Gabrielle de Bourg
Gör nördiga grejer
Detta var mitt andra GothCon och det var enormt lyckat – och jag hade det helt fantastiskt!
Jag var arrangör för Ur Varselklotet och hade även skrivit äventyret (I Skräckfilmens Skugga, som är en del av supplementet Våra Vänner Maskinerna och Andra Mysterier) som fokuserade på 80-talets videovåldsdebatt! Det är ett äventyr som jag spelat på flera konvent och liknande sammanhang (och det fungerar mycket bra i det syftet), och jag har själv lett det upp emot 15 gånger vid det här laget. Men att sätta upp det på GothCon kändes pepp – vi hade många grupper och många spelledare, så allt kändes tryggt!
Torsdag
Jag var arrangör för Ur Varselklotet och hade även skrivit äventyret (I Skräckfilmens Skugga, som är en del av supplementet Våra Vänner Maskinerna och Andra Mysterier) som fokuserade på 80-talets videovåldsdebatt! Det är ett äventyr som jag spelat på flera konvent och liknande sammanhang (och det fungerar mycket bra i det syftet), och jag har själv lett det upp emot 15 gånger vid det här laget. Men att sätta upp det på GothCon kändes pepp – vi hade många grupper och många spelledare, så allt kändes tryggt!
Torsdag
- Middag med spelledarna för Ur Varselklotet på GG Bar. Få lära känna en stor del av spelledarna innan och utbyta många tankar om äventyret. Kul och mycket givande – många nya perspektiv som jag tog med mig!
- Incheckning efter middagen. Lång kö, men skönt att vara klar på kvällen. Plus att träffa och prata med flera personer redan i kön var mycket härligt!
- Mitt första besök på GothCon-puben, mycket kul att träffa alla och en väldigt härlig stämning. Blir utan tvekan besök nästa år!
- Började med att spelleda Ur Varselklotet, i en grupp med 7 spelare, då vi slog ihop två grupper. Hellre att alla fick spela tyckte vi! Ena av dem var GTS, som jag spelledde förra året, till exempel Emelie som skrev ovan var i min grupp. Kärt och härligt återseende från vad som var förra årets höjdpunkt – och trots en stor grupp kändes spelomgången mycket lyckad och alla verkade ha kul vilket var det viktigaste! Efter det blev det lite mat, fika och hälsa på folk inför det att sätta igång kvällspasset (då jag själv inte spelledde).
- Sitta i SVTs spelskaparpanel för sändningen ihop med Tomas Härenstam från Fria Ligan och Mathias Johnsson från Järnringen och diskutera spelskapande. Kul att få vara med och ge mitt perspektiv som äventyrsförfattare inom andras världar.
- Sedan var det dags för Fenix Awards. Jag fick delvis presentera två priser: Bästa Skribent i Fenix och Bästa Illustratör i Fenix, vilket var väldigt kul att få vara uppe och prata om. Men jag tog också hem priser – delvis vann Våra Vänner Maskinerna och Andra Mysterier Guld för Bästa Supplement, så jag var med på scenen och tog emot priset och jag själv vann Silver för Bästa Kommunikatör, där Tove välförtjänt vann guld. Det kändes så stort och enormt att vinna – och uppskattningen är ovärderlig hur mycket den betydde för mig. Ligan drog även med mig på scenen när Ur Varselklotet vann Årets Spel, vilket kändes så kul – då jag verkligen älskar det och är glad att få bidra till det!
- Kvällen avslutades på Fria Ligans mycket trevliga middag. Det blev allt från att nörda rollspel och prata idéer till att prata både det ena och det andra – plus mycket god mat! Perfekt avslutning på en perfekt dag.
- Först frukost och sedan att starta upp förmiddagspasset Ur Varselklotet, då jag inte heller hann spelleda denna gång, detta då jag skulle på:
- Panelsamtal om äventyrsskrivande i Leia-rummet. Mycket rolig och givande panel och diskussioner. Plus att Leia är sjukt awesome – och det gjorde mig så glad att se andra från min förening QueerNördarna där och arrangera hos dem.
- Sedan blev det lunch och efter det häng i butikerna/spelskaparrummet. Roligt att få träffa flera av utgivarna och diskutera en massa… Dessutom att få pitcha och bolla idéer till äventyr gjorde mig bara pepp på att skriva fler! Fantastiskt kul och givande och min kreativitet inombords flödade med inspiration.
- Efter detta var det dags för Ur Varselklotet och nu fick jag spelleda! Och inte vilka som helst – utan arrangörsstaben för GothCon! Vi hade fått en grupp som hoppat av och de var alla så sjukt peppa på mitt äventyr att de försökte få ihop så de fick spela – vilket de fick! Vi hade fantastiskt roligt hela äventyret igenom och stämningen med dem blev super!
- Kvällen/natten avslutades sedan med podinspelning med Svartvikens Rollspelspod, där jag fick gästspelleda ett annat Ur Varselklotet-äventyr jag skrivit: Spökhuset i Färentuna. Fantastiskt bra dynamik i gruppen och vi hade väldigt roligt… och de blev rädda på helt rätt ställen! Kul att få debutera som podspelledare också. Avsnittet finns om några veckor!