Och så var det den med Bellman och torsken eller vad det nu var...
......
Rymdhamster;n319736 said:
Men jag är ockås helt okej med att det vi ser på skärmen mycket väl kan vara den "upplevda verkligheten" snarare än "verkligheten". Dvs att för Danis styrkor känndes det som att det plötsligt var båtar överallt, när det i praktiken kanske var betydligt färre, men med stor chockfaktor.
Ja, jag tycker att man utan problem kan förklara en del anomalier på det viset. Om det hade skett någon enstaka gång. Men nu har ju just flottor seglat kors och tvärs över haven helt dolda för alla utom de ombord. Det är väl inte ens det första bakhållet som en flotta utför? Och det gäller ju arméer i stort. Det är helt enkelt smärtsamt uppenbart att D&D inte begriper vad man har borgar till, vad arméer kräver och att en medeltida flotta är något extraordinärt.
I en värld full av spioner, intriger och svek blir det här extra trist. För D&D använder stora militära enheter på samma sätt som en backstab. "Haha! Du märkte inte det men jag hade ställt 10 000 soldater bakom skogen, som anfaller dig nu! PRANKAD!!"
Tvärtom blir det ju en jäkligt skön kontrast, om det hanteras rätt, mellan backstab och fältslag. Kolla bara på The Borgias! Eller Rome! Tänk om någon som var inblandad där fått samma budget och krav att föra in drakar och iszombies! Herregud, man hade ju aldrig velat sluta titta!!
Men detta... Jag vill citera Rising. "Du har ju bajsat på schackbrädet". De har hittat på egna regler som inte funkar. De är tråkiga, dåliga och meningslösa.