Nekromanti GothCon-rapport!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nu när GothCon är över: vad hittade ni som besökte konventet på? Hur var ert konvent?

För min del hade jag enormt roligt, från puben på torsdagen till söndagens färd hem. Jag, Bearnie, Lycan, Ymir, Wilmer och Dr.Markehed bildade ett sammansvetsat Skåneteam, förenade av Bearnies och Lycans scenario "De ansiktslösa", vilket jag fick nöjet att spelleda tre gånger för både gamla bekanta och nya ansikten.

Bland de spelade rollspelen blev det lite färre -- ett kolonialt parti Zombie Cinema på söndagen och en ashäftig Yttersta Domen-session med Gnomvid som spelledare och Bearnie, Ymir, Wilmer och Dr.Markehed som medspelare på lördagnatten. Jag kan nog med säkerhet säga att vi blev hänförda, och nu ivrigt ser spelets utveckling an.

Av de köpta produkterna skaffade jag mig ett ex av Burning Wheels "Monster Burner", vilken i någon mån åter tände min lust att spela BW trots mina tidigare tvivel mot spelet, ett ex av Anders Fagers novellsamling "Svenska kulter", samt en uppsättning d6:or. Bland de nya forumiter jag fick hälsa på fanns bland annat rjonas, Max Raven, Möller, Duncan, Gnomvid och Yrreburre -- hojta gärna till om jag missat någon! Självfallet fylldes dagarna också med en mängd bekanta gamla forumiter, vilka alla ska ha tack för tiden där. Vi ses nästa år!

Möller

Hubert Hortlax
Första GothCon för min del och också andra konventet någonsin. Riktigt kul att få följa med de mer erfarna i spelgruppen och lära sig hur allt går till!

Började med ett sent besök på GothConpuben, vilket var mycket trevligt. Hälsade som kortast på några forumiter.

Fredagen ägnades åt rollspelande. Bara. Först ett underbart besök i Midshire, nästan totalt friformad slakt av såväl surkålsfolk som fyra generationers inavlade nationsförsvarare. Sen ett Noir-pass som pga enorm långsamhet inte riktigt rännade ut hela scenariot trots 4 timmars övertid men som ändå var roligt konspirerande.

Här började dock en veckogammal influensa göra sig påmind och på lördagen vacknade jag utan röst. Ush. Något turligt blev Mammon of Hope inställt för vår del, och jag spenderade lördagen på två ställen: Först i butiker införskaffandes lite smått och gott. Sen i indierummet lyssnades mest på Värmedöd-spelandet där Bamse-världen fullständigt kasserades men även på andras menlösa prat.

Söndan blev ett kort besökt i indierummet där jag utan röst deltog i en diskussion med Max Raven och några andra om förstnämndas rymdspel.

Mötta forumiter som jag kommer ihåg till nick var Max Raven, Arvidos, Lucan, wilper, Xhakhal, Vildkatt, Bearnie, w176, Bobby Magikern, Gnomvid men de var säkert fler.

Johan K

Gammal & dryg
GothCon = Goth Con

Det var ju i vanlig anda ett synnerligen mysigt konvent, trotts att det är stort! =)
Det har varit en skönt mix av att bara flyta omkring & snacka med folk, spontant spel av av diverse slag & sådant, kolla in affärer.
Jag har haft ett synnerligen mysigt påsk på GothCon, trotts att det inte blev rollspel iår. Vi skulle ha spelat Fallen Reich, tyvärr tog SL:arna slut..
Dock hoppas jag också att de på Hvitfältska hinner bygga klart den vanliga kafeterian, för det var lite väl synd att den låg, där den låg iår. Kändes inte som det var samma "närhet" som förr om åren.

Men för att sammanfatta det hela, GothCon var mycket trevligt & skall fasen dit nästa påsk också.

Ni hittar lite bilder ifrån årets GothCon här!!

Björn den gode

Swashbuckler
Mitt konvent bestod i första hand av saker jag inte spelade. Var anmäld till men fick inte spela Fallen Reich, Mammon of Hope, och mutant UA, läxa lärd att det inte är någon idé att anmäla sig till rollspelsarrangemang sista föranmälningsdagen.

