Nekromanti Gothlogg 2015 - konventsrapport

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Man borde kanske skriva en liten sån här också...

Torsdag:
Jag missade gothconpuben genom att ha ett jobb jag inte kunde ta torsdagsledigt från och sedan dessutom var tvungen att sjukskriva mig från pga akut förkylning som under tisdagen nådde så-jävlig-hosta-och-slem-att-jag-spydde-nivåer. Så rätt illa. Min torsdag spenderades med att vara helt jävla borta i princip. Plus inslag av att försöka få ihop min tack och lov ganska lätta packning.

Fredag:
Klev upp 03:30 för att hinna duscha och göra mig i ordning till pendeltåget som gick 04:50 från Gröndalsviken. Det är nämligen "ingen" som åker tåg under påskhelgen, så därför gör de en massa spårarbeten under de dagarna. Så jag kunde inte tåga hela vägen till Centralen där mitt göteborgståg skulle vänta. Och pga krångel med tidtabeller fick jag välja mellan att sitta och vänta lite över en timme på centralen eller komma fem minuter för sent till mitt tåg. Så jag satt på centralen. Sen åkte jag tåg och slutligen buss, för att komma fram kring halv två-ish.

Jag kom med andra ord fram mitt i en förkylning, efter att ha åkt pendel-buss-tåg-buss mellan 04:50 och 13:30. Jag var minst sagt helt borta i knoppen och det tror jag märktes. Jag mötte min göteborgsboende kamrat Mask och vår gemensamma vän Surukai. Den oheliga treenigheten av folk från min gamla Hudiksvallska spelgrupp var formad. Vi åt lite och drog runt, jag har för mig att jag tog en dusch, jag tittade åtminstone upp en sväng och såg till så att mina böcker hamnade på rätt bord uppe i makarrummet. Jag är helt säker på att jag snackade med Xhakhal och Krille och med Fria Ligangänget; allt övrigt är väldigt suddigt.

Efter en del förvirring (ni får inte spela - eller förresten, ni får spela - och förresten, vi har bytt sal) så spelade jag, Mask och Surukai Leviathanscenariot "Villovägar". Spelets skapare Robert Jonsson spelledde oss som vanligt; vi har ju en liten tradition av att försöka få till spel av hans årliga scenarier. Villovägar var väldigt trevligt och hade en hel del intressanta val. Det verkade välkonstruerat, helt enkelt. Ser fram emot att få läsa det. Jag njöt trots tilltagande huvudvärk, som lagom till scenariots slut nådde ett slags knivar-i-hjärnan-crescendo.

Lördag:
Anlände väl till konventet kring lunch ungefär. Hejjade på fria ligan, järnringen, myling, fenixarna, krille, xhakhal, ronja melin, debbie, vildkatt, max raven, arfert samt en massa andra jag antingen glömt IRL-namnet eller forumnamnet på. Gled runt mellan butiker och makarrum och cafeteria, mest. Ständigt hotande huvudvärk, men roliga diskussioner och givande möten i massor.

Butikerna var mycket tråkigare i år. Jag hittade mycket lite jag faktiskt ville ha. Var de inte en fler förra året? Brukade det inte finnas betydligt fler begagnade-rollspel-boxar? Det kändes väldigt anemiskt. Jag köpte Icons på inrådan av Anarchchlown, ett par äventyrsmoduler till Symaroum och två snygga tärningspåsar. Jag fick också mitt ex av Starchallenge.

Jag träffade också på en annan gammal bekanting från Hudiksvallstiden som var där och köpte ett ex av VÄRMEDÖD(!). Till slut blev det lagom halvsent och vi drog iväg och käkade, och därefter sov vi. Jag bodde hemma hos Mask hela konventet vilket var hemskt praktiskt -- tio minuters promenad från konventet, liksom.

Söndag:
Dräller mest runt i väntan på att bilen ska åka. Fria Ligan packar ihop de flesta av mina spel och vi säljer ett sista ex av G som i Gängkrig.

Försäljningmässigt blev det ett rätt fattigt år. Vi sålde visserligen sju fler ex av G som i Gängkrig än jag trodde att vi skulle sälja (jag trodde noll), två ex av VÄRMEDÖD (dvs 100% av de jag hade med mig) samt tre ex av Rotsystem, men... ändå. Jag är sjukt besviken på att det blev som det blev med trycket. Får hoppas att det löser sig. Xhakhal gjorde hursomhelst ett hästjobb med att sälja in modulen som "hackad", "unik" etc.

