I ateistiska Sverige kanske det är för abstrakt men i 20-talets New England spelade tro och tur en mycket stor roll.
men inte i Lovecrafts nedslående och skrämmande värld. Den är inte fylld med hopp och mirakulösa överlevanden. Tvärtom snarare. Ett spel i genren bör reflektera detta. Inte bygga om grundpremissen för att det skall bli mer likt ett helt annat spel i en helt annan genre...
Nåja. I Call of Cthulhu (Chaosium) har man kroppspoäng. Ungefär 11kp om jag minns rätt. En dolk i CoC gör 1d4 i skada. Du kan inte döda en person med en dolk med en träff i CoC mer än du kan det i d20.
1d4+1 i skada, crit ger 2d4+2 d.v.s. maximalt 10. Man svimmar när man har 2 eller färre poäng kvar. M.a.o: det går kanske inte att tvärdöda någon med en dolkstöt i CoC men man kan sänka honom/henne.
Ser man till andra vapen, hagelgevär t.ex, är det ganska lätt att ha ihjäl någon. Vad viktigare är: det blir inte svårare med folks erfarenhet. En erfaren bibliotekarie är minst lika känslig för att bli skjuten som en gröngöling.
Min poäng är således varför skulle kroppspoäng vara mer realistiskt än hitpoints?
Realistiskt eller inte är en svår fråga. Är det _roligt_ att critta med ett hagelgevärsskott mot en bokmal och se honom skita i det och springa vidare? Förbättrar det spelets jordnära känsla? Är det, frågar jag mig retoriskt, lättare att bli rädd om man vet att man överlever de första två-tre skotten utan probs?
Folk har ramlat ut från flygplan på tiotusenmeters höjd och överlevt. Vad är det som är så realistiskt med det? Mina gamla Call-karaktärer brukade dö av att ramla ner för trappen...
Med tanke på att folk nästan alltid dör av höga fall och ganska ofta dör av att trilla ned för en trappa eller liknande (statistiskt sett, individer dör oftast enbart en gång) borde realismslutsatsen vara given. CoC är realistiskare.
Varför är det då så att en erfaren bibliotekarie tål mer stryk än en nyutexaminerad? Det gör han inte, är svaret. Kör en Coup de Grace på dem så får du se.
Coup-de-grace regeln är inte applicerbar i en vanlig stridssituation och därför irrelevant. Det är en specialregel för att undvika att folk hyr en vedflis för att kunna avrätta fångar.
Hur kommer det sig att en erfaren bibliotekarie överlever längre än en nyutexaminerad? Därför att han är mer erfaren. Han är inte bara bättre på att sortera böcker han har sannolikt också läst fler, deltagit i fler samtal och excorcerat fler spöken. Erfarenhet räknas i alla situationer även i verkligheten. Nej det gör den inte. Att ens påstå det är absurt. Tänk efter.
Jag för min del tycker att det är larvigt att det är omöjligt att skada en person med plåtrustning med en dolk i BRP
Det är det inte. Inte i CoC. Inte heller i många andra versioner av brp.
och du tycker det är larvigt att erfarenhet jämställs med överlevnadspotential.
Japp. Jag tror inte Einstein var bättre på att ducka undan kulor när han var 60 än när han var en späd och oerfaren 20-åring.