Nekromanti GothCon ?!?!

Johan K

Gammal & dryg
Skulle vara trevligt med en lite rapport från GotCon !
Hur var det ? Var det mycket forumsfolk där & så vidare..

/ Johan K, som är lite nyfiken på hur det var...

Björn Hellqvist

Swordsman
Jag var där - 21:a raka GothCon för min del! Spelade Settlers (tog mig till final) och Adv Civ (tog mig till final) samt Västmark. Vann äggmålningstävlingen :gremlaugh: Träffade en massa gamla vänner och bekanta. Det var en del forummedlemmar där; Anders Blixt, Åke "Rosen" Rosenius, Herr Nils, Krille, m.fl. Totalt deltog 1635 (!) besökare - nytt rekord! Organisationen flöt bra som vanligt, och folk verkade nöjda på det hela taget. Jag åker nästa år igen!

Big Marco

Läskig
Det var som vanligt ett ypperligt konvent. Jag var med i en grupp om åtta män och kvinnor (där bla vår fd webchef Gardener var med).

Fem planerade rollspelsscenarior, samt en smärre hord med extraaktiviteter (såsom Dungeons of Doom, Swärje (tyvärr ett helbrutet spel...), Kablamo, Fluxx Hasch (eller vad den nu hette, Gardener? ,-) och annat bängel.

Snacktiden med gamla polare var begränsad då vi var så uppbokade, vilket var mitt minus för i år (Krille får förlåta). Det var kul och trevligt att "på riktigt" träffa Yassilius, Chrull, Dante, Magnus Seter, mfl (innan namedroppandet blir för tungt).

Spelen blev Starchaser (superhjältespel), Western (med en av den sämsta spelarutklurade planen någonsin), In The Dark (där vi vann första pris! Ett mycket trevligt scenario fö), Mutant och Werewolf DA. Generellt mycket hög standard på spelledarna, även om jag blev lite irriterad under Mutant då SL tog sig väl stora friheter med reglerna (med bla en ackumulerad Traumatröskel...), men det är ju jag det.

Och så hamnade jag på andra plats på SF Bokhandelns "Mest sparade pengar då man köper rabatterade prylar"-lista, med dryga 2600:- sparade. Min spelkompanjon Rikard vann med sina 3200:- sparade, och jag kunde inte gå om. =)

Alltsomallt - ett av de bästa konventen jag haft äran att besöka. Jag längtar redan till nästa år. :gremlaugh:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det var väldigt trevligt, med undantag för en incident då det bestämdes att mitt sista spelledarpass skulle flyttas från söndagen till lördagen. Jag informerades några minuter i förväg, mitt uppe i ett DoD-äventyr. Förutom denna miss hade jag trevligt, bland annat hann jag med att spela alv (med världens fulaste alvöron, tillverkade av tejp och rutigt papper) på världens sämsta fantasylajv, dö i Dungeon of Doom, få kopiösa mängder XP i Trygg-Torkel och bygga ny Magickort av gamla (med hjälp av en sax och en tub lim) hos Cheapass.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jodå, det var ett trevligt konvent. Träffade en del forumiter som man kände igen från andra ställen, och sedan träffade man en hel del nya som man inte träffat tidigare. En hel del socialt umgänge. Några av de personer man träffade: Krille, Björn Hellqvist, Foggmock, Yassilus, Chrull, Ymir, Illern, Dnalor, Arvidos, Härolden, Nicole och hennes make...

För egen del blev det bara brädspel och lite kortspel. Försökte få plats i ett lag i Västmark. Detta gick då det fanns ett lag som var en man kort, men det visade sig att de var en spleledare kort på det passet så tji fick vi vad gällde att spela.

Deltog i teckningstävlingen, men lyckades inte placera mig.
Spelade Settlers of Catan. På 3 omgångar kom jag på 4:e, plats, 4:e plats och 4:e plats. Så jag kom definitivt sist på det bordet.

Nåväl, spelade sedan Ricochet robot. Kul spel, men jag behöver träna mer. Där gick det något bättre... I kvalet för Carcassone lyckades jag ta mig till semifinalen, som gick samtidigt som mitt kval i roborally. I Carcassone var det en duell först och där klantade jag mig och skänkte bort en en stad värd 66 poäng. Förlorade dock bara med 42 poäng. Hade som plan att spela både Carcassone och Roborally parrallelt, men hann beta av Carcassone under tiden arrangören för Roborally hade regelgenomgång.

I Roborally hamnade jag på totalt -15 poäng och hann precis ta flagga 2 (av 6). Hade vi haft 5 minuter till hade jag nog lyckats ta flagga 3 med.

Hann även med att spela lite Spank the Monkey, lite Fluxx och ett parti Go samt lite Mah-Jong.

De enda rejäla minusen var att A) jag inte hade råd att köpa några saker, då det fanns en hel del intressant. Prioriterar mat under resten av månaden. Lite fegt, men nödvändigt. B) Jag åkte på världens huvudvärk och fysiskt illamående på lördagsmorgonen, var som om jag hade ägnat fredagen åt förtäring av en mångfalld av alkoholhaltiga drycker, men så var inte fallet.. Huvudvärkstabletter är ett måste i packningen på konvent har jag märk sedan jag förförra året gick hela Lincon på Alvedon som febernedsättande.

editerat: rättat olika stavfel.

/Ulfgeir

GrottrolletNaug

Swashbuckler
GothCon

Tja. Efter att få ha spela ZonkPop under Mogge, med Zaphod. Kramat på Ymir, hört anekdoter från Pendragon, spelat flummiga "gissa mönstret"-spel med Arvidos, dött i Dungeon of Doom under Dantes stadiga hand, fått en wrnu-butt av Yassilus, pratat med Blasphemys sjukt hesa hals, ordat med Ackegård, blivit uppraggad av främlingar för att lira Settlers, osv. Så kan jag bara säga en sak.

