Spoilers Spoilers Spoilers Spoilers Spoilers
Ett par tusen Dothraki bor i the Reach nu, antar jag, där detta fredliga, ödmjuka folk kommer smälta bra samman med lokalbefolkningen.
Samtidigt förklarar Norden självständighet (skit i att en Stark sitter på tronen lulz) och jag gissar att alla andra riken kommer göra det också. Varför ska de betala skatt till en centralmakt om man bara kan lämna den utan konsekvenser? Dorne sticker nog först, sen förmodligen Iron Islands. De andra följer nog tätt därefter.
Nä jag skojar. Alla håller samman tills Bran dör utan barn, det är då det blir succession-crisis och ett inbördeskrig som heter duga. Tiotusentals dör från Dorne till Väggen (som nu lyder under Kungen? Under the North? Ingen vet...), tack så mycket Tyrion
Sansa tar av sig sin BDSM-outfit, så det var trevligt.
Jon klappade hund, det var trevligt.
Unsullied åker båt, så de avrättar inte Jon fastän han mördade deras drottning. Det var snällt av dem, och helt i linje med deras beteende under resten av episoden. Alla mörkhyade karaktärer är nu onda eller döda. Det bådar gott inför
D&Ds nya serie om en alternativ tidslinje där sydstaterna vinner inbördeskriget.
Bronn och Tyrion har också lärt bönderna en viktig läxa i hur statsmakten fungerar. Om du slår en adelsman på käften och hotar honom, så måste han ge dig ett stort slott i utbyte. Adelsmnannen kommer dessutom hålla sitt löfte, och inte straffa dig för ditt mordförsök. Han kanske till och med ger dig en viktig position på rådet, trots att du helt saknar kvalifikationer! Underbart!
Det växer också grönt gräs norr om muren, trots att vintern just börjat. Betyder det att vintern kontrollerades av White Walkers? Åh vad häftigt, vill ni berätta lite om det? Nä? Okey? Slutar det här då? Aha, I see....
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för den här säsongen. Vilket avslut på en serie jag slaviskt läst och sett, både böcker och fanteorier, i nästan tio år.