Gråtroll låter bättre ...
... tycker i alla fall jag.
Det är mitt fel (i.o.f.s. med RiotMinds medgivande), eller kanske min förtjänst, att orcherna fick byta namn till gråtroll. Därför anser jag mig kvalificerad att svara på dessa frågor.
Vad låter bäst: Gråtroll eller orch?
En smakfråga helt enkelt. Jag anser att orcher hör hemma i Tolkiens verk och använder dem så sparsamt som möjligt i andra sammanhang.
Varför ändrade RiotMinds namnet på orcherna i Drakar och Demoner 6?
När jag layoutade regelboken kände jag att monsterkapitlet inte riktigt stämde överens med den känsla RiotMinds sagt sig vilja förmedla (nordiskt dyster sagostämning med John Bauer-influenser). Jag påpekade för RiotMinds att många av monstren var av grekiskt ursprung (hydra, kimera &c.)och att orcherna borde bytas ut mot någon sorts troll. RiotMinds svarade med att stryka de alltför uppenbart grekiska monstren ur regelboken samt skriva om orcherna till gråtroll och halvorcherna till halvtroll. En till största delen kosmetisk förändring; grundegenskaperna och sinnelaget förändrades, såvitt jag vet, inte.
Är gråtroll och orcher två helt olika saker?
Gråtroll liknar människor, fast är större och kraftigare, har knotigare anletsdrag och mycket stora näsor (kan ni säga: »John Bauer»?) samt förekommer – hitintills – endast i Drakar och Demoner 6. Bilderna av gråtrollen i det kommande äventyret »Vildhjarta» är mycket coola (och tecknade av den oefterhärmlige Peter Bergting).
Orcher är kortväxta satta och krumbenta, har svart skinn och breda platta ansikten med gula kraftiga huggbetar. De skapades av Melkor genom selektiv avel med tillfångatagna alver (säkert var en smula svartkonst inblandad). I denna form förekommer de först och främst hos professor Tolkien, samt, i något omarbetat skick, i diverse roll- och figurstridsspel (D&D, AD&D, D&D 3rd Ed., RQ, DOD, EDD, GDD, WHFRP, WHFB, WH40k m.fl.) där de av någon outgrundlig anledning vanligtvis porträtteras med grön hud. Hos Tolkien är de coola, i övrigt har de blivit »dussinfantasy».
/Dante (som just nu pusslar ihop bilder, kartor och text i »Vildhjarta»)