Nekromanti Gothcon for dummies

Marcus J

Hero
jaha nu har till och med jag hajat att det finns något som heter konvent här i landet och att det har något med rollspel att göra.

Så mina frågor är:
Hur gör man? Alltså vad gör man och när gör man det och ska man betala någon när man gör det?
Hur mycket kostar det? ungefär
Bör man föranmäla sig? Hur gör man det och vaför?
Hur bor man där?
Ska man ha med sig något?
Finns det något annat som man borde känna till?

/Marcus som aldrig varit på konvent och är väldigt frågvis

Rickard

Urverk speldesign
Konvent for dummies

Ett tips är att du går via www.sverok.se och i menyerna (förslagsvis Verksamhet - Konvent) tar en titt och läser lite för att få svar på dina frågor.. Du kan till och med få en direktlänk; http://sverok.se/index.php?id=295

Annars brukar det mesta stå på konventshemsidorna..

/Han som kan nämna att SVEROK står för SVErige Rollspels- Och Konfliktsspelsförbund

Johan K

Gammal & dryg
Jag kan även, förutom Hans länk, rekomendara Krilles konventsguide. Den hittar du här.

Hoppas att du får det skoj på GothCon !

ripperdoc

Myrmidon
Ett annat tips är att du firar in GothCon genom att dyka upp på GothCon-pubben, förutsatt att du har åldern inne.

/RipperDoc - tipsar vilsna själar

Rickard

Urverk speldesign
Re: Konvent for dummies

Ok, nu när du har tittat på hemsidorna så kan jag svara på frågorna som de kanske missat..

"Alltså vad gör man och när gör man det och ska man betala någon när man gör det?
Hur mycket kostar det?
"
Två sätt.. Antingen anmäler du dig i förväg eller på plats.. Det blir billigare om du är SVEROK-medlem men ur försäkringssynpunkt så kan man bli det gratis av föreningen som arrangerar konventet, så det behöver du aldrig bry dig om.. Det är också billigare om du anmäler dig i förväg..

Spelledare som spelleder 3 pass brukar få gratis inträde, oavsett när de anmäler sig..

"Bör man föranmäla sig?"
Ja, för annars är risken att du inte kan spela de saker du företar dig..

"Hur bor man där?"
Sovsalar/klassrum.. Sovsalar är teh döden, så försök leta efter klassrum.. Förr i tiden fick man alltid leta men numera så kan man bli inbokad i klassrum som man får sova i.. Försök hitta någon kompis att sova hos istället eller hyr en husbil..

När jag bodde i Nyköping så drog alltid mitt spelgäng ner tidigt till LinCon, tog en sovsal och skrev "Bokat av Nyköpingsgänget" på dörren.. Det gjorde att det alltid bodde Nyköpingsbor (vi kände en bunt via Magic) hos oss.. Då hade man alltid någon att snacka med och behövde inte oroa sig för att saker skulle stjälas.. Det funkade väl i 5-6 år..

"Ska man ha med sig något?"
Sovsaker och sanitetsprylar.. Kläder/smink om du ska lajva.. Resten kan du skaffa där.. Spel kan lånas/köpas exempelvis.. Film brukar kunna visas på Lincon och Gothcon.. Hamburgare köpas på Lincon..

"Finns det något annat som man borde känna till?"
Magic- och diaramaavdelningarna luktar svett.. Passa dig för dem..

Du bör ha pengar med dig.. Räkna med 100 kronor per dag för mat + 200-1000 kronor (beror på din inkomst) för att handla prylar.. Det finns massor att fynda och konventen (Gothcon och Lincon i alla fall) brukar ha auktioner..

Något du inte bör missa heller är Verbal Combat.. Lika roligt varje år..

Försök inte göra allt på konventet.. Det är det misstaget alla nybörjare gör.. Det är jättelätt på konvent att se vilka som är förstagångsbesökare (komafolket).. Gör (helst) ett schema och planera in sömnperioder..

/Han som säger lycka till (lukta till om du ska spela Magic) och mängder av forumsfolk finns alltid på konventen

Marcus J

Hero
Är det lägg i dörren eller först om man skulle få för sig att handla starkvaror?

/Marcus som är intresserad men inte har åldern inne

Marcus J

Hero
Re: Nej, inte på GothCon [ANT]

Ja. Det skulle man kunna. Jag visste att det var för sent för konventet men jag menade mer på de olika aktiviteterna.

/Marcus som skulle vilja spela med krille. Få se om man har råd.

Rickard

Urverk speldesign
Ämne: Re: Nej, inte på GothCon

Nej, du kan inte föranmäla dig Gothcon till de olika aktiviteterna..

/Han som lade till lite i efterhand i sitt inlägg första inlägg, som att spelledare kommer in gratis

ripperdoc

Myrmidon
Tyvärr är det leg i dörren :gremblush: Tillhör reglerna för att vi ska få använda lokalen för en pub.

/RipperDoc - men man kan spela spel utanför :)