Dessutom så arrangerade jag Diplomacy och där fick vi ställa in finalen på söndagsmorgonen.

Så istället blev det mest att hänga i brädspelsbaren där ett antal olika större och mindre spel plöjdes igenom i goda vänners lag. Det blev inte så mycket nytt folk träffat direkt, och mest spel som vi redan prövat så det var väl lite oklart varför vi inte kunde gjort samma sak någon annan stans än på Gothcon men känner jag mina vänner rätts å hade det aldrig blivit av då, så jag är rätt nöjd oavsett :gremsmile:

Så vad hade jag för mig rent rollspelsmässigt, jo ett besök i indierummet blev det och ett trevande försök att spela lady blackbird med en av de mest entusiastiska personer som jag mött (wilper) som spelledare. Vi hade kul men jag kände att vi mest trevade oss fram mot det roliga.

Senare på kvällen efter ett inköp så satt vi tre vänner och spelade Medans världen går under, spontant är jag imponerad och vi hade ruskigt kul men jag tror jag ska orka skriva en spelrapport om detta snart så det räcker så så länge.

Slutligen kom jag hem och tog igen sömnen men nu har jag i vart fall lyckats vakna, och imorrn är det dags att jobba igen, oh well.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ett gott con.

• Schysst sushi är schysst. Dit går jag nästa år också.
  • Jag åt inte en enda gothkorv (!!!).
  • Lyckades få med mig det jag helst ville ha från auktionen (
  • Jag medförde två LP-skivor hem från en shoppingrunda på torsdagen:
  • Jag hann med 07.10-bussen från Umeå hem till Holmsund trots att tåget landade på stationen 07.06. Otroooligt skönt att inte behöva vänta på nästa buss (09.10!).
  • Mina (läs: Indierummets) reklamlappar var finast!

MrG

Swashbuckler
GothCon
Jag sa att jag skulle arrangera mindre, och det blev lite mer. Två av fyra arr hade också problem i form av att en bunt spelledare tyckte att GothCon skulle firas någon annan stans än i Göteborg - men med ett scenari, ett Verbal Kombat, liten rollspelsbar och en halv fot med i barnrummet så är det här summeringen.

Torsdag
Hjälper till att bära in saker åt barnrummet, sedan drar vi på bubbel och marängswiss och jag har barn medan frun av tradition jobbar incheckning på konventet (dvs jag är strandad hemma och missar konvetspub och konvent den kvällen)

Fredag
Bittert nog får inte alla lag spela, en tredjedel av våra spelledare har olika former av förhinder och 27 lag till ett pass är tungt att rodda ihop. Vi hade 15 spelledare, något lag saknades och konventet hade fixat oss några spelledare, men trots det tvingas vi sända iväg några med 'vi fick inte spela'-lappar. Måste hitta en lösning till nästa år, eller så hoppas på att alla inte ska vilja spela på just första passet.

Hur som helst så spelleder jag sedan Mord, mysterier och Midshirebor och har det hysteriskt kul. Högt tempo i fem timmar och helt slut i skallen efter.

Lite roddande för att O:FR människorna ska ha allt de behöver för att kunna köra en liten rollspelsbar (fast det blir också drabbat av att vi haft spelledarbrist, speciellt som några av de som sagt att de skulle vilja ha mer pass av oss istället slukats av Western). Sedan häng i barnrum och cafeteria.

Hela familjen går hem när sonen ska sova och jag och frun sitter uppe och dricker rödvin och spelar Dominon.

Lördag
Tre lag som inte fick plats på fredag dyker upp på lördagen och först verkar vi ha fått tag i tre spelledare extra också, men en saknar röst. Hur som alla som var anmälda till passet fick spela och även två lag extra, inte så illa under omständigheterna.

Jag har fullt upp och jätteroligt. Fem timmar går så snabbt så jag inte får med alla bitar i scenariot, men det gör inget. Vid det här laget så har man fått höra allt kringsnack också och vet att scenariot verkar funka för alla och göra det på det sätt som jag hoppats också och det är en härlig känsla.

