Nekromanti Gothcon VS Lincon

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Långt från tråden i övrigt men det finns ju fler..

... som lider av panikångest här på forumet har jag förstått. Det är viktigt att förstå oss/dem och därför drar jag mig inte för att skriva om det.

Jag hade aldrig lidit av panikångest på det sätt jag fick känna av då. Jag har haft svårt för stora folksamlingar de senaste åren (mässor mm) men det här var något jag inte väntat mig. Men skam den som ger sig. Har jag bara eskort ska det gå. :gremsmile:

Känns väldigt fånigt nu, det blev en ruskig massa pengar i sjön, även om jag fick träffa Krille, Björn Hellqvist (katter och sambo), men jag kom aldrig till Gothcon.

Idag vill jag mer än någonsin komma till ett konvent, framför allt för att jag anser att den enda vägen bort från panikångesten är att besegra den. Precis som vilken fobi som helst. Jag har bearbetat min hisskräck i åratal, höjdrädslan kommer och går. Så nog tusan ska jag erövra konventen också. Jag har ju klarat av Rollspel.nu's födelsedagskalas! :gremsmile: Ett konvent är ju bara ett större kalas. :gremsmile:

Att pengar iofs är ett bekymmer är ju en annan sak förståss, det kostar pengar och tid att ta sig till konvent, och det är den stora stötestenen just nu. :gremfrown:

Jag tror lite naivt att alla som har en rädsla förr eller senare måste möta den och stå pall. Jag har de senaste dagarna (pgr av arbetslöshet, hopplöshet och deppresion) gått igenom alla mina maror i huvudet. Återupplevandet av min Gothcon-resa var bara en av alla. Det finns dock bara ett spår ut ur sånt och det är att "slå tillbaka". Man dör inte av att klara av fobi och annat, man dör själsligt av att ge efter för dem.

Usch, nu var jag oerhört off-topic och jag känner att det måste vara dags för ett avsnitt Dr Phil/Opera eller något. Men jag hoppas att mitt inlägg var nyttigt för någon. Om inte annat är det tillåtet att ta bort det.

:gremsmile:

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Långt från tråden i övrigt men det finns ju fler..

Om du har tänkt bekämpa din ångest genom att besöka andra konvent, så skulle jag nog rekommendera de lite mindre konventen till att börja med, så du inte chockar kroppen/psyket allt för mycket. Menar på senaste BSK var vi ca 600, på Gothcon nu i år var det 1635. Men det finns ju ännu mindre konvent. Testade själv Halmicon förra året i Halmstad. Mycket charmigt.

Naug

Veteran
Nackdelen förrra året var att "sovsalar" var en väldigt knökafull gymnastikhall och en lika knökafull maskinpark (Båda låg en bra bit bort från universitetet).
Jo gymnastikhallen var väl inte direkt någon höjdare... men maskinhallen tyckte jag gick riktigt bra, jag upplevde aldrig att det var speciellt trångt och temperaturen blev precis rätt på det stället jag låg och det dova surrandet fick en att sommna på fläcken. De enda nackdelarna med det var nog bristen på duchar och att folk ställde sina mobiler på väckning men dom själva väntade med att vakna tills signalerna hade väckt alla andra först. Att det var långt berörde inte mig det minsta, jag tyckte faktiskt att det var ganska trevlig promenad eller som wastaz sa på lincons forum
Det var ju trevligt att promenera till sovsalarna i becksvart mörker sjungandes dvärgiska krigssånger med kompisarna!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Långt från tråden i övrigt men det finns ju fl

Två själ är lika med sanningen. Dvs

A, jag känner inte till de mindre konventen
B (och viktigast) jag känner ingen som kommer att åka på dessa konvent. Det är prioritet att jag vet att jag inte är Ensam (något min panikångest bottnar i som jag förstått det) bland okända (och min make täcker inte upp det... vilket Gothcon visade)

Annars, så har det att göra med ekonomi också... om jag någonsin kommer iväg.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Långt från tråden i övrigt men det finns ju fl

I sådana fall så återstår väl operation övertalning att du övertalar alla dina vänner att åka med dig... Lycka till.

