Nekromanti Gott öl

Hunk

Hero
För ca fem år sedan skulle jag nog ha betecknat mig som ölnörd, men sedan jag fick barn har mina pubbesök blivit i princip obefintliga och därmed har jag inte hängt med i utvecklingen alls. Dessutom dricker jag numera ytterst sällan alkoholstarka öl, vilket gör att de flesta dubbelipor, barley wines och belgare hamnar utanför min radar (har aldrig varit någon belgofantast, så dem skulle jag nog ändå ha missat). Min lista är kan nog därför betecknas som ytterst tråkig.

Lager
Pilsner Urquell - frisk, torr och törstsläckande. Generellt tycker jag att tjeckiska öl är överskattade, men Urquell är riktigt god och dessutom alkoholsvag.
Brooklyn Lager - god och smakrik. Dock lite för söt för att funka på varma sommardagar.
Sam Adams - ett trevligt mellanting mellan de båda ovanstående.
St Eriks lager eller St Eriks pilsner - en av dem är riktigt god, men den andra är ingen höjdare och jag kommer aldrig ihåg vilken som är vilken.

Ale
Red Seal Ale - god och prisvärd
Oppigårds India Tribute - var min favoritöl för 4-5 år sedan, när den bara tillfälligtvis dök upp bland stampupens kranar. Har kanske dalat något på min lista, men är fortfarande god.
Bedarö Bitter - väldigt smakrik i förhållande till den låga alkoholstyrkan = perfekt för en småbarnsförälder
Hopdevil Ale (Victory Brewery) - riktigt god IPA i den något starkare skolan
Fullers ESB - stabil och god britt

Cybot

Mest spelbar
Hunk said:
Ale
Oppigårds India Tribute - var min favoritöl för 4-5 år sedan, när den bara tillfälligtvis dök upp bland stampupens kranar. Har kanske dalat något på min lista, men är fortfarande god.
Bedarö Bitter - väldigt smakrik i förhållande till den låga alkoholstyrkan = perfekt för en småbarnsförälder
Jag gillar de flesta av de här.
Red Seal är en av mina vardaglyx öl tillsammans med Sierra Nevada Torpedo Ale.

Radioaktiv

Hero
Victoria Bitter, austaliensisk ljus lager, mild utan att bli blaskig. Grolsch och Gösser, båda ljusa lagrar (säger man så i plural?). Jag gillar ljus lager.

Hm... St. Eriks IPA kanske man kan våga rekommendera också. Och Innis & Gunn rumcask, eller irish cask. Funkar alltid. No fancy stuff, just good beer.

Hunk

Hero
Cybot said:
Hunk said:
Ale
Jag gillar de flesta av de här.
Red Seal är en av mina vardaglyx öl tillsammans med Sierra Nevada Torpedo Ale.
Jag gillar Sierra Nevada också. Att Torpedon inte hamnade på listan beror mest på att den är starkare än Red Seal och att deras "vanliga" Pale Ale inte kom med beror på att den är dyrare. Låg alkoholhalt är en bonus hos mig.

Arfert

Facit
Jag har slutat vara ölsnobb (eller ölnörd som andra kanske säger). Gillar inte utvecklingen av öl senaste åren, folk dricker saker som är alldeles för starkt och liknar en blandning av tjära och mörk sirap. :gremwink:

Men det fins såklart några undantag. Bland annat gläder det mig ett både amerikanskt och brittiskt öl har blivit mycket bättre (på 70-talet var det godaste ölet i England en importerad Carlsberg.

Men nu gillar jag vanlig hederlig bärs - och ska jag snobba blir det en tjeckisk eller tysk. Och ska jag ta en mörk öl blir det en Guinness.

chrull

Stockholm Kartell
Jeremiah Weed

Inte god öl kanske. Faktiskt osäker på både "God" och "Öl", men jag täntke att eftersom detta blev officiellt för under en timme sedan tänkte jag att jag lika gärna kan posta det här också:

Jeremiah Weed är en dryck som ursprungligen kommer från Kentucky USA. Den utstickande designen på såväl ­flaska som etikett för tankarna tillbaka till den amerikanska södern.
Drycken har en söt och kryddig karaktär och finns tillgänglig på Systembolaget i två olika smaker; Jeremiah Weed Root Brew och Jeremiah Weed Sour Mash Brew.

Jeremiah Weed passar lika bra som sällskapsdryck som till mat. Den är något lättare än öl och ett bra alternativ för den som föredrar något lite sötare men med bibehållen karaktär. Personligen tycker jag att Jeremiah Weed gör sig bäst till lite kryddigare mat; som chili tacos, hamburgare eller Spicy BBQ Wings. Recept på hur du kan laga dina egna finner du i bifogat material!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
There is No Santa – winter ale
Belgo Anise Russian Imperial Stout – imperial jävla stout
Black Tokyo* Horizon – imperial stout
Ten Fidy – imperial stout
Abstrakt AB:10 – imperial brown ale
Solstice d'hiver Réserve Spéciale (Bourbon) – barleywine
Snake Dog IPA – IPA
Juxtaposition Black Pilsner – imperial pilsner
Gonzo Imperial Porter – imperial porter
Höstporter – porter
Vuur & Vlam – IPA
Rip Tide – imperial stout
Bigfoot – barleywine

Brynolf

Dum fan
Störtebecker har nån porter med kaffesmak. Den var mumsig. Annars är Weissbier av olika slag smaskens.

Botulf

Hero
Norrlands Guld+ett packet Prince duger fint. Inget ölsnobberi här inte. Varierat med en mörk Samuel Adams eller en blaskig Light Brew till och från.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
  • Åbro Original - en god, okomplicerad svensk lager av standardmodell. Oerhört prisvärd (kostar som Sofiero och Femkommatvåan). En klassisk öl som passar till det mesta i matväg, och som sällskapsdryck.
  • Brooklyn lager - lite kraftigare i smaken, utan att bli alldeles för svårdrucken. Ganska besk. Väldigt trevlig pubdricka och god att använda som bas i grytor/chilis.
  • Miller - lättdrucken och smaksvag ljus lager. Den perfekta sommardrycken. Serveras iskall. Går att öppna flaskkapsylen med handkraft, vilket gör att du känner dig stor och tuff.
  • Punk IPA - ölet som typ startade ölnörderiet i Sverige. Enligt personalen på Systembolaget på Odengatan var jag en av de första konsumenterna i Sverige som drack den, dvs.
  • Newcastle Brown Ale - god öl. Fin flaska och etikett. Också från tiden innan ölnörderiet.

Ond bråd död

Swashbuckler
Folk nördar verkligen på allt här. :gremsmile:

Själv gillar jag Carlsberg export. Av nördölen så har jag inte provat annat än Punk IPA och nån mer. Men det var bara Punk IPA jag iddes lära mig namnet på.

En gång provade jag nåt veteöl också. Det var dumt.

Storuggla

Champion
Ja fan... det mesta går väl ner. Guinness, Innis & Gunn, Carnegie Porter, Caffrey's Ale... varma sommardagar går saker som BUdweiser och Miller ner också. Året runt slinker Wiehenstephan, Paulaner, Erdinger och Franziskaner ner untan protester. Veteöl :gremlaugh:

Storuggla, nom

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fullers golden pride

När upptäckte den här lilla godingen på systemet blev jag mycket glad. När de tog bort den ur det ordinarie sortimentet blev jag ledsen. Det är som nektar för min tunga:

Ulfgeir

Swashbuckler
Mina favoriter är nog följande:

Fueller's Honeydew - Ingen beska, men med en tydlig eftersmak av honung. Lite mjödliknande.

Innis & Gunn - Liten beska, lätt smak av smörkola. Finns olika varianter. Kanske inte den öl man dricker mycket av dock.

Corona extra - Liten beska. Trevligt öl för en varm sommar. Lime ger något friskare smak.

Norrlands Guld - Bra måltidsöl. Neutral smak som gör att den passar till det mesta.

När jag jobbade på Irland så drack jag Smithwick's, vilket var ett rött ale.

Nu brukar jag alltid testa nya skumma saker varje gång jag är nere på Bishop's Arms. Så bartenderna får jobba. Tyvärr kommer jag inte alltid ihåg vad jag gillar.