Nekromanti Grövre våld och mer jävlaranamma

Krille

Super Moderator
Hyfs?

"För i min egen perfekta lilla värld så behöver man inte säga detta till folk, då de ska förstå det själva..Det tillhör normal hyfs.."

Problemet är att världen inte är perfekt. Det finns spelledare och det finns spelledare. Du kanske minns den här tråden? "Godslap" är ju ett jättebra exempel på ohyfs, enligt min åsikt.

Men liksom, man behöver säga till folk att ta pälsdjur längst bak i bussen. Man behöver be dem att visa hänsyn när de röker. Folk slänger plåtburkar och plastpåsar i naturen. Häromdagen var det en kille i en bil som siktade mot mig och gasade när jag gick över vägen.

Så tro mig, enligt Sturgeons lag så saknar 90% av mänskligheten hyfs. Det gäller dessvärre även spelledare.

"Själv tycker jag det är lite svagt att hitta på någon liknelse och sedan argumentera utifrån det.."

Liknelse och liknelse, det härstammar från det enkla faktum att rollspel är ett nöje. Dess syfte är att så många som möjligt i en grupp ska ha så kul som möjligt. Spelledaren, i egenskap av ledare av spelet, är också den som har som uppgift att se till att så många som möjligt har så kul som möjligt. Därav serviceyrket.

---

Och f'rexten, en butiksägare jobbar inte enbart i butiken för att överleva. Han gör det för att han gillar att jobba med sin butik. Hade han bara velat överleva så hade han lika gärna kunnat skruva motorer på Volvo. Det hade förmodligen gett mer pengar och det utan de tolvtimmarsdagar, sjudagarsveckor, skatter, krångel. Nä, det krävs mer än överlevnad för att driva en butik. Det ska vara kul också.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Hyfs? [OT]

"Problemet är att världen inte är perfekt. Det finns spelledare och det finns spelledare. Du kanske minns den här tråden? 'Godslap' är ju ett jättebra exempel på ohyfs, enligt min åsikt."
Fast den tråden är ett exempel på ett spelexperiment och är något som har åstadkommits utav en extrem situation.. Jag tror också jag skulle få ta till extrema medel om jag hade en sådan stor spelgrupp som den killen hade.. Jag tycker du har en rätt konstig inställning.. Bara för att det inte funkar för dig, så då måste du svartmåla honom? Det funkar ju för honom och du dömer honom för att du har facit i handen..

Det är som med vissa rälsningsdiskussioner.. Visst finns det dålig räls där det märks, men i många fall inte.. Ska man då verkligen döma spelledaren för hur denne spelleder om denne ändå underhåller spelarna?

"Dess syfte är att så många som möjligt i en grupp ska ha så kul som möjligt. Spelledaren, i egenskap av ledare av spelet, är också den som har som uppgift att se till att så många som möjligt har så kul som möjligt. Därav serviceyrket."
Kul, kul, kul? Hur definierar du "kul" egentligen? Vad är "kul"? Varför har en spelare inte "kul"? Varför ska spelledaren vara den som är ansvarig för att allt är "kul"? Ska kunder springa omkring i en butik och ha "kul"? Varför sysselsätter spelaren inte sig själv om denne inte har "kul"? Varför ska spelledaren alltid dra hela lasset? Är inte du en av dem som vill minska spelledarens ansvar? Så ta då ansvar som spelare och sluta gnäll!

Jag skrev i min spelarproblemartikel att det ibland kan vara spelledarens fel att spelarna bär sig så illa åt.. Så även du, men det är precis lika mycket åt andra hållet.. Därav min värdliknelse, då jag inte anser att serviceyrket är en vettig liknelse..

"Och f'rexten, en butiksägare jobbar inte enbart i butiken för att överleva. Han gör det för att han gillar att jobba med sin butik. Hade han bara velat överleva så hade han lika gärna kunnat skruva motorer på Volvo."
Jaha.. Så killen som skruvar på en bil har inte valt det yrket av egen fri vilja? Alla 8-16-arbetare måste med andra ord ha skittråkigt, förutom just butiksinnehavare? Jag förstår inte varför jag kan bjuda på mig och skriva "Visst kan det vara kul ibland" medan du hela tiden påpekar att det alltid är antingen eller.. Så du påpekar att alla butiksinnehavare har "kul" alltjämt? Jaså? Jag vet att jag som spelledaren inte har det..

/Han som mycket väl att Krille jobbat i butik

Krille

Super Moderator

"Fast den tråden är ett exempel på ett spelexperiment och är något som har åstadkommits utav en extrem situation.."