Allt som allt sålde jag inte supermycket men å andra sidan köpte jag också väldigt lite, så jag är nästan säker på att jag gick plus, totalt sett...

krank

Min förkylning höll för övrigt i sig; jag är fortfarande inte helt frisk. Så jag undvek att skaka hand med och krama folk trots att jag egentligen gillar sånt. Men under lördagen och söndagen fick jag åtminstone vara i besittning av kanske 60% av normal kapacitet, så jag kunde njuta av situationen och ta in mer än jag gjorde på fredagen. Jag är fortfarande inte helt frisk.

Jävla förkylning. Jävla tryckproblem. Jävla jävla. Tur att Gothcon i övrigt är så fantastiskt och så fullt av fantastiska människor att det väger upp... (med råge)

Lukas

Mannen i Gult
Gothcon har som vanligt varit bäst, jag är inte helt säker på varför men av någon anledning känner jag mig mer hemma och välkommen på Gothcon än jag gör typ någonsin. Men som alltid så är mitt minne helt förstörd efter helgen, allt smälter ihop och jag har egentligen ingen koll på vad som hände när, så min rapport är möjligtvis väldigt vilseledande.

Hur som helst resan började torsdag morgon, när jag och min icke-forumit kompis Albin gick ombord på gothcon bilen , som vi d det laget var fylld med Stockholms forumiter,(Chrull, Kloptrop, Dante,Stövelkatten, Vicotnik) första etappen gick till Norrköping, och under den delen av färden försökte jag få Kloptop att lyckas förklara hur det här med atomer och kvarkar fungerar egentligen.

Sedan kom vi fram till norr köping och där var vi vilse, vi snurrade en bra stund och såg många olika mackar innan vi lyckades hitta den som vi skulle hämta upp Han på.

Sedan snurrade vi och vidare till Göteborg, bara för att konstatera att vi var där förtidigt, så efter att slagit ihjäl lite timmar på en mysig pub och en kinarestaurang var det dags att bege sig till Gothcon-puben. Det var som vanligt en trevlig tillställelse, även om jag inte förstår varför de spelar hög musik i bakgrunden, det gör det ju bara svårare ett prata med alla trevliga forumiter man träffar för första gången på ett år. Jag var klädd i orangea tajts, avklippta jeans, och gummistövlar, och kände mig därför ovanligt snygg.

Fredagen: Dagen började med att jag lyckades snabbt hitta till indierummet, där jag istället för att hjälpa till att ställa i ordning valde att försöka spela foosball, men efter som vi saknade en riktig foosball boll så provade vi att spela med min stora T20. (man fick lika många poäng som träningen landade på efter att skjutit i mål)
Sedan satte sig jag, Genesis, Gizmo och Bunny för att prova Anatman(?), vi skapade våra karaktärer och spelade två scener. Sedan beslutade vi oss att det var dumt att så många potentiella spelledare, valde att spela tillsammans, och splittrade på oss för att underhålla fler spelgrupper.
Jag fick du spela Zombie Cinema med Nässe och hans bror. Det var en trevlig liten omgång, där vi spelade personal på Gothcon, som försökte hantera och överleva zombie apokalypsen. Det gjorde vi inte.
Sedan är mitt minne blankt. (om du spelade något med mig här så får du gärna påminna mig.)Ganska sent på kvällen där jag spelade Svart av kval med Genesis, Kim, Simon och en icke-forumit jag inte minns namnet på. Vi spelade på romartiden och Charun var med som vampyrjägare. Det var ett coolt koncept men tyvärr var vår tankekarta så intressant att jag önskar att vi hade haft minst tre spelpass på att att berätta vår historia, just nu kändes det som inget rickigt fick komma fram så bra som det förtjänade.

Lördag: Jag började dagen med att spela Shadowhunters (brädspel), det var ganska så kul och var lita nostalgiskt för mig eftersom jag inte spelat det sedan mitt absolut första spelkonvent,
Sedan blev det it's complicated, ett spel som tog mig med storm, jävla intressant spel, där man bara bygger upp komplexa karaktärer och komplexa situationer ett steg i taget.
Sedan var jag i butikerna och handlade, jag köpte ett äventyr till western, Järn och fick mitt exemplar av Starchallange.
Sedan är det blankt igen...
Men sedan spelade jag it's complicated igen, och det blev en helt annan upplevelse, mycket mindre dramatiskt men mycket mer mysig.
Sedan ledde jag några människor i fiasco och var ganska glad över att jag inte behövde spela själv. Jag är ganska så trött på det spelet (utan att spelat det så många gånger...).
Sedan blev det lite brädspel i form av Resistans och betrayal on the house on the hill. Ett charmigt om än kanske inte ett sådär jättebra spel.