Lunchar på Pasta etc, spelar spel i cafeterian, ser konventet (vi har barnvakt så vi har tid och vill se allt och känna oss nostalgiska), kollar in butiker, tillverkarrummet, figurspelare, brädspelsbaren Die Ludo (efter fjorton år med rollspelsbaren så känns konceptet lite lånat, men snyggt lånat), indierummet (Bearnie vinkar åt mig, men annars känns det inte så välkomnande med bara ryggar av rollspelande människor), och stannar en sväng i Sars.

En liten öl med O:FR människor, för att fira eller något.

Verbal Kombat by dö docks, fantastisk stämning. Kommer tre, men inser sedan att det inte är något att skämmas för när ettan och tvåan jobbar med att stå på scen och sånt. Tio bra deltagare och en underbar publik!

Söndag
Lite cafeteriahäng och en väldigt dåligt besökt avslutning. Men folk skrattar åt våra priskategorier och en person är faktiskt på plats för att ta emot pris.

Mer rödvin och Dominion på kvällen ;-)

-Gunnar (ber åter om ursäkt till er som inte fick spela Mord, mysterier och Midshirebor)

GnomviD

Heresiark
tl;dr: Awesome. Typ.

Torsdagen gick åt till att stiga av en lång tågresa som kändes kort tack vare gott sällskap, drälla runt i Göteborgs innerstad, vara bland de första gästerna på plats i receptionen och komma jättesent till puben, där jag i alla fall hann snacka lite med Ulfgeir och spela (och vinna!) någon konstig Öl-Magic med några sydbottningar.

Fredagen gick åt till spel: först Operation: Fallen Reich, och sedan De ansiktslösa (med Bobby som SL och DeBracy, w176, Archin och Atzel som medspelare). Bägge var bra, men inte fantastiska. Jag gillade inte riktigt upplägget på O:FR, men när vi efter ett tag kom in i det och började spela det som Midsomer Murders/Bertie Wooster/'Allo 'allo blev det riktigt trevligt. De ansiktslösa var riktigt jäkla obehagligt (på ett bra sätt) emellanåt, men för mig blev extradetaljerna mer awesome än huvudstoryn, och jag var ofta mer intresserad av att få reda på rollpersonernas bakgrundsscener än huvudplotten. Nå, riktigt kul iaf, och med en del riktigt bra scener.

Lördagen blev en spelledandets dag. Jag spelledde två pass Den yttersta domen: ett pass på morgonen för några nyfikna som droppade in i Indierummet, och ett pass under natten för gänget Bobby beskriver ovan. Bägge passen flöt på bra och fick helt annorlunda berättelser, och alla verkade ha riktigt kul, så jag är mer än nöjd; speciellt entusiasmen som den senare gruppen visade upp var jättekul att få höra. Jag observerade några småsaker vi ska fundera kring, men någon större uppenbarelse framkallades inte. Roligt var att folk utnyttjade möjligheten att ge upp i konflikter och att folk både sökte att undvika och uttalade Lögner (motsv. buy-off).

Jag hann ta en sväng förbi auktionen också, men den var inte lika trevlig som tidigare år. Den lilla patriotism jag har undertryckt fick mig att i alla fall ropa in Draug. Det ska bli intressant att läsa, men mindre som ett rollspel och mer som en beskrivning av 1801 års Norge.

Söndagen kom efter blott fyra timmars sömn; jag hade lovat krank att spelleda Evolutionens barn för honom. Vi fick med oss två stycken inramlade spelare, och spelade en trevlig liten berättelse om hur SS5 jagade ner skurken som låg bakom att så många alfer plötsligt vände sig mot sina mästare. Jag var lite seg i början, men efter någon scen hade hjärnan vaknat upp och ställt om till SL-läge, och i slutändan kändes det som att vi alla hade kul.

De sjutton tågtimmarna hem var, kanske p.g.a. sin längd, lika trevliga som alltid. Vi hann med att diskutera allt från den dramatiska kurvan och dess applikation på sandbox-Vampire till svensktalandes status i Finland, och jag hann dessutom testa och bli nöjd med inköpen Once upon a time och Monthy Python Fluxx (jag lyckades vinna en match genom att snudd på bryta spelet med en megakombo beståndes av bl.a. sånger och citat), samt läsa den fantastiska Dictionary of Mu. Jag hann dessutom bli ombedd att SL:a såväl EB som MVGU, och har det nu inplanerat till helgen.

