Nekromanti GothCon, Indierummet och vidare!

MrG

Swashbuckler
Ymir said:
I år verkade också topparna ha gått över, inget drog extremt mycket mer än alla andra.
Finns det nån statistik på det? Vore extremt intressant.
Nja, GothCon har det säkert, själv har jag av en vän lärt mig tjuvknepet att man har ett lag och sent klickar för att fylla i en laganmälan till rollspel, då ser man varje pass med antal anmälda lag. Det är lite buggar i den statsitken men ger en uppfattning. Tyvärr funkar det bara medan anmälningsdatabasen är uppe ;p

Jag ska se om GothCon eller GothCons vänner kan ha med den infon till prisutdelningen för bästa scenarion...

Och så har jag lite extra koll då jag flera år varit med och arrangerat de mest publikfriande scenariona eller i år då känt de arrangörerna/spelledarna.

-Gunnar (som har börjat få en känsla för vad man ska arrangera för att dra mycket folk.

MrG

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Jag spelleder i indierummet av två anledningar:

1. Den där glimten i ögat när spelarna inser att "kan man spela så här också!"
2. Spela med forumiter jag bara träffar en gång om året, och återse personerna i 1) ett år senare.
Grymt bra syfte :gremwink: Lite samma tanke som jag har varför jag arrangerar och spelleder på konvent, speciellt punkt 1, punkt 2 till viss del, ju fler forumiter som anmäler sig till våra arr desto bättre och vi har rätt många stammisar, vissa år skriver jag främst för dem :gremwink:

-Gunnar (som mer och mer tycker det låter som om Arvid borde arrangera ett scenario, man kan öppna ögonen på folk som aldrig skulle pröva ett drop-in då)

Jag tänkte ge lite input som förstagångsbesökare i indierummet (och på GothCon med faktiskt), utan någon rangordning eller liknande.

* Själva lokalen var trevlig, men trång som fan. För vissa typer av spel gör det nog mindre om man blir överröstad av spelet man sitter rygg-i-rygg med, men jag kan tänka mig att andra kan lida av trängseln.

* Jag kände mig välkommen.

* Innan jag såg skylten utanför hade jag ingen aning om var rummet fanns. Detta var dock genomgående för hela konventet - en enkel karta i foldern som inte bara markerade byggnaderna utan vad som försiggick i dem hade gjort hur mycket som helst - så det faller mer på GothCon i stort än indierummet specifikt. (Det var först på lördagen som jag insåg att det pågick saker i byggnaden där figurspelarna höll till.)

* Detta sagt så är nog lokalens läge väldigt bra. Närheten till cafeterian känns som ett plus, men en rejäl affisch därinne hade inte skadat.

* Ett eller ett par pass med förberedda scenarion eller motsvarande för något eller några av de större indiespelen (DitV eller liknande) hade kanske varit ett sätt att dra till sig mer folk men det är en ren gissning från min sida.

Sodivra

Champion
Jag har inte fått svar från GothCon än, jag bara undrar vem som glömde kvar sitt ex av Apocalypse World i indierummet?

Rickard

Urverk speldesign
Arvidos MC said:
w176 said:
Bara som ett tankexpeiment:

Vad skulle hända om indierummet tog 20 kr i betalning för varje spelpass (för hela gruppen)?
Hm, jag tycker att det är knäppt att ta betalt för rollspelspassen, inte att bjuda på dem gratis. :gremsmile:
Om det ska finnas arrangemang så borde man ta betalt för dem. Varför? Jo, för då dyker spelgruppen upp. Om man inte tar betalt så ökar risken markant för att spelgruppen gör annat istället. Det här är en av anledningarna till att rollspelsarr kostar pengar i första taget.

/Han som dock antar att med pengar kommer också kravet på kvalitet

Pilzefrau

hon/henne
Arvidos MC said:
Jag har inte fått svar från GothCon än, jag bara undrar vem som glömde kvar sitt ex av Apocalypse World i indierummet?
Öh, nu känner jag mig jättepuckad, men jag insåg just att jag inte hittar mitt. Har jag inte hittat det innan jag är hos dig på torsdag så är det nog det.