Söndag: Fick jag prova på ön det hastigaste innan jag var tvungen att rusa, så jag spenderade dagen mest med att säga hejdå till folk och köpa brädspelet Alkemists.

Jag har också några minne som jag inte har någon aning om när de utspelade sig.
*jag började prata brädspels licenser med några random typer i cafeterian, det blev en sådan där nördig diskussion som man bara njöt av. Mycket namedroppande av licenser, brädspels designers och företag.
* En tjej som jag hade pratat med upprepade gånger på konventet, började flörta med mig, Synd för henne så är jag på konvent inte sådär jätteintresserad av en flört, jag är ju där för att spela spel.
*Vid något tillfälle spelade jag OSR med Chrull som spelledare.
*När jag sparng ihop med en gammal kompis som jag inte ens visste spelade spel. (men ack så var han ingen rollspelare)
* en diskussion med en kille som skrev ett eget rollspel, och hur jag försökte förklara för honom att han borde komma till det här forumet och prata om hans spel.
* Hittade ett Kim Possible fan och fick för engångskull prata med någon som kunde serien lika bra som jag.
*Var förbi och tittade på figurspelarnas arméer, och tydligt konstatera att figurspel är en så mycket lättare hobby att visa upp för andra människor än vad rollspel är.

Allt som allt så har jag haft det himla trevligt, som vanligt han jag inte med allt jag ville och det var flera av er jag önskade jag fått spela mer med.
Om jag glömt att nämna dig i rapporten är det inte av hat, utan det är av det drömlika stadiet mitt minne hamnar i på Gothcon.

/Lukas som tydligen är den opålitliga berättaren i sin egen historia.

Bunny

Crazy like a fool
I år var mitt 10 raka GothCon. Ägna nu ett ögonblick åt att spegla er i detta och gråta åt vilken enastående nörd du skulle kunna vara men inte är.

...

Mycket trevligt var det. Jag "coachade" tre sessioner Svart av kval (även känt som Det bästa spelet) och njöt av var och en. Jag spelade även årets konventsscenario för Den yttersta domen (även känt som Det bästa spelet) och njöt i mängder. Jag träffade mängder av människor jag trivs med, också.

* Jag nekar till att det här skulle vara tomt smicker till Genesis och GnomVid

kloptok

Pensionerad astrolog
Lukas;n83838 said:
... Stockholms forumiter,(Chrull, Kloptrop, Dante,Stövelkatten, Vicotnik) första etappen gick till Norrköping, och under den delen av färden försökte jag få Kloptop att lyckas förklara hur det här med atomer och kvarkar fungerar egentligen....
Mitt namn är kloptok, Lukas, kloptok! ;) Men du är förlåten, för du mindes kvarkkonversationen. Om jag får prata om kvarkar så får du kalla mig vad du vill.

Det här var mitt andra GothCon. I år spelade jag lite mindre smutsiga hippiespel och mer OSR, och mindre med främlingar. Så här i efterhand kan jag känna att jag nog hade velat få in ett eller två pass hippiespel. Men GothCon går förvånansvärt fort och man hinner inte alls med det man vill.

Anyway, vår saga börjar den andra april. Jag fick gå upp okristligt tidigt denna torsdag som markerar starten på någon sorts kristen högtid för att möta upp Vicotnik vid biluthyrningen. Vi hamnade snart vid Gullmarsplan och hämtade upp en trio från Stockholmskartellen (Dante, chrull och Stövelkatten). Nästa stopp var Tullinge där vi hittade Lukas och hans minion. Efter ett tag kom vi till Norrköping och åkte vilse minst två gånger innan vi hittade Rickard. Nu var vi verkligen på väg och i bilen diskuterades allt möjligt sådant som bara kan diskuteras i en GothConbil. Detta inkluderade förslaget om att använda Dregen-Polly som slumpgenerator i ett rollspel. Nu i efterhand är jag lite osäker, men jag tror att detta rollspel skulle vara det identitetspolitiska mångfaldsspelet där gruppen får mer poäng ju större mångfald det är bland rollpersonerna och spelledaren är en representant för makten (eventuellt fanns det någon regel som gick ut på att kasta skumgummigatsten på spelledaren). I övrigt fick jag som sagt prata kvarkar och rymden med Lukas, vilket kändes skönt för en sådan som mig. Lunch åt vi på vägkrogen "VIP-Jära" (ja, vi blev insläppta trots att vi inte hade frack) någonstans efter Jönköping. VIP-Järas föreståndare frågade var vi var på väg men jag tror inte han fattade grejen för han började prata om Monopol när vi svarade att vi skulle på spelkonvent. Efter lunchen fortsatte resan och förvånansvärt snart var vi framme i ordvitsarnas huvudstad.