Det kändes som att jag på lördagen hälsade på hyfsat många av forumiterna som var där, och på det stora hela var årets GothCon trevligt. Jag hann dock tyvärr aldrig riktigt insupa konvents-trevligheten i att bara slå dank och diskutera spel i goda vänners lag, då jag spelade så mycket. Förutom fredag kvällen blev det mest bara spel utan att jag hann smälta det. Samtidigt är det inget av passen jag ångrar att jag spelade. Ack, konventets våndor.

Max Raven

T12-kultist
Själv hängde jag på puben lite på torsdagen. Sov på golvet hela konventet efter exploderande luftmadrass 1 timme in på natten mot fredagen.

Spelade Mahjong och förlorade stort på fredagen, drev runt i affärer och snackade med/störde rollspelsförsäljarna, spelledde lite Lady Blackbird och förlorade stort i Diplomacy.

På lördagen hängde jag en del i indierummet, snackade med folk, drev runt en del, provade Värmedöd och jobbade i korvkiosken på kvällen. Och avslutade med att se Cannibal: The Musical. Lite osäker vad jag gjorde mer, troligen inte någonting större.

Söndagen handlade jag lite, snackade med folk i indierummet en massa, fick systemtestfeedback på Cydonia (lite ledsen att jag inte körde scenariot, men antagligen bättre ur ren systembyggarsynvinkel), drev runt, snackade ännu mer med folk i indierummet.

Överlag hade jag kul! Om indierummet behöver SL nästa år så ställer jag gärna upp. Skulle också vara roligt med nån slags spelbyggarevent, men tror iofs inte det skulle dra till sig så mycket folk... :gremwink:

Roulette-te <-Nåt för Indierummet nästa år?

Sodivra

Champion
MrG said:
...indierummet (Bearnie vinkar åt mig, men annars känns det inte så välkomnande med bara ryggar av rollspelande människor), och stannar en sväng i Sars.
Jag tror jag tar vid här och fortsätter med min egen konventsrapport.

Jag kände nämligen själv att jag kunde varit mer välkommnande i indierummet, jag pitchade konceptet för alla som kom in, men... well. Jag hade oftast inte lust att spelleda, egentligen. Spelledde bara tre spel. (När jag väl gjorde det så blev det förstås väldigt roligt ändå)

Det här året gjorde jag GothCon på rutin, vilket var lite... tja. Inga speciella förberedelser för arret, ingen spänning inför vad man kunde få chansen att spela och kolla på i resten av konventet. Kanske "hjälpte" det att jag redan var trött när helgen började.

Men det var fortfarande en riktigt bra helg. Bäst var nästan att få sitta och snacka spel med indiestammisarna. (wilper, DeBracy, krank, GnomvID, w176, och så nya Max Raven) Jag, wilper och DeBracy hade debriefingar i ett rum bredvid Hvitfeldtska som vi hyrt av en vän till mig, och det var väldigt häftigt att de upplevt ungefär samma saker som jag när de spellett samberättarspel. (Lady Blackbird, framförallt) En idé om vad som gör en samberättande session till awesome började växa fram, baserat på gruppenergi, delade förväntningar och improteaterns bejakande och blockande. Det var väldigt spännande, och jag har suttit och fört ner idéerna på papper...

Jag insåg också att det finns satans mycket grymma spel som folk har skrivit/älskar och tar med sig till Indierummet (Höstdimma, Panty Explosion, Yttersta Domen, Evolutionens Barn, Värmedöd, Cydonia) som jag aldrig har testat! Det kanske vore ett sätt att göra nästa
år lite mer magiskt, spela alla awesome spel.

