SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER
Jag gillade också avsnittet
Eld, blod och lågor och en duell i ett rasande torn - whats not to like.
Vad gäller Danys karaktärsutveckling tycker jag att det är väletablerat egentligen från början. Sedan är det kanske inte helelegant utfört, och jag är lite kluven - 1) å ena sidan bra att ge en tydlig demonstration av vad som händer om hejar på en karismatisk autokrat.... finns gott om "befrielsehjältar" som förvandlats till paranoida, mordiska monster, 2) å andra sidan skär det lite att det verkar gå inflation i "galna drottningar" och att Targaryens tydligen är genetiskt onda (i TV-serien alltså, i böckerna är det kanske lite mer nyanserat).
Vad gäller skorpioballistorna tycker jag att det är hyfsat konsekvent. I förra avsnittet överraskas drakarna av en "bredsida" från hela flottan, men redan då visade Dany att Drogon, med henne som ryttare, kunde manövrera undan. Den här gången saknas överraskningsmomentet och Dany har anpassat sig (dessutom på sin största drake).
Däremot blev det lite väl mycket umpf i drakelden, när den slår ut hela kvarter i taget. Och håller helt med de som stör sig på den westerosiska traditionen att bygga slott och murar som kulisser, uppenbarligen bara för att deras armeer skall se snygga ut när de ställer upp framför...