/Ulfgeir

walium

Ganska töntig, faktiskt
Alla konvent är väl av godo? Många av dina problem skulle säkert kunna lösas på ett eller annat sätt. Sovsalarna må vara ett elände men då går det kanske att snylta till sig en plats hemma hos någon Linköpingsforumit? Du kanske inte måste åka till LinCon i egenskap av försäljare om det nu är så ohemult dyrt?

LinCon har den fördelen för mig att det befolkas av massor med välbekanta personer, sedan ligger det givetvis också inom ett väldigt bekvämt avstånd för min del. Men i övrigt så känner jag mig för grön som konventsbesökare för att egentligen kunna ranka dem av andra skäl än geografiska.

Krille

Super Moderator
"Alla konvent är väl av godo? Många av dina problem skulle säkert kunna lösas på ett eller annat sätt. Sovsalarna må vara ett elände men då går det kanske att snylta till sig en plats hemma hos någon Linköpingsforumit? Du kanske inte måste åka till LinCon i egenskap av försäljare om det nu är så ohemult dyrt?"

Nu har ju LinCon lyckats lösa grejen med sovplatserna, och jag har lyckats få reservplats hemma hos folk också. Men rent principiellt är dåliga sovmöjligheter en last för konventet. Det är som att säga att "World of Synnibarr är visst ett bra rollspel, för det dåliga kan man ju skriva om". Kruxet är att jag inte åker på konvent för att snylta på kompisars soffor och jag köper inte World of Synnibarr för att skriva om det. Så att bo hemma hos Linköpingsforumiter är visserligen en möjlig lösning, men det är enbart en lösning för mig som individ och kräver en klase med jobb för mig som individ. Men det är bara att sopa problemet under mattan (och dessutom diskriminerande mot de 90% av rollspels-Sverige som inte hänger på forum och inte känner Linköpingsforumiter). Det är inte en lösning på det generella problemet: LinCon saknar sovplatser.

Men som sagt var, LinCon har ju lyckats lösa det problemet nu.

Det hjälper iofs inte mig, för det andra problemet gick från dåligt till sämre. Jag får inte ens en plats att sälja på.

Sen har jag personligen konstig konventssmak: jag åker sällan på konvent för att spela något. Jag vet, jag är knäpp, men ända sedan friformen slog sina elaka klor i konventen så har jag helt enkelt inte sett någon större mening med att åka dit för att spela. Jag får ju liksom inte spela längre.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Sen har jag personligen konstig konventssmak: jag åker sällan på konvent för att spela något. Jag vet, jag är knäpp, men ända sedan friformen slog sina elaka klor i konventen så har jag helt enkelt inte sett någon större mening med att åka dit för att spela. Jag får ju liksom inte spela längre."

Det verkar som om rätt många personer åker på konvent av sociala skäl snarare än för att spela rollspel så det är du knappast ensam om. Det finns ju så mycket annat att göra, särskilt när man besökt så många konvent och är så välkänd att det alltid finns någon som man känner i krokarna.

Jag tycker mest att det är lite ledsamt att du blir så gnällig varje gång LinCon kommer på tal. Som om du hade något personligt trauma kopplat till konventet.

Krille

Super Moderator
Trauma

"Jag tycker mest att det är lite ledsamt att du blir så gnällig varje gång LinCon kommer på tal. Som om du hade något personligt trauma kopplat till konventet."

Men det har jag ju: resorna dit, kostnaden för bänkhyra och sovplatserna. Det är traumatiska upplevelser, vill jag lova! :gremgrin:

Edit: Och glöm inte Practice Effect!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Trauma

"Edit: Och glöm inte Practice Effect!"

Och det är på grund av att LinCon har så usla scenarion som vi aldrig ser något Västmark-alster där? Är du rädd för att bli besudlad och nedsmutsad? :gremtongue:

(Nu vet jag att du bara kommer att svara med att någon annan också kan skriva Västmark-scenarion, men lite pikning kan du väl ändå unna mig? :gremsmile:)

Krille

Super Moderator
Re: Trauma

"Och det är på grund av att LinCon har så usla scenarion som vi aldrig ser något Västmark-alster där?"

Jopp. Dom är inte värda min upphöjda och lysande närvaro! :gremgrin:

Men svaret är givetvis att om det är för långt, för långt att åka, för dåliga sovfaciliteter och för dyrt för att sitta där och sälja så åker inte jag till konventet, och därmed så kommer jag inte arrangera något Västmark där. Det är svårt att arrangera saker i sin frånvaro.