Jag och krank tog en tur till restaurang Bombay efter konventet, och folk vände sig om och kollade på oss. Krank poängterade att vi såg ut som helan och halvan där vi kom godmodigt gående, en lång kille i lila kavaj och hög hatt och en kort kille i svart och blommig mössa. Det tog nästan priset. :gremsmile:

MrG said:
Verbal Kombat by dö docks, fantastisk stämning. Kommer tre, men inser sedan att det inte är något att skämmas för när ettan och tvåan jobbar med att stå på scen och sånt. Tio bra deltagare och en underbar publik!
Verbal Kombat var lysande i år. Publiken krävde ju rematch! w176 började flabba bara jag berättade om Lolthoroths gummistav. :gremsmile:

Max Raven said:
Roulette-te <-Nåt för Indierummet nästa år?
Påste är SATAN! Men jag har ju faktiskt gjort en egen "Te-12" som jag kan ta med nästa år. :gremsmile:

Lycan

Hero
Torsdag

Åker SKUDbuss med Ymir, Bobby, wilmer, Bearnie och Markehed. SKUD har av misstag chartrat en dubbeldeckare så vi är i princip ensamma på nedervåningen. Tyvärr har ingen med sig något spel, så vi får roa oss med NES-musikquiz, design av bisarra spel om garderobshomosexualitet hos amerikanska soldater och ett gräl med SKUD-Oliver om vem som egentligen hade mest benutrymme.

Väl framme på konventet snabbar jag och Bearnie oss att checka in (och kan inte låta bli att småle åt den oändliga anmälningskön), varvid vi springer in i en ganska sur Fogge. Tillsammans tar vi oss sedan till pubben och konventet börjar på allvar. Tyvärr känns dock pubben lite avslagen, kan inte sätta fingret på vad, men stämningen är inte riktigt där helt enkelt. Kommer inte i säng jättesent.

Fredag

Uppe ganska tidigt och äter frukost. Spelar det konstiga trädspelet med gänget (Bobby, Ymir, Bearnie, wilmer och Markehed) och förbereder mig för första passet av mitt och Bearnies arr (de Ansiktlösa). Får en såndär grupp som spelat tillsammans i många år, deras karaktärsinteraktioner är hur bra som helst, men den obehagliga stämningen infinner sig aldrig riktigt. Resten av fredagen går åt allmänt häng, Illuminati med Ymir och några norrländska hårdrockare i storlek large och small :gremwink: och världens äckligaste vegetariska mat från kinakrogen.

Lördag

Missar frukosten. Går på Riotminds "bomb", misslyckas med att bry mig. Traskar iväg till nästa pass Ansiktlösa, men gruppen jag får tilldelad lyckas aldrig bli större än två man, så jag blir ledig. Drar istället ner i indierummet och spelar Värmedöd med Krank, Max Raven och lite folk som kommer och går (och Möller som kraxande hjälp). Efter att ha hackat sönder Bamsevärlden (och blivit enormt förtjust i Värmedöd) snubblar jag ner i caféterian där jag spelar Tsuro (med helt hemmabyggda regler) med Fogge och hans kalmariter. Därefter kommer Verbal Combat, som jag har väldigt svårt för, och sedan planlöst konventslimbohäng med Fogge och några skumma kalmariter som kan ha hetat Sebastian och Yussuf. Kvällen avslutas med Power Grid: Factory Manager, men vi går och lägger oss lagom till att vi börjat greppa reglerna.

Söndag

Konventets meningslösaste dag. Det enda jag kommer ihåg är att jag gjorde rollpersoner till Maid med Arvidos, w176 och Bearnie och betalade Xhakhal för att teckna dem, samt att jag spelade WoW-miniatyrspelet med Fogge. På bussen hem berättade Ymir om D&D (som jag är totalt oinsatt i) med Monster Manual 2 som diskussionsunderlag.

När jag kom hem åt jag en pizza och såg klart Futurama.

- L

MrG

Swashbuckler
Arvidos said:
MrG said:
...indierummet (Bearnie vinkar åt mig, men annars känns det inte så välkomnande med bara ryggar av rollspelande människor), och stannar en sväng i Sars.
Jag tror jag tar vid här och fortsätter med min egen konventsrapport.

