med att försöka kommentera konstruktivt; "men jag bygger bara spel för att det är kul" eller "jamen MIN grupp fattade minsann" är såliga kommentarer att ge till korrläsare =)

...eh, lite off-track kanske. Nåja: Min åsikt är att det inte finns några fördelar framför mail. De som absolut vill ha utskrivet eller vill ha .DOC kan exportera eller skriva direkt från gdocs.

Hur man gör:

Gå till dokumentet du laddat upp eller skrivit.
Klicka "Share".
Klicka "Change" bredvid "private".
Klicka "Anyone with the link" och "anyone can edit".

Alternativt, om alla dina korrläsare har googlekonton, så kan du helt enkelt lägga till dem i listan istället.

Max Raven

T12-kultist
Tja, jag byggde en wiki först, men gdocs är smidigt på flera sätt - huvudsakligen de krank listade.

När jag återvänder till arbetet med mina projekt så kommer jag troligen använda mig av det mer.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Then googledocs it is. Jag ska experimentera med det i veckan och lägga ut SC till allmän beskådan för de som visat intresse för att hjälpa till med det.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vilken länk är det som avsees då de säger "Anyone with the link"? Det borde väl vara http adressen till sidan där alla filer ligger uppe?

Om så kan de alltså bara klicka på sidan de vill läsa, ändra och se kommentare andra gjort, spara och så ligger det kvar?

Hur rekommenderatr du att folk kommenterar? Med vilken teknik i goggledocs?

krank

Niklas73 said:
Vilken länk är det som avsees då de säger "Anyone with the link"? Det borde väl vara http adressen till sidan där alla filer ligger uppe?
Under "SHaring settings" för varje dokument står det "Paste this link in email or IM (allows editing):" och det är den länken du delar med dig av.

Niklas73 said:
Om så kan de alltså bara klicka på sidan de vill läsa, ändra och se kommentare andra gjort, spara och så ligger det kvar?
Du skickar separat länk till varje dokument (eller, så har jag gjort iaf). Folk kan vara inne på samma sida samtidigt och se andras kommentarer dyka upp i realtid, och allt finns kvar.

Niklas73 said:
Hur rekommenderar du att folk kommenterar? Med vilken teknik i goggledocs?
Markera texten man vill kommentera, gå till Insert->Comment och skriv kommentaren.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Om man låter notificationbocken vara ikryssad får man mejl då någon ändrat i dokumentet sen sista man kolla eller går det att ställa in? Kan jag kommnetera i andras kommentarer?

krank

Niklas73 said:
Om man låter notificationbocken vara ikryssad får man mejl då någon ändrat i dokumentet sen sista man kolla eller går det att ställa in? Kan jag kommnetera i andras kommentarer?
Jag brukar kolla själv, men det är möjligt att man blir meddelad.

Det går utmärkt att svara på andras kommentarer, eller ta bort dem.

Simon

Swashbuckler
Niklas73 said:
Japp på allt. Det kommer (om man inte stängt av det) dessutom mail när någon kommenterar eller svarar i en kommentarstråd, och i mailet kan man se hela tråden och med ett helt vanligt reply på själva mailet så kan man posta ett svar direkt till tråden. Utan att ens gå till själva dokumentet.

(Detta är nytt, så jag är fortfarande lite fascinerad av funktionen. :gremsmile: )

Nässe

Myrmidon
Simon said:
Niklas73 said:
Japp på allt. Det kommer (om man inte stängt av det) dessutom mail när någon kommenterar eller svarar i en kommentarstråd, och i mailet kan man se hela tråden och med ett helt vanligt reply på själva mailet så kan man posta ett svar direkt till tråden. Utan att ens gå till själva dokumentet.

(Detta är nytt, så jag är fortfarande lite fascinerad av funktionen. :gremsmile: )
Och en HATfunktion.

Jag jobbar med andra i ett par olika doument och får typ trettio nya mail varje dag där jag kanske informeras om att någon kommenterat ett stavfel. Någon som vet hur man stänger av att få mail om kommentarer??!!

Var stänger man av...? Letat som sjutton