Grönt läge är skönt läge
Hubba, svår fråga. Några jag dock kan rekomendera är
- sk. Garderobsblomma, gröna blad och klarar torka länge. förutsättning - inget söderfönster. Gärna in en bit i rummet.
- sk. Paradisträd (vet inte riktigt vad den heter) har feta små blad (suckulent). Lever i evigheter med förutsättningen att du inte vattnar FÖR mycket.
- Kakteer, ja den äckta sorten. Taggar och allt. (bladliknande saker har som är tjocka typ aloe vera är suckulenter, inte kakteer) Har ju sin vattenresorvar i sig och står gärna i söderfönster, gärna i nästintill sandjord. Bra exempel som inte djävlas för mycket är Svärmors kudde. En rund och stillastående sort som inte rejsar upp och snor utsikten. High Chaparall är en annan (suckulent egentligen) som också klarar ganska ljust... växer dock så det knakar om man föder den.
- Svärmors tunga är en gammal klassiskt kulturbetingad växt som också är suckulent. Står sig gott utan vatten i omgångar och gillar ljus.
- Dracena (populärt kallad palm men är egentligen en liljeväxt om jag minns rätt) gott om blad om den får vatten en gång i veckan. Tyvärr kräver gynnaren gödsel med jämna mellanrum.
Kan bli för stor för litet fönster/lägenhet. Har sett exemplar på omkring tre meters höjd och det är inte så kul. Älskar ljus.
Hm, inte doftande, det fick mig att skippa mina favoriter. Och det där med vattning skippar orkideerna för de behöver regelbunden doppning typ någon gång i veckan, de ska dock inte stå blött. Sedan finns det ju orkideer som doftar också och...
Det var några förslag.... Var dock försiktig så att du inte köper en doftdracena... den luktar...