Jag kände nämligen själv att jag kunde varit mer välkommnande i indierummet, jag pitchade konceptet för alla som kom in, men... well. Jag hade oftast inte lust att spelleda, egentligen. Spelledde bara tre spel. (När jag väl gjorde det så blev det förstås väldigt roligt ändå)
Fast när vi tittade in var du inte där (eller hade gömt dig under ett spelbord). Det var säkert bara otur i vår tajming...

-Gunnar (som annars hade behövt drop-inrollspel)

Bunny

Crazy like a fool
Det var sjukt spännande att arrangera. Det var också sjukt tacksamt att ha tillgång till ett sådant gäng awesome spelledare som De Ansiktslösa hade. Jag och Lycan kunde skicka iväg spelgrupperna i vissheten att de skulle bli väl omhändertagna. Dessutom kändes vårt utbyte av feedback riktigt givande.

Jag har över lag fått en massa bra respons från spelgrupperna och typ ingen grupp har varit neggo. Det ger givetvis en kick. Veckorna innan avresan till konventet tänkte jag "aldrig mer!" och "varför gav jag mig på det här", men undrar jag om jag inte kommer ge mig på det igen. Kanske med lite stramare tidsplanering. Ja, så får det bli. :gremwink: (gjorde färdigt de sista delarna av scenariot under torsdagen, alltså samma dag som konventet startade...)

Det ballaste med konventet var som vanligt att få spela någons hjärtebarn. Förra året var det Måns Revolver, i år var det GnomviDs den Yttersta Domen. Jag kom sedermera fram till att varje tillfälle jag fick att att delta med min egen karaktär Jafaar, som levde upp till sin namne i fråga om megalomani, var rent awesome, men att jag däremot under spel ibland satt och irriterade mig på att storyn spretade så mycket.

Det var delvis en spelledargrej - jag hade nog föredragit om scenekonomin hade varit tightare och om spelledaren bidragit med att vaskat fram lite rimligare förutsättningar ibland. Sedan var det till stor del en spelargrej - Wilmer höll sig mycket till att bygga på sin egen grej, en fest som aldrig blev av, och Ymir glömde bort det mesta rörande Play Unsafe när han skulle ge sig på att intrigera.

Jag fick också tillfälle att spelleda Lady Blackbird igen, och spelarna blev sjukt exalterade och ville ta i hand och tacka efteråt. De hade uppenbart inte testat den formen av rollspel förut, men när de kom igång så kom de igång. Ballt att se.

Sodivra

Champion
Bearnie said:
Jag fick också tillfälle att spelleda Lady Blackbird igen, och spelarna blev sjukt exalterade och ville ta i hand och tacka efteråt. De hade uppenbart inte testat den formen av rollspel förut, men när de kom igång så kom de igång. Ballt att se.
Åh, jag älskar sånt! Det är det som gör indierummet värt att arra!

Som sagt så tycker jag att det hände något i vår ansiktslösa grupp också. Jag saknar Joaquín...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I väntan på att jag orkar fixa till alla dessa bilder jag tog på forumiter med min skitdåliga mobilkamera, så kan jag väl rapportera, då...

Torsdag
Möts upp på vägen från jobbet av kamraterna Vicotnik och Yrebure som hyrt bilen. Hämtar upp min packning och Möller, åker sedan raka vägen till Göteborg. Puh! Och så direkt ut på Gothconpub, där jag för första gången på nästan två år blir berusad. Träffar en hel del trevligt folk, men minns definitivt inte exakt vilka... Ramlade in i ett parti Fluxx som jag var för berusad för, och sedan ett parti av det där kortspelet om löpsedlar, vad det nu heter...

Är inte helt säker på vilket intryck jag gav; blev iaf i efterhand informerad om att jag inte varit helt osubtil i mitt stötande på en bordsgranne... Nåja. Sådant händer.

Fredag
En heldag med rollspel efter lite för lite sömn - först Mord, Mysterier och Midshirebor. Riktigt roligt, skönt att det inte var Fallen Reich-reglerna vi körde med utan sten-sax-påse. Oerhört charmigt scenario, när man väl fick grepp om det här med rollpersonsbyte...

