För ca fem år sedan skulle jag nog ha betecknat mig som ölnörd, men sedan jag fick barn har mina pubbesök blivit i princip obefintliga och därmed har jag inte hängt med i utvecklingen alls. Dessutom dricker jag numera ytterst sällan alkoholstarka öl, vilket gör att de flesta dubbelipor, barley wines och belgare hamnar utanför min radar (har aldrig varit någon belgofantast, så dem skulle jag nog ändå ha missat). Min lista är kan nog därför betecknas som ytterst tråkig.
Lager
Pilsner Urquell - frisk, torr och törstsläckande. Generellt tycker jag att tjeckiska öl är överskattade, men Urquell är riktigt god och dessutom alkoholsvag.
Brooklyn Lager - god och smakrik. Dock lite för söt för att funka på varma sommardagar.
Sam Adams - ett trevligt mellanting mellan de båda ovanstående.
St Eriks lager eller St Eriks pilsner - en av dem är riktigt god, men den andra är ingen höjdare och jag kommer aldrig ihåg vilken som är vilken.
Ale
Red Seal Ale - god och prisvärd
Oppigårds India Tribute - var min favoritöl för 4-5 år sedan, när den bara tillfälligtvis dök upp bland stampupens kranar. Har kanske dalat något på min lista, men är fortfarande god.
Bedarö Bitter - väldigt smakrik i förhållande till den låga alkoholstyrkan = perfekt för en småbarnsförälder
Hopdevil Ale (Victory Brewery) - riktigt god IPA i den något starkare skolan
Fullers ESB - stabil och god britt
Lager
Pilsner Urquell - frisk, torr och törstsläckande. Generellt tycker jag att tjeckiska öl är överskattade, men Urquell är riktigt god och dessutom alkoholsvag.
Brooklyn Lager - god och smakrik. Dock lite för söt för att funka på varma sommardagar.
Sam Adams - ett trevligt mellanting mellan de båda ovanstående.
St Eriks lager eller St Eriks pilsner - en av dem är riktigt god, men den andra är ingen höjdare och jag kommer aldrig ihåg vilken som är vilken.
Ale
Red Seal Ale - god och prisvärd
Oppigårds India Tribute - var min favoritöl för 4-5 år sedan, när den bara tillfälligtvis dök upp bland stampupens kranar. Har kanske dalat något på min lista, men är fortfarande god.
Bedarö Bitter - väldigt smakrik i förhållande till den låga alkoholstyrkan = perfekt för en småbarnsförälder
Hopdevil Ale (Victory Brewery) - riktigt god IPA i den något starkare skolan
Fullers ESB - stabil och god britt