Nekromanti Gothcon och andra spelkonvent

Gormasus

Veteran
Hejsan! jag har spelat rollspel länge men aldrig tagit mig till ett spelkonvent, när nu då Gothcon lappen damp ned i brevlådan kände jag att det kanske var dags att rpova på det, men då har jag lite frågor riktade till de som har varit på spelkonvent.
Det jag undrar är hur fungerar dessa rollspels "möten" man har på konventen, och måste man kunna dessa regelsystem innan. Kort och gott:
Vad skall man kunna innan?

tack på förhand Gormasus

Troberg

Sinister eater
Vad skall man kunna innan?
Egentligen behöver du inte kunna någonting (även om arrangörerna uppskattar om du kan urinera på därför avsedd plats...), det brukar fixa sig fint ändå. Om det är någonting som kräver regelkunskaper så står det angivet i utskicket.

Jag skulle i alla fall inte tveka ett ögonblick att teckna mig för ett spelpass i ett spel som jag inte sett förut.

Krille

Super Moderator
Inte för att du frågar om det, men jag måste ändå peka på lite praktiska konventsgrejor: Tuvas Konventsguide.

"Det jag undrar är hur fungerar dessa rollspels "möten" man har på konventen, och måste man kunna dessa regelsystem innan. Kort och gott: Vad skall man kunna innan?"

De flesta scenarieförfattare (läs: de vettiga) skriver sina scenarier så att en spelledare ska kunna leda en grupp med totala gröngölingar. Tittar du på beskrivningarna av rollspelsarrangemangen så ser du rubriken "Förkunskaper"; där beskrivs väldigt talande vilka förkunskaper som krävs som spelare. Oftast är dessa "inga", men en del envisas med att skriva det på lite roligare sätt ("Skillnaden på en tiosidig tärning numrerad 0-9 och en tiosidig tärning numrerad 1-10" till exempel). Några ställer dock lite olika former av krav (kunna Dungeons&Dragons 3, inte kunna något om Syrien, ha grov kroppsbehåring...) men de flesta har inga krav på förkunskaper.

Scenarierna är anpassade för att spelas under ett pass om fem timmar. Efter fem timmar är passet över, och är man inte klar då så är det trist. Har man inte ett annat pass att passa, och om spelledaren kan, vill och orkar så brukar man kunna fortsätta på något sätt, men i de flesta fall så försöker spelledaren anpassa flytet så att scenariet faktiskt tar slut efter fem timmar.

I så gott som samtliga fall så får man förskapade rollpersoner till scenariet. Orsaken är att man dels inte vill spendera en massa tid av de där fem timmarna på att göra gubbar, och dels för att man ska ha ett jämnt startfält. Det innebär att det finns ett antal platser till varje scenarie, oftast fem och ibland fyra. Är man för få så brukar det finnas halvtomma lag och indrällare som man kan suga upp, och är man för många... tja, det brukar som sagt var finnas halvtomma lag som kan suga upp överflödet.

Det är skillnad på arrangemang och turnering. I arrangemang spelar man bara för att det är roligt och för att man vill testa. I en turnering så spelar man bara för att det är roligt, för att man vill testa, men också som en del av en tävling. De olika grupperna bedöms på något sätt (ofta problemlösning, rollgestaltning och kul - regelkunskaper är sällan en del av bedömningen), och den grupp som gör bäst ifrån sig vinner ett litet symboliskt pris. En del tråkmånsar tycker det här är skitdumt och hävdar att man inte kan tävla i rollspel, men dessa missar poängen: det är kul att tävla, och rollspel är ett lika gott svepskäl att tävla som schlagersånger.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, en rollspelsturnering brukar fungera på följande sätt:

Den som skapat scenariot som skall spelas har (förhoppningsvis) lämnat in detta i god tid till konventsarrangörerna som kopierar upp kopior av det.

De som anmäller sig som spelledare till scenariot får tillgång till scenariot någon dag innan konventet (eller åtminstone med ett par timmars marginal). Sedan måste de snabbt läsa igenom allt. Inann turneringen börjar brukar de ha en spelledarsammling så att spelledarna kan få svar på eventuella frågor.

Sedan när det är dags för arrangemanget så blir varje spelgrupp helt enkelt tilldelade en spelledare och alla traskar iväg till därtill avsedd plats(er).

Spelarna får då ut karaktärerna och eventuellt en kort världsbeskrivning eller liknande. Därefter är det bara att tuta och köra som vanligt under de få timmar som passet varar.

/Ulfgeir

quisling

Warrior
Re: Gothcon och andra spelkonvent (anekdot)

Det är en bra fråga, faktiskt. Värd att ställa. Annars kan det gå som på mitt första spelkonvent, LinCon 94, där min spelgrupp enbart anmälde sig till AD&D. Detta eftersom vi förväntade oss att det skulle spelas under SAMTLIGA pass det stod AD&D på i broschyren (d.v.s. majoriteten av passen). Hur skulle vi kunna veta att man kunde spela rollspel i bara fem timmar, och att man använde färdiga karaktärer...?

Internet underlättar definitivt de problemen idag, eftersom ingen av oss någonsin hade sett ett konventsscenario kunde vi inte föreställa oss hur det gick till. Ta en titt på något konventsscenario som har lagts upp på nätet, det är mitt bästa tips. Då får man en känsla för hur det hela fungerar.

Troberg

Sinister eater
Tack för svaren! nu kanske jag tar å pallrar mig iväg till Gothcon då.
Det tycker jag att du ska. Vad är det värsta som kan gå snett? Någon som skrattar åt dig? Happens to me all the time, no problem...

Funkbrother_7

Veteran
Öh... Då måste jag få fråga en sak... Jag är tolv år om en månad och har aldrig varit på ett rollspelkonvent förut... Jag har ytterst små erfarenheter av rollspel och har varit spelledare någon gång.. . Så därför skulle jag gärna vilja åka dit o kolla... Är det nån åldersgräns på det?? Kostar det att komma in??
:gremlaugh:

Krille

Super Moderator
"Så därför skulle jag gärna vilja åka dit o kolla... Är det nån åldersgräns på det?? Kostar det att komma in??"

Det är sällan någon åldersgräns på konvent, men en riktlinje (som oftast inte följs) på 15 år. De flesta konvent har någon klausul om att det är gratis att bara gå omkring och kolla men inte delta i något. Annars brukar det ca 100 kronor per dag i inträde.

Kolla även in Tuvas Konventsguide. Där finns det till och med en konventsbudgeträknare.

Ulfgeir

Swashbuckler
Som Krille sa, så brukar det inte kosta något att bara gå in och kolla. Däremot kan de bli lite griniga då om du vill deltaga i något spel utan att ha betalat inträde.

Mer info om Gothcon borde finnas på deras hemsida http://www.gothcon.se

/Ulfgeir

Shaggy

Swordsman
Har det spelats D&D 3 på något konvent? Vilket/vilka och vad spelades då?

Skulle det finnas intresse av att spela D&D Campaigns på något konvent?

Robban

Hero
skulle väl vara om han trillar in i magic-rummet i såna fall. :gremwink:

/robban - har webdesign. det är därför han har tid med det här.