Det blev en snabb incheckning på hotellet innan vi tog oss vidare mot ölhaket Tre små glas för lite pre-GothConpub-mys. Det var ett trevligt ställe som vi skulle återkomma till fler gånger under konventet för en paus och lite god mat. Därefter var det dags för GothConpub. Det blev trevligt som vanligt och man fick heja på forumiter åt höger och vänster och snacka allt från spelteori till att larpa vit kränkt man med Lukas. Efter kanske en öl för mycket och incheckning på konventet var det dags att sova efter en lång dag.

Fredagsmorgonen började med Symbaroumspel. Jag hoppade på ett lag som spelade konventsscenariot eftersom jag ville testa spelet och få en känsla för spelvärlden. Intrycket var mycket positivt, även om det för min del gott kunde varit lite mindre svengelska från vår annars utmärkte spelledare. Det verkar vara en mörk och tuff spelvärld med en del trevliga twister på de klassiska DoD/fantasyinslagen. Jag stod och fingrade länge och väl på Symbaroum vid Järnringens bord dagen efter men det blev inget inköp i slutändan (något jag lär få ångra när jag ändrar mig om tre år och böckerna kostar dyra pengar på Tradera). Efter Symbaroum spelade jag OSR med de som jag brukar spela OSR med, det vill säga chrull, Stövelkatten och Dante, men även med Lukas. Vi spelade Death Love Doom till Lamentations of the Flame Princess och det var nog det mest obehagliga rollspelsäventyr jag har spelat. Ni som känner till det vet vad jag talar om, ni andra bör sky äventyret som pesten. Efter en middag på Tre små rum spelade vi ännu mer OSR, chrull spellede sin egenskrivna WRNU-dungeon. Jag spelade Lukas och hade jättekul. Som chrull uttryckte det: förmodligen är hela äventyret ett enda stort internskämt.

På lördagen spelade jag Hillfolk under dagen med ett gäng forumiter. Jag tyckte det var riktigt skoj och DramaSystem kändes som ett enkelt men effektivt system. Vi spelade klansmedlemmar i järnålderns Mellanöstern som kämpade mot den rivaliserande klanen Gröntopparna, men framförallt kämpade vi för att uppnå våra emotionella mål inom klanen. Därefter provade OSR-gänget 1974-style (en ultraminimalistisk OSR-variant) med magisystemet från Wonders and Witchcraft (som är en rätt ny och het grej i OSR-svängen). Det var tydligen tänkt att bli en mörk och lite småläskig utforskning av en fantasy-Indonesisk grotta med farliga demonbestar, men blev mer någon sorts CSI Bali i slutändan. Jag hann med lite snack och inköp i spelmakarrummet under dagen också som sig bör.

Vi avslutade kvällen efter ytterligare en middag på Tre små rum (ja, det var trevligt där... ) med att spela Beyond the Wall med Svarte Faraonen/Lukas som spelledare. Det är någon sorts OSR-variant men med en variant av playbooks för att skapa rollpersoner. Det blev ett trevligt scenario och det var också kul att spela med Svarte Faraonen för första gången.

Efter detta var det sängdags och nästa morgon hann vi inte med mer än lite kortspel innan det var dags att åka hem. Lite lugnare i bilen på hemvägen av förklarliga skäl men jag hann få lite schyssta nybörjartips på serier av chrull som jag redan börjat läsa lite utav. Vi fick även en chockerande insikt om sanningen bakom slagdängan "Oa hela natten" (tro mig, du vill inte veta).

Väl hemma kändes det lite grann som i sista scenen med Steve Coogan i The Trip.

Sammanfattningsvis var det ett grymt trevligt konvent. Nästa år lovar jag att spela minst ett till pass smutsiga hippiespel!

Hellzon

Långsamma Vargen
GothCon ja, det var ett tag sedan. 2008 närmare bestämt, så nu när jag fick ledig påsk tyckte jag det var dags igen.

