Nekromanti Gothcon VS Lincon

Efter att nyligen ha kommit hem från Gothcon och tittat igenom Lincon broschyren så blev jag lite nyfiken på vilken kvalité Lincon har. Har nämligen varit lite nyfiken på Lincon ett tag... Men dess program har aldrig intresserat mig tillräckligt för att jag ska orka ta mig dit. Så jag undrar, vilket konvent är bäst? Lincon eller Gothcon? Eller är det helt enkelt en intresse fråga? Med tanke på att Gothcon verkar vara mycket mera fokuserad på Rollspel än vad Lincon är...

sockerpappan

Veteran
har de senaste åren bara åkt på LinCon och börjat strunta i GothCon. Mina erfarenheter är dock att de oftast har ganske likvärdiga rollspel förutom det att LinCon de senaste åren haft besök av Nisse Nytt vilket gör att jag därför åker dit. Nuförtiden har LinCon dessutom salar till alla sina rollspel så man slipper ståplatserna i trapphusen vilket är en STOR fördel. Hoppas bara de kan arrangera det så i år med.

Sodivra

Champion
Westside vs Eastside!

Jag brukar säga att GothCon är "Enemy Within" och LinCon är "Råttorna i Venicetti".

GothCon är alltså stort och bombastiskt, medans LinCon är mysigt och chill.
Förutom att GothCon har lite mer rollspel och LinCon har lite mer andra spel, så är GothCon större, medans LinCon har härligare omgivning, tid på året och burgare.

Sedan kanske det finns skillnad i stil på själva arrangemangen också, jag vet inte riktigt faktiskt.

Tvingas jag välja något så väljer GothCon, eftersom det är större, det vill säga mer konvent för valet. Även om LinCon förstås håller på längre tid.. Men jag tror jag skippade en dag förra året ändå, eftersom det är så dryglångt.

trinker

Warrior
Gothcon var det nu blir det Lincon

Jag var på det här årets Gothcon och har aldrig varit på Lincon så det ska bli roligt.

Gothcon ligger närmare för mig så jag vet inte vi får se efter Lincon :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Så länge som LinCon inte tänker få ordning på sina sovmöjligheter så kommer jag rata LinCon stenhårt. Fyra nätter i stinkande maskinhall packad som sill drar ner betyget till bottennivå.

Rickard

Urverk speldesign
Från vad jag har hört så skulle det fixas till. De som är anmälda får tilldelade sovplatser.. Jag vet dock inte om det blev sanning..

LinCon gillar jag för stämningen och sällskapet.. Att Magic-spelarna oftast brukar vara isolerade för sig i välisolerade lokaler är rätt trevligt.. Att LinCon-burgarna finns (150-grammare för 15 spänn?) och att väntan vid grillen används till att snacka skit med främlingar som man vet att man har ett gemensamt intresse med är rätt trevligt.. Att kunna rycka tag i någon och med ett spel från spelbaren kunna spela med denne är rätt trevligt.. Att kunna gå omkring och fynda på spelbutikerna och sedan på spelauktionen är rätt trevligt..

I snitt skulle jag väl säga att LinCon är rätt trevligt.. :gremsmile: Linköping är dessutom en väldigt trevligt, grön stad.. Rollspelsscenariorna tycker jag har försämrats genom åren, men det är väl för att jag har blivit mer kräsen.. Jag brukar mest spela för att få chansen till att testa nya spel och de flesta brukar tyvärr vara systemlösa..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har spelat något på GothCon (men varit på 2) och kan inte uttala sig om vilket av konventen som är bäst

EchonCique

Hero
GothCon i alla väder.

GothCon har mer och bättre rollspel. LinCon har mer kortspel, behövs mer argument?

GothCon har bra sovmöjligheter och en RipperDoc, LinCon har ingetdera.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tänker bara jämföra senaste LinCon med senaste GothCon. Det känns rättvisast så...

Och då säger jag... *trumvirvel* ...LinCon varje dag i veckan.
För det första är det mycket, mycket, mycket närmare till LinCon än till Gothcon.
För det andra finns allt intressant på LinCon i en enda byggnad på Gothcon är allt intressant utspritt över fyra vilket rent ut sagt är urkasst.
LinCon är inte lika segt, Gothcon var kul sina stunder, men när det var tråkigt, så var det verkligen urtrist. Lincon blir inte lika urtrist.
Sovsalar spelar mig ingen roll, för jag sover inte på konventen, framförallt inte sedan incidenten på BSK.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vilken incident?

