Vilket tillfälle i ordningen det är sedan jag allra fört blev iväglurad till GothCon utav
Elriique vet jag inte, men gissningsvis är det kanske...omgång 12? 11? 10?
Nåväl, det kan ju kvitta, för det är ungefär lika jäkla bra varje år!
Mitt konvent börjar alltid på torsdagen och i år startade det på restaurang Krakow där jag åt gryta i bröd och smuttade polskt mjöd i sällskap av en hel del forumiter så som
Xhakhal, Wilper, GnomviD, DeBracy med flera. Därefter blev det ett besök på GothCon-puben för att hälsa på diverse spelfolk i allmänhet, vissa träffar man ju nästan bara här därför att konventet är så stort och man ju är så upptagen med att kräma ur det på spel att man helt enkelt inte hinner träffa alla...
Spelpassen har jag ingen koll på; jag anmäler mig ju generellt aldrig till spelpass i förväg utan glider omkring som en osalig ande och tar spelinbjudningarna som de kommer och än så länge har de alltid kommit.
Först ut var dock ett äventyr i indirummet med
Vicotnik som SL i en omgång av
"Mask - A new generation" tillsammans med en pappa och hans dotter samt
Hellzon. Ett härligt äventyr där jag fick rollen The Legacy som var en del av en hjälteätt med tillhörande krav och granskande blickar - ingen press här inte! Tillsammans med övriga tonåringar med hjälteaspekter hjälpte och backade vi varandra (med inslag av klassiska tonårsgräl) och fångade slutligen skurken och fick, på sätt och vis, också tillbaka banken vi (jag) råkade zappa bort. Att banken kraschade in i vårt takvåningshögkvarter är säkert något man kan se mellan fingrarna nu när ändå skurken är infångad.
Därefter följde ett pass med spelet
"KULT - Natt i Berlin" tillsammans med en kamrat jag lärde känna på ett annat GothCon. Övriga i den spelgruppen var främlingar för min del, men det var ju inget långvarigt främlingskap - det blir ju gärna så när man spelar tillsammans att man liksom lär känna varandra ändå och plötsligt har man nya vänner! Alltid lika trevligt!
Gruppen fungerade fint ihop, alla hade vi våra mörka hemligheter och det uppstod lagom mycket splittring när sanningen om våra personliga kopplingar till varandra började nystas upp. Mysrysigt och lagom spänt läge uppstod! Nöjd!
Spelade Kati för den intresserade.
Här avrundade jag kvällen med
"Harry Potter -Hogwarts battle" som
Kim i indierummet hade med sig. Ett deckbuilding game som går ut på att spöa skurk efter skurk tills man kommer åt Voldemort och sedan ger man också honom spö. Spelade Neville som var exceptionellt duktigt på att hela folk. Trevligt och kul co-op spel som ger en chansen att äntligen ge Proffessor Umbridge på nöten.
Gav mig på en runda två också, denna gång som Hermione; en jäkel på tollformler. Denna gång kom Voldemort undan. Den jäkeln.
Överlag var detta en perfekt avrundning för speldagen även om dagen inte slutade där för min del;
ibland ger man sig nämligen på att spelleda där spelledare saknas. För min del händer det väl ungefär en gång vart tredje år och nu var det dags igen med
Hjältarnas tid - Spökhusets Hemlighet. Vid tre på natten satt och och läste in mig på främst äventyret. Tacksamt nog är det baserat på T100-system vilket är ett av få system jag i grund begriper mig på, men skadesystem är min stora akilleshäl och jag jagade bara konceptet med det innan jag begav mig till sängs en stund.
10:00 på lördagen var det dags att se vad jag mindes av vad jag läst; min spelgrupp bestod av mamma, pappa, barn samt en person till som jag trott de fiskat upp på vägen (man känner andra som man känner sig själv?) men som slutligen visade sig vara en bekant till dem sedan tidigare. Äventyret kändes roligt och hade en del att bjuda på, grundsystemet kändes lättbegripligt och jag var redo att spelleda!
Tyvärr var detta inte ett tillfälle då jag kände att jag kunde fånga upp gruppen i sin helhet. Barnet verkade tappa fokus tidigt i passet och reaktionen hos mina spelare var inte riktigt utav den sort man så gärna blir bortskämd med i, bland annat, indierummets vanliga deltagare. Därmed tappade jag sakta fotfästet. Därtill önskade fadern i gruppen att jag haft godare vetskap om också just skadesystemet (som jag inte kunde) och därmed kände jag mig lite modstulen efter äventyret - som dessutom slutade drygt en och en halv timme innan utsatt tid. Som tur är fanns
DeBracy där att plocka upp spillrorna av mig och ta med dessa på lunch så att vi kom ut på andra sidan som en hel person igen - och där gjorde vi en pakt. Han fick följa med på ett äventyr med mig och folk från
LOST (Norrbottningar) mot att jag ställde upp att spela i vad än han ville spela efteråt!
Vi gav oss iväg för att döda Gustav III i spelet
"Gustav måste dö!" Ett spel som beskrevs som friform, vilket alltid verkar vara ett begrepp som återkommer när det ingår regler som inte tillhör ett redan etablerat spel, men som innehöll en hel del tärningsslag och ett gäng snygga kort. Ett historiskt spel som gav oss mycket nöje medan vi porträtterade adel, och inte adel, som konspirerade mot varandra och mot den tillfälligt sittande kung Gustav i hopp om att bli nästa monark - eller i alla fall bakom kulisserna styrande person.
Kan förstås inte svara för
DeBracy, men själv hade jag det mycket, mycket roligt som Hertig Karl.
När
DeBracy fick välja spel var vi uppe i indierummet igen och jag hade en sådan himla tur att det blev ännu en omgång av
"Mask - A new generation"med
Vicotnik som SL
! Vilken flax! Att hela spelsystemet lockar till att skapa intriger mellan rollerna, och mellan SLP rollerna själva bidrar med, är en oerhört talande faktor för att detta är riktigt bra skit. Inte heller denna spelomgång blev en besvikelse!
Denna gång fick jag spelkonceptet The Janus - en roll som generellt är så mundan / världslig att denne nästan förbises men som tar igen förlorad tid och inflytande som superhjälte istället. Eller det är i alla fall aspirationen...
Tillsammans med
ceruleanfive (som i det här fallet klumpas ihop som
Lucas och David för att jag tyvärr inte har någon koll på vem utav dem som gömmer sig bakom namnet, men båda var med och spelade!) och
Hellzon raserade vi broar, skrev lila meddelanden och folk tuppade av i känslostormar - all is well och svartsjukan och tonårsångesten flödar!
Slutligen avrundade jag konventet tillsammans med folk från
LOST igen som spelade igenom kortspelen jag köpt för året;
"The Grizzled" (Första världskrigetmisär - matcha inte tre för då misslyckas uppdraget och ni är närmare ett minnesmonument än fred ) och
"We Didn´t Playtest This At All" (Som fluxx på amfetamin)
Enda ånger; att jag inte försökte få till en omgång utav
Genesis "Svart Av Kval Vit Av Lust" som ändå fick mig att se fram emot detta årets GothCon efter en längre tids förkylning. Det spelades i
"Vi spelar rollspel"-podden som jag lyssnade på dagarna innan avresa.
Overall; ett jäkla härligt konvent i en sval vårsols efterlängtade sken!
TL;DR
Spelade mycket, förtränger misslyckat SL, folk är fina, I'm happy!