Även om frågan inte var riktad till mig kommer jag på mig
ha idéer, så jag tänker dela med mig!
Största förändringen vore ju ett system där antal spelledare matchar antal arrangemang, se tidigare inlägg.
Den andra JÄTTEFÖRÄNDRINGEN vore om man kunde få ett antal spelledare klara innan allt öppnar. Jag föreslår en separat föranmälan för spelledare. Kanske nästan så fort arrangörsanmälan stängt. Då finns ju mycket redan att tillgå med vilka spel som finns och vilka pass. Det skulle räcka för att göra en föranmälan för spelledare. Då kan också arrangörerna se vad man har att tillgå innan anmälan öppnar och om man ska rekrytera lite till! Så behövs såklart perks och incitament för att göra det…
Det hade kanske också varit rimligt att faktiskt dela upp arrangemang mellan “större arrangemang med externa spelledare” kontra “mindre arrangemang där vi spelleder själva”. Då kan man bemöta behoven olika.
Här kan man också lägga till om det är backat av förlag/officiellt och eventuella extra belöningar i sådant fall. Då kan man synka vad för resursbehov man har/förväntas ha. Förlag kan ju t ex ha frågan “har ni/kommer ni ha spelledare ni rekryterar på egen hand?” som en fråga.
Instämmer med
@ceruleanfive att två pass ska räcka för att täcka konventet. Det gör det mer värt att spelleda, för att du kan faktiskt också “ha ett konvent”. Jag brukar som standard orka två pass. Det hade t ex kunna vara så att det räcker att spelleda två pass om du föranmäler dig innan konventet öppnar.
Att vid spelledaranmälan också fråga “kan du tänka dig att spelleda något mer och när”? Och att man då får skriva vad som finns, så kan man plocka spelledare dit. Man kan ju också skicka scenariona till dem (med arrangörernas godkännande) så kan de som vill sig iaf skumma, om de vill hoppa in!
Jag skulle gärna se att man lade till ett alternativ för kortare pass, som är 2,5 timme. Då hade man kunnat ha pass 10-12:30, 13-15:30, 16-18:30 och 19-21. Perfekt för de där 2 timmars demo-scenariona eller kortare grottkräl.
Ge oss två nya passtider: 13-18 och 19-21! Det är perfekt för arrangörer som vill ha lite sovmorgon, familj eller annat som påverkar. Är man två arrangörer betyder det också möjlighet till fler scenarion… så länge man kan möte behovet.
Hade föreslagit att drop-in scenarion startar 10 över, för det är ju en jättebra plats för de som inte fick spela!
När det kommer till utskrift skulle jag också föreslå att GothCon slutar att handha utskrivna scenarion. Istället skriver man ut rollformulär och eventuella handouts, där man bör ha några extra formulär on hand för om folk vill köra lite drop-in. Så frågar man helt enkelt spelledare om de vill ha utskrivna scenarion (vissa vill ha det) så får de hämta det i receptionen.
Däremot hade det varit jättesmidigt om de tillhandahöll en scenariodatabas, istället för att allt ska mailas. Typ en Drive där alla laddar upp sina scenarion. Då måste de inte maila ut allt manuellt. Så får arrangörer välja vilken “säkerhetsnivå” de vill ha; tror många av de som skulle ha sina scenarion öppna också kan gynna av att intresserade lätt kan läsa dem och anmäla sig! Då kan också de som vill läsa in sig på andra scenarion.
På samma sätt kan man ju också säga att de som har högre säkerhet själva får ansvara för att skicka det till sina spelledare, för de är ofta de större och mer etablerade typ förlagen.
Sist skulle jag också gärna se att Discord utnyttjades mer! Det finns en Discord-kanal, men att promota den hårt och göra den mer officiell vore ju jättesmart. Då kan man också uppmana att den används under konventet och att folk ska kolla den; t ex bra om man ska rekrytera spelledare, spelgrupp eller om man vill hålla drop-in kan man se om intresse finns.