Nu hade jag redan förväntat mig att bli besviken, eftersom jag inte gillar Game of Thrones så mycket under de senaste säsongerna, men eftersom du frågar så tänkte jag att jag kan svara. Följande saker näms, hos de personer som jag läst av, som saker de inte gillar. Jag blandar stort och smått, somliga är mina egna tankar, annat är blandat från andras åsikter jag läst online.Gurgeh;n321702 said:Bla bla spoiler, spoiler, bla bla. Jag är osäker på vad de som är besvikna förväntade sig.
- Politiken är helt kastad ut från fönstret. Det finns verkligen *INGEN* politisk logik. Hotar du en adelsman med ett kok rejält stryk så kan du få det rikaste slottet i hela landet, nemas problemas. När en Kung saknas skiter vi i allting (ta tex. arvsrätt, där Gendry, som blev legitimised, givetvis borde haft störst chans om varken Dany eller Jon är tillgängliga), självstyre (varför skulle Yara gå med på en Stark ledare till kung när en liten Stark snorvalp precis hotade henne efter hon var arg för att de mördade hennes drottning?). Varför skulle Dorne gå med, som inte nominellt gjort någonting för riket sen Aerys dog, och i princip varit halv-självständiga sen serien började?
- Varför i hela helsefyr landade Bronn i rådet?! Och vem var en politiska intelektuella eliten som rådet består av? Det här är alltså den mest instabila politiska situationen i Westeros historia på flera hundra år, och rådet består enbart av folk från the Reach + Lannisport. Varför skulle The Vale, Riverlands, Stormlands, Iron Islands eller Dorne gå med att stötta centralmakten om de inte får status och inflytande själva i utbyte?
- Alldeles för enkelt för alla inblandade. Allt som krävdes var att hugga ihjäl Dany, så löste allt sig finfint. Risken med en drake som går mega rampage nu? Nä, han bara flyger iväg. Hennes tusentals idiotlojala elitsoldater? Nä, de dödar inte ens Jon. De bara åker iväg. Tusentals vilda Dothraki, ökända för sin våldsamma livstil? De blir säkert handelsmän och bönder nu.
- Snubben som satt AFK hela säsongen och verkligen gjorde INGENTING blir kung (som again, stöds av Sansa, men hon ska ändå ha ett independent North... Fastän hennes bror alltså är Kung). Han kan inte ha barn, vilket Tyrion låter som en bra idé, för han har glömt bort vad successionskris är för något.
- Saknas intern logik. Yara, som försökte vinna ett val för att bli drottning där alla Ironborne får rösta, skrattar när Sam föreslår att kungen bör rösta. Trots att röstningar som sagt inte sker bara i the Iron Islands, men även i the Night's watch. Det bör tilläggas här att Grey Worm också valdes till ledare för Danys trupper GENOM ETT FUCKING DEMOKRATISKT VAL. Ni sitter och skrattar framför honom, efter att ni försökt skydda hans drottnings mördare, om tanken om att småfolk ska ha inflytande. Och han tycker det är helt okey att de väljer en kung och sen sticker han iväg bara? Killen som alltså inte tvekade för att döda Jon om Jon försökte stoppa honom från att avrätta obeväpnade soldater trettio minuter tidigare? Och vad i helskotta gör Arya ens på mötet, istället för Bronn (eller vem som än representerar the reach?) Samtidigt som Tyrion alltså både är försvararen i rättegången och tydligen den som dirigerar den, då han tex. avgör vem som blir ny kung, hur det nya styrsystemet ska fungera och vad Jon Snows straff blir. Inte illa för snubben som sitter i rättegång. Internal logic what is it?
- Riktiga skithögar till människor, såsom Cersei och Jamie får folk som sörjer dem, tex. en lång gråtscen med Tyrion och en med Brienne. Dany? Fade to black, och den enda som verkar någorlunda ledsen är Grey Worm och Yara, och Yara skjuts ned av badass-Arya direkt. Dany bara försvinner, för det var jobbigt nog att skriva hennes path-to-madness, verkar det som. Hon behövde ju vara ond och orelaterbar nu, eftersom hon ska dö och försvinna, så varför slösa tid med att någon är ledsen eller upprörd?
- Den här avancerade biten text som jag inte tänker försöka förkorta. Read it or don't.
- Brienne är nu King's Guard. Fuck att vara Sansas Queensguard, I guess.
- Sam är Grand measter, fastän det kräver att hela rådet av Oldtown-citadellet röstar för att personen blir det. Så de valde alltså Sam, killen som bröt sina löften, stal från dem och inte införtjänade en enda länk till sin kedja. Bra val!
- Bran antyder att han gjort allt han gjorde för att han skulle bli Kung, vilket gör honom extremt olämplig till att vara Kung enligt alla i Westeros (Hon vill ha makten, men inte du Jon, därför borde du bli Kung!). Gillar att han lät Dany bränna alla de civila bara så han kan bli knug. Skön kille.
- Bran som kung alltså... Tillber fel religion, kan inte gifta sig, kan inte ha barn, är lika karasmatisk som en surgdegslimpa och verkar sakna förmågan helt att förstå hur människor känner och mår... Han är också ett politiskt sett totalt okänt namn helt utan någon som helst kvalifikation i form av arvsrätt, erfarenheter eller dåd. Hur i helvete blev han kung?