För den delen för min del så spelar det ingen roll vilket konvent jag stövlar in på första gången jag kommer iväg. Varför jämföra? Det viktiga är att de anordnas och utvärderas? För sanningen att säga är vi en väldig massa spelare som vill iväg på konvent och alla har vi olika önskan. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Vilken incident?"

Jag, chrull, Ripperdoc och ett gäng till skulle sova... Letade rätt på ett klassrum, låg där en timme ungefär sen blir vi utkörda av städ/vaktpatrullen som hänvisar oss till "sovsalarna". Vi går dit, tittar, inte en cm att ligga på. Till slut hamnar vi på ett kallt, lutande, kakelgolv i ett omklädningsrum...

Krille

Super Moderator
  • Det ligger mitt på fel sida Vättaträsket, vilket innebär ca 5 timmars resa för min del (och åker man med Satans Järnvägar så är det minst ett tågbyte och hur dyrt som helst).
  • Det är för långt. Det spänner över en klämdag som det inte är säkert att jag kan vara ledig på, och fem dagar och fyra nätter är i vilket fall som helst för långt.
  • För mig som säljare så har jag endast en femtedel så stort incentiv till att åka dit (500 pengar för rätten att sitta vid ett bord och sälja). Nå, det är bättre än SydCon, som ville ha 2000 spänn för samma sak, men rätt underlägset GothCon och BSK.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Gothcon VS Lincon (OT)

Ajdå, Mindre rolig upplevelse. Har själv upplevt liknande. 1:a Visby medeltidsvecka, hårt duschgolv cement och gammalt, naturligtvis lutande. Men det har inte hindrat mig från att sova i rabbithål med söndrig luftmadrass (kan någon begripa varför luftmadrasser alltid går sönder när marken är ojämn).

Nu har jag iofs kommit fram till att sånt inte är nyttigt. Jag lider av Ischias så jag måste ha vettigt underlag, när jag någon gång får råd ska jag skaffa en vettig reservsäng (sådan där flyttbar) att ha om jag skulle komma iväg på något konvent...

*skräckfyllda minnen, panikångest, gapande entrehål, en del okända människor som går omkring och stampar utanför, inga lappar som talar om om jag kommit rätt... fortsätter skrämd och smått panisk förbi, rundar kvarteret tillbaka ner till parkeringen och maken försöker lugna mig. Hjärtat i hundranittio... paniken vill inte ge sig... ångest kramar det i så jag knappt kan andas. Minnet sliter i mig. Resan upp i landet, telefonsamtal med Krille, han ställer upp med natthärbärge halvvägs hem. Flera mil på "småvägar" senare så börjar paniken släppa ordentligt. Tårar. Ett sannslöst lugn, sannslöst för kroppen har fått nog. Börjar äntligen titta på världen utanför, det är en vacker natur. Spännande saker att titta på. Känner sig tom inombords. Kommer till Skövde, snurrar runt i alla rondeller. Stannar vid en mack och köper frukostmat för att inte tära på Krilles resurser. Letar oss bakvägen till hans krypin. Står parkerade och iakttar baksidan av hyreshuset. Går tveksamt fram och lurar i skuggorna. Dörren är öppen in och vi vet att de spelar för fullt därinne. Vill inte störa, fryser i den allt svalare kvällen. Till sist bryter de upp därinne, vi tassar in och mycket snart sover vi i varsinn soffa. Morgonen därpå är vi uppe tidigt, morgonpigga som vi är. Äter frukost utan vår värd och försvinner ur hans hem innan han vaknar. Resan hem sker under matthet. Jag känner mig som om jag sprungit ett maratonlopp. Ögonen är fortfarande röda av tårarna. Många mil senare är vi hemma. Jag är inte hälften så mänsklig som jag önskar jag var. Såren slits upp inombords igen. Tårar, tystnad och sömn tar mig tillbaka till mig själv. Minnet är fortfarande starkt och gräver i mig, jag är besviken på mig själv, ömkar mig själv och och vet, att jag i morgon kommer att känna likadant. Minnet av mitt första försök att närvara vid Gothcon gör fortfarande ont. Jag vet att jag nästa gång måste se till att jag har folk som känner mig som möter migt, annars kommer jag förevigt jagas av bilden av den där tomma tysta ingången till Gothcon*

Det är sanningen om varför jag aldrig kommit till Gothcon. Jag som stått på scen inför hela min gymnasieskola, ensam. Som deltagit i körverksamhet, åkt till Visby medeltidsvecka och första gången jag själv tog mig dit ensam satt mig som mottagare av nykomlingar (troll) och hänvisa in dem på ett ställe jag inte visste något om (Björn Hellqvist var där och då det Visbyt lärde jag känna honom och hans kvinna). Jag som... men ... det är svårt att komma över att jag bara bröt ihop på det viset....