På eftermiddagen (och en bra bit in på kvällen/natten) spelade vi sedan Noir-scenariot Tjukovs Lag. Oerhört intressant fisktankscenario, som jag blev väldigt inspirerad av. Jag gillade verkligen personerna och intrigerna, och uppskattar verkligen den sortens spel. kombination av intriger, problemlösning och karaktärsspel. Vår SL Fredrik fick hjälp med regelbemästrandet av vår Fredrik (Vicotnik) och jag var alldeles nöjd över att slippa ha med dem att göra. Jag skulle verkligen aldrig kunna spelleda ett så tungt system. Initiativbräde, ffs...

Lördag
Vi fick ingen SL till det vi tänkte spela, så istället tultade vi runt i butiker, hejjade på folk, och rultade efter lunch in i Indierummet. Jag speltestade VÄRMEDÖD och hade skitkul. Fick också ur GnomviD ett löfte att få bli spelledd i Evolutionens Barn på söndagen. Gav Xhakhal 50 spänn och en EB för att teckna en SLP till More than Human - blev mycket nöjd! =)

Söndag
Stack hyfsat tidigt till Indierummet där jag blev spelledd i Evolutionens Barn av GnomviD tillsammans med två andra. Riktigt kul! Totalt lyckades jag bli av med tio exemplar av EB under konventet, ett par gav jag bort men i stort är jag nöjd.

Efter hela alltet satt jag och pratade djupheter och sådant med Arvidos ett tag före och efter avslutningen, och sedan gick vi och tog lite indiskt käk. Gott och trevligt. Nog var vi ett sött par; jag kort och tjock och svartklädd med blommig hatt, han lång med lila kavaj och hög hatt...

Forumiter jag tror mig minnas att jag träffat
Dimfrost, GnomviD, Arvidos, Max_Raven, Lyxan, Bobby Magikern, Ymir, Krille, Xhakhal, Gurgeh, w176, DeBracy...

Vilka har jag glömt? Jag har en del ansikten i minnet och på kort, men kan för allt i världen inte sätta ihop dem med nick...

Rickard

Urverk speldesign
Askonstigt konvent för min del. Den bestod mest av mat, dålig sömn och sex. Spelade en del också men i princip bara (roll)spel jag redan spelat, vilket gjorde att jag endast testade på Lady Blackbird och Mesopotamia(?). Det sistnamnda var som en kombination av Carcassone och Settlers of Catan, skapat av skaparen av Carcassone.

Jag hade en skitkul helg, men ur ett spelkonvents perspektiv var den rätt uselt. Det lustiga var att jag började konventet med att supa och jag avslutade konventet med att supa. När vi väl kom hem, så istället för skjutsa hem alla för att sova, så skjutsade vi hem alla så de kunde lämna packningen och komma tillbaka med sprit. Resten av kvällen bestod av brädspel och Singstar.

Konstig konventshelg.

/Han som ska dra på LinCon och testa skiten ur massor av spel som en revansch

PS. Jag funderade på att ge w176 en kram men vågade inte med tanke på förra incidenten. DS.

GnomviD

Heresiark
Bearnie said:
[...] men att jag däremot under spel ibland satt och irriterade mig på att storyn spretade så mycket.

Det var delvis en spelledargrej - jag hade nog föredragit om scenekonomin hade varit tightare och om spelledaren bidragit med att vaskat fram lite rimligare förutsättningar ibland.
Tack för den reflektionen! Jag håller helt med dig, så här efter att ha tänkt lite kring saken. Ni fick springa rätt fria, och för att äventyret ska bli riktigt bra måste nog SL ingripa mer (i ärlighetens namn var jag dock ovanligt passiv under det passet).

Nå, då har jag iaf den röda tråden i instruktionerna för hur man spelleder äventyret. Jag ber om ursäkt för att ni råkade bli försökskaniner. :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Han said:
Den bestod mest av [..] sex.
Det förklarar varför du såg så himla sliten ut då jag såg dig. :gremwink:

I alla fall, jag skrev en lång (?) konventsrapport här som går igenom mitt GothCon.

Av alla forumiter som jag såg på konventet var det nog bara Han och Johan K som jag talade något med. Tanken var att stämma möte med krank, men jag fick ingen direkt ledig stund på konventet, utan i år var det mer sammanpackat än tidigare år för egen del.

Spelledde Metamorfos pass 1 och 3, medan jag under pass 2 bara hann kolla in spelbutikerna, sitta hos Mindless Gamings butik och äta. Pass 4 spellede jag igen och Pass 5 satt jag på auktionen och efter att ätit lunch efter det började jag förbereda för avrundning med en tidig sömn (stack vid 10.00 på söndagmorgonen).

Överlag ett konvent som kändes nytt för mig med många förändringar, men som samtidigt inte var kanske riktigt lika minnesvärt utanför arrangerandet som tidigare år.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
  • Att
  • Den nattliga omgången av MVGU i indierummet som var så fruktansvärt dystopisk och mörk att jag kände mig tvungen att göra timeout och kolla att alla fortfarande var bekväma. Den gruppen gjorde dessutom en paus mitt i för att springa och köpa spelet så de kunde få ett signerat ex med hem.
  • Att vara del av wrnu-communityn, vart man än vände sig fanns det någon man kände.
  • Lady Blackbird, som Arvidos tryckte i min hand och beordrade spelledande av. Bra spel.
  • Nattligt spel med Lokes vänner som fick sitt MUA-pass inställt pga spelledarbrist. StarWars har aldrig varit så mycket steampunk som då.
  • Rummet som Arvidos fixade hemma hos Arne, där vi kunde sova i lugn och ro och bli pigga spelledare.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det ideala inderummet?

Tjo,
nu en vecka senare, tänk er tillbaka till Indierummet. Hur skulle det kunna bli ett ännu bättre arr?

Jag arrar själv (tillsammans med DeBracy) på SävCon, även om jag bara är spelledare på GothCon. Men formaten på de båda indierummen är lika. Jag är själv enastående nöjd och har lite svårt att se förbättringar själv.

Farbror Gs klagomål på att det bara är ryggar i indierummet känner jag till, men jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det (förutom att lämna bordet och spela någon sorts LARP i indierummet).

Sodivra

Champion
Re: Det ideala inderummet?

Den odödlige kejsaren said:
Tjo,
nu en vecka senare, tänk er tillbaka till Indierummet. Hur skulle det kunna bli ett ännu bättre arr?

Jag arrar själv (tillsammans med DeBracy) på SävCon, även om jag bara är spelledare på GothCon. Men formaten på de båda indierummen är lika. Jag är själv enastående nöjd och har lite svårt att se förbättringar själv.

Farbror Gs klagomål på att det bara är ryggar i indierummet känner jag till, men jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det (förutom att lämna bordet och spela någon sorts LARP i indierummet).
Jag har lite tankar som jag tänkte ta på mailinglistan, men vi kan ju köra här!

Jag har svårt att släppa drop-in-formatet, det känns som att det är vår styrka. Nu har ju arrangörer/stab (vet inte riktigt vilka) börjat skicka lag som missat sina rollspelspass till oss också. :gremsmile:

Jag skulle nog vilja ha drop-in i fortsättningen också, men "Spelledarsamlingstider" en halvtimme innan varje pass, (Så att våra spelledare kan hoppa på något annat som reserv) och som arrangör sammanställa schema på vilka spelledarsamlingar som vilka spelledare är garanterat närvarande på. Uppmana folk att ringa mig för att boka tider. En del struktur, en del drop-in, spelledarna kan ställa upp med vad de är bekväma med.

Jag vet inte, hur funkar det på SävCon med spelledarsamlingar tycker ni?

Fixa lite salar till oss.

Ragga fler spelledare, kanske bara till vissa pass.

Sätta upp en dator insurfad på Indie Press Revolution, på något sätt som känns stöldsäkert. Det verkar som att våra återkommande besökare bara spelar indiespel hos oss, det behövs mer förankring och uppföljning.

Skriva en bok i rollspelsteori och sälja på plats.

Mer spel av John Harper! Gud vad ball han är. Jag ska spela Danger Patrol imorgon, jävligt pepp! :gremlaugh: