Jag är till 60% besviken, till 40% nöjd. Rent visuellt och bildmässigt konstnärligt bjöd den här sista säsongen på seriens absolut bäst filmade avsnitt - helt makalöst snygga scener som verkligen tog andan ur mig och imponerade oerhört!!
Vad gäller själva storyn var det slutliga utfallet i flera av historierna något som föll mig ganska mycket i smaken, men vägen dit var minst sagt förhastad och strösslad med missade tillfällen. Serien förtjänade ett ordentligt, välskrivet avslut, vilket den inte fick. Visuell toppklass, manusmässigt mediokert. I den bästa av drömvärldar borde GRRM ha släppt allt annat och hoppat in som chef för manusteamet - han skrev ju ett par avsnitt i början av serien och alla hade väl tjänat på att tv-serien fick det absolut bäst genomarbetade slutet? Frågan är om det hjälpt, om de inte tillåtit sig slänga in några fler avsnitt, men det hade åtminstone känts renare.
Avslutande parantes, med foliehattspaning från På Spåret-vinnaren Parisa Amiri:
Laura i Twin Peaks-finalen 1991: "I'll se you in 25 years."
25 år senare: En ny säsong!
Tyrion i GoT-finalen: "Ask me again in ten years."
Planterat frö för en säsong nio 2029?
Nej, jag tror nog absolut inte på detta, men kul spaning!
Avslutande, mest brinnande frågor: Var det verkligen så svårt att återintroducera Ilyn Payne åt Arya? Och varför i helsike slutade folk använda riddarhjälm och sköld efter halva säsong ett? Bara anonyma fotsoldater som är viktiga nog att skydda för att förse dem med hjälm och sköld? Hade kunnat göras massa personliga hjälmar med öppna visir och personligt designade sköldar där tittaren lätt kunnat följa vem som är vem ändå...