Nekromanti Gordisk knut?

Kultkult

Veteran
Jo, visst, vi är alla olika och det är tusen faktorer som kan avgöra om ett speltillfälle blir bra eller dåligt.

Det jag vill fokusera på är själva det skrivna äventyret. Jag har alltid hittills skrivit det jag själv skulle vilja spela. Det har fungerat hur bra som helst. Det är för det mesta annars väldigt svårt att motivera sig att skriva... Jag tänkte dock med den här tråden scouta läget lite och försöka sondera terrängen och se om det går att förena det JAG vill skriva med vad ANDRA vill publicera. Alltså att inte bara skriva det jag vill läsa/spela.

Rickard

Urverk speldesign
"Vad gör ett äventyr (scenario eller vad du nu vill kalla det) bra?"
Ett äventyr är bra när jag behöver omarbeta det så lite som möjligt.

Om jag läser beskrivningar som "å då ba så fightas dom och det är r0xxors!!" så inser jag att scenariot kommer att kräva en hel del omarbete. Om det däremot är vettigt strukturerat med en skön sammanfattning som jag kan använda mig av så glädjs jag desto mer.

Det som spelar roll är spelledarens möda som denne lägger ner i scenariot, men hur äventyret är skrivet hjälper till så att detta arbete flyter på snabbare. För mig så är det en balansgång, eftersom ett köpäventyr och ett egenskrivet tar ungefär lika lång tid att förarbeta.

Så nä, du har inte rätt när du skriver "Det har endast ytterst liten betydelse hur äventyret är skrivet". Det spelar lika stor roll (för min del) som själva idén med scenariot. Är båda bra så blir scenariot "enastående".

/Han som har svårt att förstå KultKults inlägg

Johan K

Gammal & dryg
Vad gör ett äventyr (scenario eller vad du nu vill kalla det) bra?
En del spänning, en del ångest, en del våld, en del intrig & en del valmöjligheter.
Får man in detta i ett äventyr så tror jag att man ahr en bra grund till att få till ett bra äventyr.

Ju mer jag har funderat på det, desto mer övertygad blir jag. Det har endast ytterst liten betydelse hur äventyret är skrivet (med allt vad det innebär), det som avgör är snarare hur skickliga spelare och spelledare är.
Jovisst, det är kansek en viss sanning.
Men då kan amn åxå ställa en motfråga. Vad är skicklighet ?
Att man är oliak skillad tror jag kvittar i äventyr, men ser nog oliak på äventyr & vad man vill ha ut av det. Äventyret är minst lika viktigtig tycker jag.

/ Johan K, som tyckte att det var apsvårt att få print på vad man ville säga.. :gremsuck:

MrG

Swashbuckler
När jag skriver för konvent gör jag det med baktanken att scenariot ska vara så bra att spelledaren ska vilja ta med det hem och köra det igen (och igen), så tänket borde inte vara så annorlunda. Frihet kommer sl att ta sig om det behövs, men har du tänkt på allt behöver du inte lämna så mycket frihet för spelledaren (spelarna däremot måste alltid uppleva att de spelar roll).

I det här läget tycker jag inte det är något probelm att berätta allt, snarare kan jag störa mig på scenarioskrivare som vill hålla något hemligt för spelledaren...

Men jag blir fundersam på varför du vill skriva scenarion, vill du nå en bred målgrupp och chans att många kan läsa det du skrivit skulle jag tipsa om att testa sveroks scenariobank.

Kultkult

Veteran
Ska försöka göra det ännu svårare för dig. Jag håller med om att jag också lägger ned (nästan) lika mycket på äventyr skrivet av någon annan som jag lägger på att konstruera ett själv men det går inte att få en helhetlig bild. Vissa verkar föredra att äventyreet ska vara så brett som möjligt, atta det ska gå att modifiera efter spelledarens/gruppens tycke och andra (som du) vill att det ska vara så tätt som möjligt med så lite krav på eget moddande som möjligt. Vart man än vänder sig har man ändalyktan bak?

Rickard

Urverk speldesign
Varför det är så svårt är att förstå dina inlägg är för att du slänger dig med termer men inte förklarar dem.

"Vissa verkar föredra att äventyreet ska vara så brett som möjligt, atta det ska gå att modifiera efter spelledarens/gruppens tycke och andra (som du) vill att det ska vara så tätt som möjligt med så lite krav på eget moddande som möjligt."
Vad menar du med brett och tätt? Vad jag menar med att "kräva en hel del omarbete", är att det inte är strukterat på det sätt som jag vill ha det och att det är ett scenario som inte passar min spelledarstil. Ta exempelvis att du inte vill ha några spelvärden. Det gör att jag måste jobba med scenariot.

...

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med "brett". Trodde det skulle lossna medan jag satt och skrev, men det gjorde det inte. Dumt att jag sitter och skriver en massa om jag missar helt.

/Han som anar att det kan mena detaljlöst (men i så fall är det bara ett äventyrsuppslag)

The_Gorger

Hero
Ett riktigt bra scenario kan verkligen lyfta en spelgrupp. Jag är ingen direkt vilda västernfantast, men på grund av goda regler och framför allt riktigt grymma äventyr, så hade jag och en av mina ex-grupper väldigt roligt med Western (det svenska rollspelet), jämfört med vad vi hade med andra rollspel.