Nekromanti GothCon-rapport!

VildKatt

Warrior
Allt började med en tågresa söderut som väl gick på en 18 timmar. Något som inte märktes eftersom jag dels fick byta upp mig från vagn 32 till vagn 42 där jag snyltade på föreningen Lost istället för att åka mol allena. De hade nämligen fått en snubbe mindre med sig än planerat så jag tog chansen att därmed slippa byta tåg i Stockholm och åka med dem hela vägen direkt till Göteborg. Där fick jag dessutom äta sushi, smaka sake och snacka skit merparten av kvällen. Besökte även Archin, DeBracy och Kejsaren (Wilper).

Klockan elva dagen efter var vi i Göteborg och åt samt besökte SF-bokhandeln och Games Workshop innan vi hamnade på GothCons lokaler och inväntade tiden för incheck. Eller nå, jag sov (vilad mot bordet) rätt länge innan jag tog mig en behövlig dusch och sedan insåg att incheck hade en ENORM köbildning. Jag drog till GothCon-puben istället!

GothCon-puben är ett trevligt hak. Lite stelt till att börja med, då lokalen var mångt luftigare än tidigare ställe, men det dröjde inte länge innan stramheten lättat och jag hittade en hel del forumiter som jag snackade med, och så blev jag bjuden på cider av krank! Och att bli bjuden på cider är ju alltid trevligt, även om det var utlovat sedan tidigare för mitt eminenta spel i senaste vaulvsjippot över forumet. Dessutom spelade jag Fluxx med temat miljö och.. det där spelet med tidningsrubriker. Det är ett bra spel en torsdagsnatt!

Tänkt var att vi skulle spela rollspelet "Mord, mysterier och Midshirebor" på fredag morgon, men grupperna var många och Spelledarna färre så det blev inget av det, inte ens på lördagen, så min spelgrupp fick nästintill klara sig utan mig då jag mest strövade omkring konventet på egen hand.

Däremot spionerade jag flitigt inne på Warmachinetuneringen och fick ett och annat taktiskt tips på vägen. Dessutom hängde jag med en hel del av de spelande och arrangerande, till denna tunering, ut och åt på pasta restaurang samt följde med till Bishops arms där jag alltså blev på lyset igen. Typiskt! *flin*

Under lördagen hann jag dock med att spela Inspectors med min spelgrupp, där bland annat Han var med. Var riktigt trevligt och jag hann till och med vara spelledare en sväng innan jag mest flummade runt. Beställde bild av Xhakhal och warmachinegubbe till min påbörjade warmachinearmé utöver att jag... Har ingen aning, men jag fyllde lördagen med saker också i alla fall!

Mestadels av tiden under söndagen spenderade jag på WitchTrial där jag lekte både försvarare och anklagare mot arma folk som blivit anklagad för diverse... brott. Dessutom lyckades jag, för första gången, se verbal kombat vilket är fett med värt!

Mitt GothCon var därmed ungefär som vanligt och jag hade det helfint hela tiden även om jag kom i säng innan fem två av tre nätter, vilket måste förbättras till nästa år!

Ulfgeir

Swashbuckler
På torsdagen besökte Gothconpuben. Nästa år skall jag se till att dra ut en tydligare karta över området... (Misslyckades med mitt navigeraslag först.)

Och jag ställer mig återigen frågan varför inte incheckningen på konventet var igång direkt, menar för mig känns det som att det är det första man skall få igång så fort man får tillgång till lokalen, sedan kan man ta hand om andra saker som cafeteria etc (eller det kan ske parrallelt. Nu öppnade den kl 21 istället för 20.00 som var sagt. Efter kön ringlat fram hade jag checkat in vid 21:30.

Fredagen, lyckades bita sönder en tand under frukosten. :gremfrown: Måste ta mig till den lokala torteraren (tandläkaren) för att fixa.

Spelade massa brädspel/kortspel under helgen och tjötade med folk. Införskaffade Martian Fluxx (helt ok), expansion till Kung fu fighting, och Mortal Remains till Cthulhutech.

Gillade att det var luftig lokal i cafeterian så att det gick att komma fram. Läget var lite sämre dock, då backen tog musten ur en.

Testade göra en karaktär till Operation Fallen Reich med hjälp av deras Lifeboard. Intressant koncept. Funderar på att skaffa det.

/Ulfgeir

MrG

Swashbuckler
Re: Det ideala inderummet?

wilper said:
Farbror Gs klagomål på att det bara är ryggar i indierummet känner jag till, men jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det (förutom att lämna bordet och spela någon sorts LARP i indierummet).
En lapp på dörren eller mottagningsbordet om att det var fullt hade hjälpt ;-)

Möjlighet att boka spelledare eller anmäla tid så fort någon fanns ledig hade också varit najs.

Vet inte hur fullt med besökare rummet har haft, men är det inte allt för många kan en spelledare kort resa sig och heja och säga att man har fullt är riktigt trevligt.

Det är väldigt najs att det finns drop in, men drop in ska kunna bli fullt och bara man känner sig sedd som besökare trots det är fullt så är det ok, som sagt en lapp hade hjälpt...

-Gunnar (som hoppas att vi alltid har haft en lapp åtminstone)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Mmm, en vanlig lapp på bordet hade kanske funkat. Det är ju inte bara spelarna som har dropin, utan spelledarna också. Fullt eller ej växlar mao rätt ofta.

Fasta spelstartstider löser många problem, men minskar "drop in"-möjligheterna. Samtidigt vill jag inte "tvinga" spelledarna att sitta och idla i väntan på spelare. (Här är en av anledningarna till att ha ett trevligt indierum, spelledare kan sitta och vila fötterna där och ta en kopp te mellan sina exkursioner. Kanske blir det spel om det dimper in spelare.)

Vad gäller bokning var det faktiskt några lag som gjorde det under årets GC. Man kanske kan formalisera processen något till nästa år. Jag blir något olustig vid tanken att något lag kommer och bokar in en hel spelhelg i indierummet och monopoliserar spelledarna. Men det är kanske en väl negativ prognos.

wilper

Nästa gång jag spelleder i indierummet skall jag sätta mig så jag har ansiktet mot dörren och kan vinka lite till besökare, trots att jag spelleder. Iår satt jag med ryggen mot och inväntade scen-slut innan jag påkallade paus och växlade några ord med de väntande besökarna innan jag återupptog spelet. Som spelare skall man ju hellst inte få sin spelupplevelse allt för sönderhackad av att det dräller in folk med jämna mellanrum.

Sodivra

Champion

MrG said:
wilper said:
Farbror Gs klagomål på att det bara är ryggar i indierummet känner jag till, men jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det (förutom att lämna bordet och spela någon sorts LARP i indierummet).
En lapp på dörren eller mottagningsbordet om att det var fullt hade hjälpt ;-)

Möjlighet att boka spelledare eller anmäla tid så fort någon fanns ledig hade också varit najs.

Vet inte hur fullt med besökare rummet har haft, men är det inte allt för många kan en spelledare kort resa sig och heja och säga att man har fullt är riktigt trevligt.

Det är väldigt najs att det finns drop in, men drop in ska kunna bli fullt och bara man känner sig sedd som besökare trots det är fullt så är det ok, som sagt en lapp hade hjälpt...

-Gunnar (som hoppas att vi alltid har haft en lapp åtminstone)
Det är väl främst mitt ansvar som arrangör, och jag avbröt också för att hälsa på nya besökare - Fast jag var ju inte alltid på plats... :p

Ymir

Liten kantbaron

Kan man inte bara ha det så enkelt att en av arrangörerna INTE spelleder, utan bara finns där för att ta emot besökare/informera om indiespel/arrangemanget? Det hade ju löst hela problemet, liksom.

- Ymir, föreslår.

Sodivra

Champion

Ymir said:
Kan man inte bara ha det så enkelt att en av arrangörerna INTE spelleder, utan bara finns där för att ta emot besökare/informera om indiespel/arrangemanget? Det hade ju löst hela problemet, liksom.

- Ymir, föreslår.
När jag spelledde så var jag på plats.

SvenFu

Warrior

Indierummet räddade GothCon-upplevelsen för mig, helt klart. Ett stort tack!

Saken är den att drop-in är guld värt. Vi fick nämligen bara spela 1 av 5 rollspelsarrangemang som vi var "antagna" till (och betalat för).

