Nekromanti Grönt är skönt !

Johan K

Gammal & dryg
Har tänkt att föröska skaffa lite mer görnt till lägenheten...
Tyvärr så har jag under inga omständigheter begåvats med några som hellst gröna fingrar..
Så jag behöver lite tipps... Dock har jag lite kriterier, det gröna skall kunna överleva mig :gremtongue:, inte dofta något, vattnas inte allt för ofta & linande saker...

/ Johan K, som funderar på att utöka stt växttillstånd i lägenheten... :gremtongue:

Ulfgeir

Swashbuckler
Tuxla är en rätt tålig växt. Likadant är fredskallor rätt tåliga, och skulle de börja sloka så bara häll på massa vatten så repar de sig snabbt.

Avråder från kaktusar, visst de är väldans tåliga men de är förbannat jobbiga om de åker i golvet, pga de har taggar... Finns en sorts växter som kallas succulenter som är en sorts kaktuskusin. De saknar taggar. =^_^=

Sedan beroende på hur du bor kan murgröna och ormbunkar eventuellt vara alternativ. Ormbunkar tycker inte om allt för mycket sol, så västerfönster går bort har jag lärt mig the hard way (dessutom har de nackdelen att de kan tappa massor med blad).

/Ulfgeir

thark

Hero
Jag har en bunt plastblommor, och de ser faktiskt inte så dåliga ut om man inte verkligen detaljinspekterar dem. Aldrig vattnade och de tål fan ALLT. :)

magoo

Hero
Det finns en blomma som heter garderobsblomma som överlever det mesta och är rätt snygg. Sen rekommenderar jag fredskalla som är stor, grön, fin och blommar med minimal skötsel. Prickblad heter en annan växt som har silvrigt gröna blad. Mitt sista tips är pengaträd som liknar små träd, väldigt tacksamma fetbladsväxter. Med lite pet kan man forma dem till jättefina träd.

Jag tycker att kaktusar är pest. Fula, dammiga och stickiga.

Storuggla

Champion
Det finns en kaktus som ser ut som något som Lovecraft hittat på, dens genar väller obscent ut åt alla håll och den ser vagt hotfull ut. Skaffa en sådan.

Storuggla, björntjänst inc.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Växter ska man antingen
1) kunna äta
eller
2) slippa sköta.

Allt annat går bort. Jag har basilika, dill och persilja på balkongen. Det kan man äta.

Jag har nått annat tjofräs i fönstren, som inte kan ätas. De har min morsa ställt dit, vilket återigen bevisar påståendet att man ska bo så långt bort från sina föräldrar att de inte kan komma på oanmält besök. Jag misstänker att det handlar om något slags prov - vågar jag låta blommorna dö?

Förr om åren hade jag mängder av kaktusar i alla upptänkliga färger och former, men av oklar anledning har jag inte en enda kaktus just nu. En sån där Lovecraft-kaktus, som Storuggla nämnde, vill jag ha. Nån som vet vad den heter?

Dewil

Foggmock

Myrmidon
Bor man för långt bort så stannar de istället flera dagar när de väl kommer och hälsar på.. De etablerade ett optimalt avstånd i Alla älskar Rayond, men jag minns inte vad det var för något. :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Fasen, det vore ju nästan lite colt ja !
Ska kolal in nån radom blomsteraffär imorgon... :gremgrin:
Jagmenar, en Lovecraftinspirerad kaktus vore ju ashäftigt... :gremtongue:

/ Johan K, som jobbar natt inatt..

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Grönt läge är skönt läge

Hubba, svår fråga. Några jag dock kan rekomendera är
- sk. Garderobsblomma, gröna blad och klarar torka länge. förutsättning - inget söderfönster. Gärna in en bit i rummet.
- sk. Paradisträd (vet inte riktigt vad den heter) har feta små blad (suckulent). Lever i evigheter med förutsättningen att du inte vattnar FÖR mycket.
- Kakteer, ja den äckta sorten. Taggar och allt. (bladliknande saker har som är tjocka typ aloe vera är suckulenter, inte kakteer) Har ju sin vattenresorvar i sig och står gärna i söderfönster, gärna i nästintill sandjord. Bra exempel som inte djävlas för mycket är Svärmors kudde. En rund och stillastående sort som inte rejsar upp och snor utsikten. High Chaparall är en annan (suckulent egentligen) som också klarar ganska ljust... växer dock så det knakar om man föder den.
- Svärmors tunga är en gammal klassiskt kulturbetingad växt som också är suckulent. Står sig gott utan vatten i omgångar och gillar ljus.
- Dracena (populärt kallad palm men är egentligen en liljeväxt om jag minns rätt) gott om blad om den får vatten en gång i veckan. Tyvärr kräver gynnaren gödsel med jämna mellanrum. :gremfrown: Kan bli för stor för litet fönster/lägenhet. Har sett exemplar på omkring tre meters höjd och det är inte så kul. Älskar ljus.

Hm, inte doftande, det fick mig att skippa mina favoriter. Och det där med vattning skippar orkideerna för de behöver regelbunden doppning typ någon gång i veckan, de ska dock inte stå blött. Sedan finns det ju orkideer som doftar också och...

Det var några förslag.... Var dock försiktig så att du inte köper en doftdracena... den luktar... :gremsmile: