Nekromanti Grändlingo - Walium tänker till om Staden

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eftersom regler inte är mitt specialområde men jag ändå inte vill låta Kvantes genialitet stå oemotsagd så presenterar jag här grändlingon. Bakgatornas officiella slang. Alla ytterligare bidrag är välkommna, men här är en handfull ord som jag lyckats klura ut.

kolstybb barn, småunge
skrovsugare parasit, efterapare
sota någon döda eller skada någon
blänkare stilett eller kniv
grändråtta person som känner gränderna och bakgatorna väl
ankfot eller kvackare polis(Polisbrickorna påminner nämligen till form och färg om ankfötter)
dra upp stora fiskar snacka skit, ljuga
rensa fisk, fiskrensning skära någon, razzia
lus, väg-, gränd-, bakgats- boende i arbetarslummen eller medlem i något ungdomsgäng
lusfälla barnhem, fängelse

Quan'talis

Swashbuckler
Snyggt. Jag känner mig fortfarande smått utmattad efter reglerna, men här kommer ett par försök:

grändbaron : gängledare eller annan inflytelserik brottsling
bakgatsuniform : slitna och trasiga kläder
äggkorg : varmluftsballong
råttfälla : källarlägenhet

Eller någonting i den stilen

JPS

Nightowl

Champion
måsträck polisrazzia (kommer oväntat och omotiverat ovanifrån, 'mås' är ett annat ord för 'snut')
pannspräckare vågat påfund [som lyckas]; efter vad som händer vid ett långt, språng mellan hustak.
mossblank nyrenoverad
råttöl usel dricka, efter den gamla vitsen om att man gör öl genom att binda malt vid en råttas svans; simmar den en gång över karet blir det svagdricka, vänder den blir det lättöl, och drunknar den blir det pilsner.
kattmadam krögarmor
trappvånda när man måste ligga lågt och gömmer sig uppe i husen - 'Jag har blivit rädd för trappor!'
pastejbagare liktvättare, efter den populära myten att lik blir mat
gärsluder fiskmånglerska; gärs är vanlig fattigmansmat
råkbössa, brädgårdsbössa enkelt och mycket lätt armborst som tillverkas av en spåntad bräda, en spira och ett snöre; populärt 'vapen' bland kolstybb.
stenträdgård mögel inomhus
dingel-dongel spel där man binder varsin snuggbagge vid ett snöre och försöker spräcka motståndarens levande snuggbagge; i överförd bemärkelse: 'kukfäktning', 'min pappa är starkare än din'
kaskpiss den grogg som delas ut som en del av lönen till vaktmanskapet
labb hamnbuse som stjäl från andra busar eller tiggare, efter labb-fågeln som terroriserar måsar och stjäl deras fångst.
dansör häst
dansmästare försäljare av stulna eller dåliga hästar

Erik

Rising

Vila i frid
Skithäftigt! Jag tänker inte bidra med några egna begrepp, men jag vill föreslå att ni har mer än en sorts slang i spelet. Då först börjar världen verkligen komma till liv, och man kan känna hur de olika kulturella grupperna fjärmar sig från varandra genom språket.

Äh, jag kan inte hålla mig från några egna förslag:

Survirke = person som förstör glad stämning. Ofta om polisen.
Att suga sumpen = sjunka så lågt man kan, sedan kan det bara bli bättre.
Stare = ung pojke, ofta om springpojke i ungdomsgäng.
Kaja = homosexuell (eller frigid) kvinna.
Att blada = att värma cannabis, opium, etc. (på ett knivblad) och inhalera ångorna.
Gondol, Hokus = Opium.
Ridå = Baksmälla.
på knopen = Ha blivit opium/alkoholberoende. Även om passionerad förälskelse.
Lanterna = Lyxfnask/Dansös
Skräde = Gömställe. Olaglig förvaringsplats. Även illegal klubb.

/Rising

Feliath

Swashbuckler
Genialt!

(Oh, vad oväntat, Feliath gillar Staden-materialet! :gremcrazy: Strunt samma, jag menar det.)

Nå, det är som sagt lysande. Jag försöker lite jag med:

bläckfinger förfalskare av sedlar eller urkunder
trollkarl hälare (får små blänkande saker att försvinna)
taggkask patrullkonstapel (ambulerande konstaplar har hjälmar med spik)
flugband skuggare, efterhängsen förföljare

/Feliath - jiddrar lingon

Feliath

Swashbuckler
efter den populära myten att lik blir mat
Kommer du inte ihåg den första tråden? Hmm, äh, det kanske är svårt, ja :gremsmile:
Hur som helst: I Staden behöver det inte nödvändigtvis vara en myt; särskilt de undre klassernas krubb (och kadaver) ligger illa till. Soylent Green is people! :gremgrin:

/Feliath - förstör film för folk (och allittererar)