Fan va kul det var :gremsmile:

Att få träffa massa folk från forumet och att få insupa atmosfären var för min del den största njutningen under mitt första konvent. Men jag ska nog spela mer nästa gång.

/Naug, som diggade att köpa 20 tärningar för 1T100 Kr i Neogames-båset :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Level 5 konventsbesökare

Jag orkar bara med en kort genomgång av mitt Gothcon, men jag kanske skriver mer senare. Hur som helst...

På torsdagen blev det en ~5 timmar lång resa med chrull, snackandes skit och lyssnandes på inte alls lika chrullsk musik man kan tro. Förfest hos Ripperdoc där den chrullska musiken blandades ut med lite Vengaboys. Lite kortspel, lite skitsnackande och massor av trevliga människor.
Fredagen inleddes med ett hyffsat soft pass av spelledande av Strike Team: Luna. Utskällning av Yyrkoon för att jag var för snäll. Springa vidare för ett pass Västmark-spelledande, men jag behövdes inte. Traska upp till torget(?) och Dungeon of Doom. Sitta där och snacka skit och spelleda. Lite runtspringande i affärer och bort till Indiecon. Åka för att sova hos Ripperdoc, men det blev Stoners Fluxx istället.
Upp lördagmorgon, fixa till lite "roll"personer till Dungeon of Doom och sen spelleda. Det var väl ungefär vad jag gjorde den dagen... :gremwink:
Söndagmorgon, segaste morgonen i Göteborg. Yra runt och leta rätt på samlingssalen, komma dit, konstatera att jag inte behövs och sen springa upp till Dungeon of Doom för ännu mer skitsnackande och till slut hemfärd med Herr Nils-taxi där Dante trodde att han behövde hjälpa motorn.
Under hela tiden träffade jag massor av trevliga forumiter, men som man säger, ingen nämnd ingen glömd.

På det hela taget ett rätt soft konvent, men något gjorde att det inte riktigt stämde för mig. Redan innan jag åkte ner var jag trött och oinspirerad och hade "annat att tänka på" så det kan ha "förstört" känslan lite, men det var okej och jag hoppas att jag kan komma ner till nästa år.

I övrigt, vi ses i Spelwebben/Looney Labs/www.rollspel.nu-info-rummet på LinCon och jag ska nog kunna ta och slå ihjäl er i Dungeon of doom där också.

Pendragon

Swashbuckler
Eftersom jag hakat på mer eller mindre i sista sekunden (tisdagen innan) så hade jag inte så mycket planerat förutom att spelleda Strike Team Luna tre pass för att hålla kostnaderna nere, och sen mest flumma runt.

Flumma runt var en ganska trevlig sysselsättning då jag fick tillfälle att spela Dungeon of Doom (där jag på två omgångar lyckades, med hjälp av mina tappra färdkamrater nedlägga, inte mindre än ett helt skelett), Trygg-Torkel, världens längsta fluxx-omgång samt bevittna Illern prestera den mesta osannolika comebacken i kasta gris världen skådat. Ett varningens ord; tänk er för innan ni kastar era grisar mot den här mannen!

Deltog dessutom i en improviserad omgång av "Tokarnas natt" med Indiecon-gänget, ett spelmöte som började bra, men tyvärr krackelerade lite mot slutet. Synd, då det verkade vara ett mycket lovande scenario.

Höjdpunkten för mig var när jag blev uppraggad till ett pass "Dubbelspel i Durango" till Western, ett väldigt intressant scenario som jag och mina eminenta medspelare tydligen lyckades sätta sprätt på rätt ordentligt. Detta var tydligen nåt som uppskattades av arrangören eftersom vi kammade hem ett fint litet pris som grädde på moiset.

Fast bäst av allt var nog trots allt att träffa alla roliga människor. Det här gör jag gärna om.

/Joel - som nog tar med sig öronproppar till Chrull nästa år :gremwink:

EchonCique

Hero
Det var väldigt trevligt, med undantag för en incident då det bestämdes att mitt sista spelledarpass skulle flyttas från söndagen till lördagen. Jag informerades några minuter i förväg, mitt uppe i ett DoD-äventyr.

Låter ju inte alls roligt :gremfrown:. Jag som din ansvariga arrangör visste inte heller om denna förändrade schemaläggning för din del, men jag vet att både jag och konventsledningen är högst tacksamma för att du TROTS ALLT tog dig an en spelgrupp. Fick själv reda på det bara några minuter innan passet började och var lika paff som du.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
In The Dark (där vi vann första pris! Ett mycket trevligt scenario fö)
Nu blir jag glad... :gremlaugh:

Hoppas ni inte får (allt för hemska) mardrömmar av priset bara :gremwink:

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Level 5 konventsbesökare

Hur många karaktärer lyckades ni ta kål på i "Dungeon of doom"? och hur mycket XP ger en äventyrare egentligen.... =^_^=

/Ulfgeir

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har redan gett en utförlig sammanfattning i den andra tråden här. För övrigt tänkte jag slänga till Yassilus lite wrnu-pengar men det glömde jag visst under allt tumult. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
"För övrigt tänkte jag slänga till Yassilus lite wrnu-pengar men det glömde jag visst under allt tumult."

Det kommer fler tillfällen. På LinCon kommer det finnas alla möjligheter i världen då jag är där för att visa upp oss. Typ.