Ledig torsdag hade jag däremot inte, så jag kom med kaostågen fredag middag, lagom för att checka in och reka konventet innan det var dags för ISIS första föreläsning - den lite snällare om feminism i allmänhet och Gamergate i synnerhet. Inget revolutionerande om man redan följer rätt personer på G+, men roligt att lyssna på.

Sen fick jag spela Night Witches med GnomVid, Max Raven (väl?) och vad jag tror var två icke-forumiter. Rejält mycket brutalare än Dungeon World - det enda andra AW-hack jag spelat. För första gången på länge blev jag sugen på en längre kampanj för att få se hur mycket åt helvet det skulle kunna gå på lång sikt.

Avslutade kvällen med chrulls wrnu-parodidungeon, med LOTFP som system, chrull som SL, och jag måste varit svintrött för det var tre forumiter till med och spelade men jag kommer bara ihåg Anarchlown (som var ny för mig). Blir jag påmind kommer jag ju att veta mycket väl vilka det var. :p Dungen var cool iallafall, en blandning av nyare och extremt gamla referenser till töntigheter på forumet.

Lördag började med inplanerat Hillfolk, med Stövelkatten (SL), Debracy, kloptok, gizmo, chrull och en shanghaiad icke-forumit. Systemet är ju egentligen inte alls tungt, och för andra gången blev jag sugen på en längre kampanj vilket förmodligen behövs för att Hillfolk ska komma till sin rätt. Kudos till kloptok för den episka avslutningen på det mötet, och till alla för ett ägigt spelmöte.

Lördag kväll blev det OSR igen. Först "1974 style" med chrull som SL igen, med namn från Bali via Google Translate. Sen Beyond The Wall med Svarte Faraonen som spelledare, ett spel som jag sett talas om på andra ställen. Coolt var det i alla fall. Det har slagit mig att vi slogs väldigt lite i alla OSR-spelen, kul att få prova på hur de spelas i praktiken.

Söndag började med den lite elakare ISIS-föreläsningen "Shit snubbar says" som går ut på att Josefin Westborg raljerar om urusla argument mot feminism och med glimten i ögat blir argare och argare allteftersom föreläsningen rullar på. Klockren. Hade sett fram emot den sen konventsrapporterna från FemCon, och blev inte besviken.

Sen blev det en scen Golden Sky Stories med Korpa, Bunny och Genesis. Väldigt kort men det verkade väldigt gulligt - jag börjar associera till Chuubo's Marvelous Wish-Granting Engine - och sämre avrundning på Gothcon kunde jag ju föreställt mig.

Vinkade åt många trevliga nördar, hälsade rentav på några, såg några som jag inte träffat IRL sen 2008. Ni är mysiga allihop.

krank

krank;n83822 said:
Man borde kanske skriva en liten sån här också...
Man måste ju få komplettera när minnesbilderna kommer ikapp...

Hemresan var trevlig, jag och chrull pratade lite osr, jag och lukas pratade filmteori och varför det här med att bara bedöma om en film är "bra" eller "dålig" är så tråkigt och platt, och prat med flera olika om huruvida "ooa hela natten" verkligen är en jättelämplig låt att spela på mellanstadiediscon givet att texten ju faktiskt handlar om stalking redan innan man funderar på om "ooa" är kort för "onanera" (något lukas tydligen befinner sig i en närmast unik position att ta reda på).

Min göteborgsboende kamrat Mask introducerade mig för en form av ordvits som tilltalar mig något alldeles enormt, och som jag nog inte kommer att kunna släppa ens nu sedan jag lämnat ordhumorns mecka. Formen ser alltså ut såhär:

Gåta: "alkohollösa kapitalister"
Svar: "Svin utan vin"

Ja, ni fattar. Mutter utan utter, etc. Jag är sen på bollen. Konventets bästa för vår del blev nog:

Gåta: "Ogenomförd analfisting"
Svar: "Tarm utan arm"

...Ja, alltså...

Genesis

Ni dés ni maître
Årets seger: Jag vann i limbo!
Årets bästa spelomgång: DYD. Även om den inte kom upp till det episka underverk som jag erfor förra året var det göttigt och lite flumepiskt, sådär. Jag fick spela en krankande, vapenhandlande nunna som konverterade till islam och krashade sitt skepp i Rom-zonen.
Årets nya spel: It's Complicated. Det var bra! Sådär mysigt.
Årets nye forumit: Anarchclown. Han var trevlig! Got to catch 'em all.
Årets skräll: Jag spelade brädspel! Två stycken. Jag vann som röd två gånger i The Resistance.
Årets spelomgångar: 0,5xAnatman, 2x Svart av kval, 1xUtpost, 1xKackerlackan, 1xDYD.
Årets citat: "Tekniskt sett är det bara tre av oss som kan ha skilda föräldrar."

chrull

Stockholm Kartell
Årets Kloptok: Vändningen på slutet av Hillfolk-spelandet. Jag satt förundrade och ville verkligen verkligen veta om det var han som spelade årtusendets ondaste morsa eller om min hövding var skurken.
Årets Lukas: "det är ju inte den första av mina rollpersoner som blir könsstympade" när jag spelledde Death Love Doom.
Årets Dante: "mina rollpersoner heter kastrull och skurmopp, fast på indonesiska" när jag spelledde Zyhokochevs Krypta 2, eller som det kom att kallas: CSI Fantasy Bali. De hade en bipolär velociraptor som huvudmisstänkt jävligt länge.
Årets Dante 2: "är det ett masturbatorium?" - det bortglömda templets orgierum hade jag alltså omedvetet kopierat från ett skämt som uppstog när Dante spelledde In Search of the Unknown för något år sedan.
Årets Debracy: "är det okej om jag limmar på dig för min egna vinnings skull?", ärlighet varar längst under relationsetablering av Hillfolk-gruppen.
Årets Stövelkatten: "ojdå, jag postade visst den där bilden på cloettas sida på facebook, inte min egen". Någonstans hos cloetta sitter någon och undrar vad "Stockholmsmaffian på Ett Svenskt Rollspelsforum" betyder.

Årets spel var ju helt klart 1974-style med Wonders & Wickedness-magier alternativt Into the Odd (men det spelades ju aldrig). Årets system för drama var ju helt klart Drama system från Hillfolk.

Årets forumit spelad av annan forumit var nog Krille, spelad av ManMountainman. När Krille högg ihjäl Niklas73 med sin värja för att Niklas73 varit otrevlig mot Lukas (spelad av Kloptok) med orden "Nä, nu skriver jag med röd text!" så slog det till och med den där gången när någon döpte en gås till Lupus Maximus och sen råkade se till att smitta Lupus med Lykantropi.

Anarchclown

Swashbuckler
Felstavningen krankande får mig att undra vilken sorts verb krankande egentligen är. Är det alltså verbformen av Krank som i personen eller adjektivet? *funderar*

TORSDAG
Själv kom jag tidigt på torsdag morgon, med endast två timmars sömn hade mitt och Radioaktivs tåg gått klockan 6,25 på morgonen. I Göteborg tillbringade jag några timmar med Debbie, Xhakal, Krille och... ... tror det var Rembane eller något? Osäker. Nu har jag säkert gjort bort mig. Jag åt lunch med dessa och fick sedan sitta på biblioteket vid Götaplatsen och testa att göra karaktärer till Järn.

Efter detta så drev jag runt lite tills jag återvände till mitt hotellrum på Lorensberg och försökte få kontakt med någon som skulle till Gothconpuben. Där drack jag en öl, kom fram till att jag var för trött för detta, vilade lutat mot ett handfat inne på en av toaletterna i tio minuter, kom ut och festade i några timmar, träffade bland andra Hunk för första gången men umgicks mest med Stockholmsgruppen i form av Dante, Stövelkatten, Chrull och Kloptok. Lukas vann som bekant intressantast klädd och Genesis slog ut samtliga andra tävlande i Limbo.

Miss i nassen lyckades jag anmäla mig och betala till själva Gothcon.

FREDAG
Skapligt trött lyckades jag ändå gå upp relativt tidigt för att inte missa frukosten. Jag pallrade mig ner till konventet där jag hängde lite med mina kortspelande kamrater, åt lunch tillsammans med min tyske vän Rudolph Garski och pallrade mig sedan iväg för att tillbringa en stor del av resten av dagen med att snacka skit i spelskaparrummet med bland andra Krille, Arfert, Xhakal, och James Raggi. Tror jag han prata lite med några av Mylingarna också. Eventuellt ägde några av de där konversationerna rum på lördagen, jag återkommer till den.