Nightowl

Champion
mästerman råttfångare
musmånglerska bordellmadam
solbränd taklöpare, person som aldrig går ned på marken
kuckelfort duvslag
råka tiggare
råkmoj tiggarslang
råknäste slumkåk
råkdans 'våld i hemmet'
piratpråm tiggare som spärrar vägen i en trång gränd medan han tigger
lökskalare tiggare som drar snyftarhistorier, speciellt de som bär med sig ett barn
lökbankir kvinna (oftast) som hyr ut små barn till barnlösa lökskalare
smädare tiggare som antastar ett offer för fickstöld med anklagelser, ovett, förbryllande frågor etc så att ficktjuven kan göra sitt jobb
krabba tiggare som inte kan gå (eller låtsas inte kunna det) och förflyttar sig med kryckor
kusk tiggare som inte kan gå (eller låtsas inte kunna det) och förflyttar sig med en liten vagn
ulk tiggare som vinner sympati eller skrämmer folk genom att vara särskilt ful eller motbjudande, oftast en förklädnad
ulkskägg falskt hår, tillverkas från unga råttor
vraklots tiggare som påstår sig vara en skeppsbruten matros, och har ett förflaskat intyg (från ett bläckfinger) som 'bevisar' att han har rätt att tigga genom avtal med Ankargillet
källing blind tiggare; av gammalt ord för kattunge, som föds blinda
klöskälling tiggare tränad i blindtöj , några knep som gör en fasansfull skillnad när man ger folk däng, i synnerhet om man är blind och det är nedmörk
rufstupp tiggare i fina kläder som påstår sig ha blivit rånad och behöver pengar till en bärstol
snugga tiggarledare; de är så rika att de alltid har tobak eller hampa att röka, och ingen är utan en lång utsirad snugga

Erik

Rising

Vila i frid
Ooouh, wow [ANT]

"piratpråm tiggare som spärrar vägen i en trång gränd medan han tigger
lökskalare tiggare som drar snyftarhistorier, speciellt de som bär med sig ett barn
krabba tiggare som inte kan gå (eller låtsas inte kunna det) och förflyttar sig med kryckor
ulk tiggare som vinner sympati eller skrämmer folk genom att vara särskilt ful eller motbjudande, oftast en förklädnad
rufstupp tiggare i fina kläder som påstår sig ha blivit rånad och behöver pengar till en bärstol"

(Några favoriter)

Jag vet att man egentligen inte skall skriva "bra sagt [nt]"-inlägg, eller andra korta inlägg som bara fungerar som en klapp på axeln, men ibland ser man sådana suveräna inlägg att man inte kan låta bli.

Suveränt inlägg, Nightowl.

/Rising
som är imponerad.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Först ett stort tack till all de som bidragit till den här tråden. Ni har varit till stor hjälp och kommit med många kluriga nya ord. Tack än en gång. Nu ska jag göra ytterligare ett försök att komma på några nya ord.

rosslan en fruktansvärd lungsjukdom som gör att man hostar upp blod och får andningssvårigheter.
rosselulk tiggare som antingen har rosslan eller låtsas att de har den
russinklase, klådan, skrevlus, blåstång olika könssjukdomar
kajkarl homosexuell man
slamfisk lömsk rovfisk som gömmer sig i bottenslammet i olika vattendrag. Även ett namn på transvestiter.
lamptändare hallick
tända veken ha sex

Det var alla för den här gången. Fortsätt gärna skriva.

Nightowl

Champion
Kånkarslang

kånkare bärstolsbärare
degbulle tung kund men med gott om pengar
bullfest bra körning
ruckelbulle kund som har sex i bärstolen
dundra springa (mycket svårt annat än korta sträckor, men ibland nödvändigt)
blindstyre bakre bäraren
molifaxus ihärdig bärare, efter sagofiguren Molifaxus, en levande metallman som bar omkring sin mästare, uppfinnaren Faliram
smörbulle en bärare med fast anställning, eller (mer logiskt) dennes husbonde
rackarmuffin droskkusk; i överförd bemärkelse snobb, översittare
valknäve gammal bärare, maestro i allmänhet
fjädermuffin styltfågelordonnans; de tar ofta samma trånga gränder som bärarna, men håller högre fart, och är därför ett otyg
fylld bulle kund som handlar medan han eller hon bärs omkring; kvinnlig kund
tyngre på tillbakavägen beställd bärstol utnyttjas inte
skränfock gatumånglare som antastar kunder när en bärstol står stilla
samla regnvatten få betalt i småmynt
mussla guldmynt
musslefiske att vänta med bärstolen vid en plats där man kan tänkas få degbullar
pannkaka bärstolsolycka

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Underbart!

Mycket bra! Dock har jag länge, utan framgång försökt klura ut lämpliga ord för överklassmänniskor, välgörenhetskärringar och liknande saker. Folk som gärna tror sig vara förmer än de vanliga knegarna. Några tips?

Feliath

Swashbuckler
Ett tips

Egentligen tror jag inte det går att utforma slang för överklassen - det är ju de som definierar det riktiga språket, så att säga; ingen överklassslang är slang egentligen, utan faktiska ord.

/Feliath - ska pröva ändå

Skyclad_Girl

Veteran
Ett tips till DIG, Feliath

Nej, han menar förstås slangnamn PÅ överklassen - Vad de lägre klasserna kallar de högre, må det vara för att bekämpa förtrycket eller fåfängt befästa sin egen position.

Feliath

Swashbuckler
Yay, en dubbelgångare! :-D [OT]

I och för sig har själva namnvitsen funnits i ungefär tio år, men det är kul ändå :gremlaugh:

Vad gör du när jag har rätt då, ljuger? :gremgrin:

/Feliath - började morgonen med ett gapskratt :gremsmile:

Nightowl

Champion
Re: Ett tips

Tja, överklassungdomen torde väl ha ett slangspråk som deras föräldrar förfasar sig över?

Erik, menar annars att Rättiath har rätt

PS. NU är jag avundsjuk; jag vill ha en Dayowl! :gremwink:

Matt Evans

Veteran
Jordfräs

Annars tycker jag Jordfräs är bättre för ett kraschat flygplan

// Matt Evans