Jag tycker med andra ord inte att ni ska formalisera det hela och köra pass, men nog väl kan man tänka sig en lista för intresseanmälan e.d. där folk lämnar önskemål om tid och sitt telefonnummer - det hade nog udnerlättat både för spelarna, spelledarna och arrangörerna?

En liten info-broschyr/lapp (om indierummet & indiespel & gud vet vad) till intresserade besökare kan ju fylla ett tomrum om alla arrangörer & spelledare är upptagna.

En sak till kanske är att ha mer försäljning? På så sätt sprider ni indie-budskapet och kanske får lite pengar till kaffe. Jag lyckades i.a.f. köpa Evolutionens Barn och är frälst!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Svenne said:
Jag lyckades i.a.f. köpa Evolutionens Barn och är frälst!
Kul att höra!

Kan meddela att du köpte ett ex med ett tryckfel, som rättats till i senare upplagor: det saknas en del rubriker i appendix, mer exakt namnlistor och inspirationskällor. Om du behöver rubrikerna eller vill styra upp ett nytt icke feltryckt exemplar, hör av dig =)

wilper

Vi har inget till försäljning i Indierummet. GothCons regler.

SvenFu

Warrior

Du fick ju en hundring så skönt att få effektiv customer service :gremwink:

Jag sitter faktiskt med EB i handen på kontoret as we speak för att för hand skriva in rubrikerna efter PDF-förlagan.

Rätt OT men som jag skrivit bl.a. på järnringens forum så tänkte jag försöka mig på att använda EB-systemet till Eclipse Phase. Båda är ju creative commons så om experimentet utmynnar i något bra så kanske jag skriver ihop en liten text med regler och så. Hur låter det?

krank

Svenne said:
Rätt OT men som jag skrivit bl.a. på järnringens forum så tänkte jag försöka mig på att använda EB-systemet till Eclipse Phase. Båda är ju creative commons så om experimentet utmynnar i något bra så kanske jag skriver ihop en liten text med regler och så. Hur låter det?
Kör på. Rock and roll.

SvenFu

Warrior

Nej, visst, det var ju privat. Men det kanske går att förhandla sig till en lösning med GC - kan tänka mig att det itne skulle vara ngt problem speciellt om ni bara säljer egna eller vänners spel och i vart fall inte "kommersiella" produkter som konkurrerar med affärernas utbud?

krank

wilper said:
Vi har inget till försäljning i Indierummet. GothCons regler.
Indeed. Indierummet säljer ingenting.

Att jag råkar befinna mig i indierummet och att man kan köpa EB av mig är inte samma sak som att indierummet i sig säljer något. Alla deals med mig räknas som backroom deals =)

Rickard

Urverk speldesign

Ymir said:

- Ymir, föreslår.
När jag var där satt jag på plats när jag inte spelledde med huvudet riktat mot dörren. När någon kom så reste jag mig ur stolen och bemötte dem.

/Han som inte alltid var där, då han hade rejäl sömnbrist

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Försäljning

Nej, visst, det var ju privat. Men det kanske går att förhandla sig till en lösning med GC - kan tänka mig att det itne skulle vara ngt problem speciellt om ni bara säljer egna eller vänners spel och i vart fall inte "kommersiella" produkter som konkurrerar med affärernas utbud?
Jag misstänker att Gothcon helt enkelt vill hålla all försäljning till en viss del av konventet. Som tur är brukar det alltid finnas några snälla försäljare iv indiespel där, som gärna hjälper till att sälja andra producenters spel.

/tobias, snäll försäljare

krank

Re: Försäljning

Gurgeh said:
Jag misstänker att Gothcon helt enkelt vill hålla all försäljning till en viss del av konventet. Som tur är brukar det alltid finnas några snälla försäljare iv indiespel där, som gärna hjälper till att sälja andra producenters spel.

Det borde jag såklart ha tänkt på. Jag får se till att fråga dig/er om ni kan tänka er att ha några ex av EB liggandes nästa år...

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Försäljning

krank said:
Gurgeh said:

Det borde jag såklart ha tänkt på. Jag får se till att fråga dig/er om ni kan tänka er att ha några ex av EB liggandes nästa år...
Jag kan garantera att vi gärna säljer samtliga tillgängliga svenska spel om möjlighet finns.