Jag åt hursomhelst middag på Tre små rum med Stockholmskartellen plus lite annat folk (tror Debbie var där blanda andra). Miss i nassen tyckte jag att det var en briljant idé att hoppa på min andra genomspelning av WRNU-dungen av och med Chrull. Det var minst lika kul som första gången. Särskilt eftersom Save var en mycket rolig karaktär att spela. Han vägrade konsekvent tala med andra karaktärer som var moderatorer och talade om att de var partiska en hel del samt missförstog uttryck och hänvisade till sin ordbok som inte fanns. Andra deltagande var Debbie, Kloptok, Hellzon och Man Mountainman.

LÖRDAG
På lördagen gav jag slutligen upp det här med frukost och sov till runt klockan halv två. Jag tror att jag lyckades vara uppe på konventet runt tre. Väl där hittade jag Krank som jag i vanlig ordning kan diskutera X-men och andra intressen med aslänge. Jag lyckades också missa att träffa på Radioaktiv som tydligen letade efter mig, men hade en kort konversation med Daflum som tillhör hennes gamla spelargrupp. På grund av mitt uppfuckade dygn lyckades jag inte äta någon annan middag än köttbullar i kafeterian som blev tjänligt som mat tack vare min hunger. Jag upplystes också om att forumiten Necross hade vunnit den kortspelsturnering (Vampire: the eternal struggle) som mina kamrater spelade i.

Även denna natt lyckades jag fastna i spel halva natten, denna gång var jag dock inte lika trött och tillförde förmodligen mer till min första session av Svart av Kval. Enda andra deltagande från forumet var Bunny. I övrigt var det idel nykomlingar. Vår plott utspelade sig i åttiotalets Berlin och inkluderade vampyrer ifrån koncentrationsläger, övervintrade amerikanska discovampyrer, gammelpreussiska militärer samt "hjälten" i historian som var min neuromanticikon-vampyr som hade hittat på den profetsia som en del av de andra vampyrerna motiverades av. Slutligen stod min mer än lovligt obehagliga karaktär kvar som herren på täppan men utan sitt ankare, så en riktigt dålig tid för staden Berlin var förmodligen på gång.

SÖNDAG
Tyvärr måste man checka ut från hotell innan klockan tolv på dagen, så jag fick inte ligga och tryna fram tills bussen gick. Istället gick jag upp och umgicks i Indierummet, samt spelade korta kortspel med stockholmsmaffian, tills jag nästan var försenad. Tillsammans med Bunny som skulle med samma tåg som vi så tog jag mig till centralen där vi slöt upp med Radioaktiv som även hon verkar ha haft en angenäm helg. Trött som fan och konstant pladdrande tuffade jag således hem till Stockholm.

INSATSER
DUMMAST: Jag, efter att ha förklarat att jag ibland måste påminna mina Stockholmska kompisar om att Stockholm inte var hela sverige lyckades jag själv säga Sverige istället för Stockholm bara för att visa hur fast jag är i det där tänket själv.
SMARTAST: Efter torsdagen höll jag mig till större delen borta ifrån alkoholen, trotts Dante och Stövelkattens talande om en app för Statligt Reglerat Kul.

HELGENS UTTRYCK: Nordic LARP. Detta användes flitigt för att beskriva pinsamma och ångestfyllda situationer.

chrull

Stockholm Kartell
Anarchclown;n83951 said:
HELGENS UTTRYCK: Nordic LARP. Detta användes flitigt för att beskriva pinsamma och ångestfyllda situationer.
"Är det ett Nordic LARP?" användes antagligen lika ofta som "Men Kloptok är ju astrolog!"

Genesis

Ni dés ni maître
Årets felhörning*: "klonprinsessan Victoria"