Så synd, så synd...

Men det var inte det det hela handlade om. Lincon ligger för mig närmare och därigenom bör jag enligt min mening undvika det. Eller... jag tror inte det spelar någon roll ändå. och om man bättrar sig från år till år så bör man kunna sova på vilket konvent som helst. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jag, chrull, Ripperdoc och ett gäng till skulle sova... Letade rätt på ett klassrum, låg där en timme ungefär sen blir vi utkörda av städ/vaktpatrullen som hänvisar oss till "sovsalarna". Vi går dit, tittar, inte en cm att ligga på. Till slut hamnar vi på ett kallt, lutande, kakelgolv i ett omklädningsrum...
Om man ändå lägger pengar på att resa, inträde och så vidare så kan man väl hosta upp några pengar till för ett hotell? De brukar vara mycket prutbara på helger, speciellt storhelger. Då kan man dessutom frossa på deras frukost så att man blir mätt hela dagen!

Inför LinCon kan jag rekommendera Frimurarhotellet (vet inte varför det heter så, har bara sett en uppenbar frimurare där), det är rätt så trevligt (Även om man alltid får rummet längst bort, även om man är ensam på hela hotellet, men så gör alla hotell. Fråga mig inte varför...).

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja Lincon beror ju lite på vilken skola de lyckas hyra.

Fördelen med universitetet är ju att man slipper trappor då det är en enda våning. Nackdelen förrra året var att "sovsalar" var en väldigt knökafull gymnastikhall och en lika knökafull maskinpark (Båda låg en bra bit bort från universitetet). Jag och mina kamrater löste sömnen på det vis att vi sov i tält. =^_^=

Tidigare år när lincon låg på universitetet kunde man sova i salarna där. Fast då var det ju inga 1400 pers...

På den skolan som de hade de senaste tre-fyra åren så fick man springa i trappor till förbannelse och den hade en arkitektur som var milt sagt udda. Lägg då till att första året så fanns endast 4 duschar inne i skolan då de inte hade tillgång till duscharn i gymnastiksalen.Kan vi säga kö? Ångorna från duschen utlöste dessutom brandlarmet då. Ytterligare minus med den skolan var att det fanns ingen plats att sitta och spontanspela á la cafeterian på Gothcon och BSK då matsalen upptogs av massa magicspelare.

Så långt om detta. Scenariona är väl rätt likvärdiga på Lincon och Gothcon anser jag. Vad gäller cafeterian och dess utbud så vinner Gothcon stort. Och för egen del så är det ju bra halva restiden till Gothcon jämfört med Lincon.

Har dock besökt samtliga Gothcon från 89 förutom det som var 94 och 96. Lincon har jag besökt samtliga från 91 och bara missat det som var 94 (eller var det det året det inte blev något?)

Dimfrost

Special Circumstances
Jag kan tänka mig att Frimurarhotellet är ganska dyrt, men det finns ett Scandic inom gångavstånd från konventet annars.

/Dimfrost

Feuflux

omjonasson.se
Från vad jag har hört så skulle det fixas till. De som är anmälda får tilldelade sovplatser.. Jag vet dock inte om det blev sanning..

Det enda jag vet är att arrangörerna vet om att det inte funkade bra sist och jobbar på saken. Där kan man också läsa att man inte får ha sovplatser i Kårallen eftersom de har utskänkningstillstånd där... det är givetvis fel, det är magicspelarna som gör byggnaden till en sanitär olägenhet. :gremwink:

LinCon ligger i rätt stad (tyvärr vid fel tidpunkt dock), gothCon ligger i fel stad. Det är det enda som räknas för min del, jag har inga planer på att betala pengar för att få spela rollspel så arrangemangen är liksom skit samma för min del. Jag vill bara snacka skit med forumiter jag. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jag kan tänka mig att Frimurarhotellet är ganska dyrt, men det finns ett Scandic inom gångavstånd från konventet annars.
Råkar ha Linsofts kurskatalog framför mig, där står det 1091 per natt, inkl moms, men det går säkert att pruta med minst 30% under en helg, kanske mer.

Vill man bo billigare finns Linköpings Vandrarhem (hotellstandard) för 595 per natt, men det är antagligen lite mindre prutbart.

Se, ibland kan man ha nytta av all reklam som dräller in!

Archer

Swashbuckler
Re: Förstår dig precis

Lider själv av samma fenomen (panikångest). Vilket också är anledningen till att jag inte befinner mig på konventen....

Jag måste dock berömma dig för ditt utmanande i att trotsa paniken. Det var väldigt modigt gjort. *stor klapp på axeln*