---
*"Felhörning" som i att man hörde fel, inte som i lovecraftiansk geometri.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Årets spelade spel: Hillfolk. Riktigt göttig omgång, tack samtliga.
Årets ospelade spel: Järn. Testade klan- och rollpersonsgenerering. Good stuff.
Årets smeknamn: Efter att ha spelat Skattletarfeber har nu en liten skara döpt om Symbaroum till grisspelet! Det sägs helt utan illvilja och med varma minnen av vildgrisens insats i striden på gammelondingen (killing blow!) och att den traskade iväg ut i skogen med alla de alla coola vilddjuren sedan.
Årets föreställning: Lovecraftimpro med Miskatonic Improversity. Gött att se på och gick därifrån med några smarta trick att minnas till egna framtida föreställningar av olika slag.
Årets dryck: Sencha Lime, andra året i rad. Tack tebaren, ni är hjältar.
Årets skam: Att jag tyckte det var så gott med en stor köttbit på Jensens. Två gånger. ;___;
Årets saknad: Ingen Elin S som sushisällskap.
Årets peppigaste/årets forumit: Caspen som var katalysatorn till att det blev ett Symbaroum-gäng plockar två titlar i ett, grymt stark start på en forumkarriär.
Årets muta: Arvidos köpte min vänskap för en röd cykel från ett godisägg.
Årets macka: Falafelbaguetten. Särskilt den VildKatt bjöd på från sin spelledarmutelapp. Tack!
Årets fika: Chokladhare och apelsinmazarin som Gizmo bjöd på för att fira mina akademiska framsteg. Tack igen!
Årets speltest: En omgång av mitt mysspel Ön som dels gav ett par idéer om hur jag kan ta mig lite närmare vad jag vill att det ska vara, dels bekräftade att det nog är på rätt väg.
Årets procedur: Plus, vux, klar, blippa, åk, blippa av.
Årets miss: att det tog så lång tid att koppla ihop det bekanta ansiktet med namnet Zappelina (trots att vi hade väldigt trevligt med att spela ihop på TullCon i höstas) att jag aldrig hälsade ordentligt. Hoppas jag får ta revansch på det där nästa gång vi ses (och att vi får tillfälle att spela nåt)!

krank

DeBracy;n83986 said:
Årets smeknamn: Efter att ha spelat Skattletarfeber har nu en liten skara döpt om Symbaroum till grisspelet!
Ahaaaa... NU fattar jag den där mystiska FB-kommentaren du skrev om "grisspelet"...

Bunny

Crazy like a fool
Anarchclown;n83951 said:
SÖNDAG
Trött som fan och konstant pladdrande tuffade jag således hem till Stockholm.
Haha, ja, det blev så intressant det kan bli med tre övertrötta nördar på ett tåg. Jag har nu, som dålig förlorare i Love Letter, dyrt och heligt svurigt att vara passiv-aggressiv mot Radioaktiv på forumet. Förmodligen med betoning på passiv, med tanke på hur vår närvaro på forumet sett ut senaste tiden. Radioaktiv, då, som bröt ihop i någon slags skrattkramper under ett telefonsamtal med kompisen i Munkedal. Bra underhållning. Bäst drama tillförde dock Anarchclown, som avbröt en av sina utläggningar med att proklamera "TRANOR! Det finns TRANOR där!", varvid han skrämde slag på hela kupén, allra mest Radioaktiv som såg ut som hon vaknat upp till en scen ur Hitchcocks Fåglarna - tranorna anfaller.

Good times!

IcarusDream

Anti-populist
Mitt typ.. 7:e(?) Gothcon, men mitt första som arrangör för ett eget rollspel, i mitt fall Förbannad.

Jag kan inte säga annat än att det var en succé. 10 anmälda lag, 9 lag dök upp, 9 lag fick spela. Jag sov knappt första natten men tog igen det med att sova som en gud de två andra nätterna.

Mottagandet av Förbannad var väldigt positivt. Ett antal spelare/köpare kom och ville prata och skaka hand. Det var även en individ som var extremt missnöjd och framförde detta, men den drunknar i allt positivt.

Som vanligt hann jag inte spela nåt som spelare och träffade överlag få forumit. Världens bästa VildKatt träffade jag då hon var en av mina Förbannad(e) spelledare. DeBracy träffade jag, Dante och krank nickade jag åt. I övrigt var det nog inte nån mer jag minns.

Så.. ett gott con.

Lukas

Mannen i Gult
Den hemliga gruppen som diskuterar Indierummets framtid, har just konstaterat att det i år var 10år jubileum för Indierummet i år.

Det känns som något vi borde ha gjort något med...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Lukas;n84161 said:
Den hemliga gruppen som diskuterar Indierummets framtid, har just konstaterat att det i år var 10år jubileum för Indierummet i år.

Äsch, nästa år är det tio år sen JAG var med i Indierummet första gången. Jag föreslår ödmjukt att vi gör det till den stora händelsen istället. ^___^

kloptok

Pensionerad astrolog
Lukas;n84161 said:

DeBracy;n84164 said:
Äsch, nästa år är det tio år sen JAG var med i Indierummet första gången. Jag föreslår ödmjukt att vi gör det till den stora händelsen istället. ^___^
Ja, och vi har ju firat forumets femtonårsjubileum här i Stockholm åtminstone tre år i rad nu så det här borde inte vara något större problem.