Medges, men det är ett konkret exempel som förekommit rätt nyligen på forumet. Det är dock inte det enda. Min poäng var dock att ohyfs faktiskt finns. Omständigheterna kanske är relevanta i varje enskilt fall, men framförallt så vill jag ha sagt att om hyfs finns så kan man inte förlita sig på att folk ska ha hyfs.

"Bara för att det inte funkar för dig, så då måste du svartmåla honom? Det funkar ju för honom och du dömer honom för att du har facit i handen.."

Sort of the point. Om det inte funkar för mig, och jag måste spela med honom, så är han ohyfsad om han envisas. Nu har jag ju inte spelat med honom, men jag hoppas att principen kommer fram i alla fall.

Och får vi verkligen veta huruvida det faktiskt funkar för hans spelare?

Eller för att ta en annan liknelse, bara för att killen gillar analsex så ska tjejen inte vara tvingad att gå med på det.

"Kul, kul, kul? Hur definierar du "kul" egentligen?"

Det är inte jag som ska definiera "kul". Det är varje person själv. Om jag försöker definiera "kul" så gör jag precis samma misstag som alla friformsfascister när de säger att regler är tråkiga.

"/Han som mycket väl att Krille jobbat i butik"

Jag har till och med varit chef för en.

Och vet du vad? Det var skitkul, men skitjobbigt.

Rickard

Urverk speldesign

"Eller för att ta en annan liknelse, bara för att killen gillar analsex så ska tjejen inte vara tvingad att gå med på det."
Haha! Bara för att det är ett sådant bisarrt exempel, så ska jag svara på det..

Ja, om tjejen inte märker att det är analsex och hon njuter ändå så tycker jag killen ska köra på.. "Det man inte vet om, mår man inte illa av"..

Ungefär som dig och den där extremspelledaren.. Jag tror inte att han slår med en tidning på spelarna och skrikar nedvärderande "Ha, haaa! Har ni inte fattat att allt ni försöker göra misslyckas?! Vilka jävvvla idioter ni är!".. Jag tror inte alla spelare har fattat att han har den stilen nämligen..

Döm inte spelledaren bara för att han skrev en provocerande tråd på The Forge.. Tänk istället på vad han menar, för även om han inte skulle mena det så har du säkert vridit till hans spelsätt till något positivt som du kan ta lärdom utav..

/Han som är noga med att inte påpeka hur han spelleder för sina spelare

Bunny

Crazy like a fool
Hyfs! [OT]

"Eller för att ta en annan liknelse, bara för att killen gillar analsex så ska tjejen inte vara tvingad att gå med på det."

Åh, analsex... *dräggel*

Oj, nu for tankarna iväg. Vad var det jag ville ha sagt? Jo! "Hyfs" - ett så användbart och mångsidigt ord, och du använder det verkligen lika frekvent som en nitisk pastor. Hyfs och ohyfs i rollspel - två saker man tydligen bör ha koll på. Det har inte jag för femton öre, vilket får mig att tänka på begreppet netiquette - jag kan på min höjd stava till det ordet. Jag antar att jag brukar gå på känsla (eller snarare att jag är en ohyfsad jävel).

Men innan jag totalt sågar ditt snack skulle jag vilja att du utvecklade dig lite. Ger du mig en punktlista för vad som är hyfs och för vad som är ohyfs i rollspelande så ger du mig chansen att ge dig ett bra svar imorgon. Nå, vad säger du om det?

(Sen kan jag ju berätta vad jag tycker att den där snubben Sturgeon ska göra med sin lag också - jag avskyr neggon och gnällpittar...)

Krille

Super Moderator

"Jag tror inte att han slår med en tidning på spelarna och skrikar nedvärderande "Ha, haaa! Har ni inte fattat att allt ni försöker göra misslyckas?! Vilka jävvvla idioter ni är!".. Jag tror inte alla spelare har fattat att han har den stilen nämligen.."

Jag har spelat med spelledare som kör med liknande regler, även om de inte är så snyggt formulerade som hans. Det märks, tro mig. Man lägger väldigt snart märke till beteende hos spelledare.

Liksom, hur svårt är det att tänka "Hmmmm... det är tjugofjärde raka misslyckandet nu... ser vi ett mönster?".

"/Han som är noga med att inte påpeka hur han spelleder för sina spelare"

...och det där tror jag faktiskt är en del av orsaken till att det inte finns så många bra spelledare. De flesta håller inne med sina trick och knep, för att deras spelare inte ska komma på dem.

Och det tycker jag är skittrist. Jag har spelat med såpass många spelande spelledare, och spelat själv trots att jag ofta är spelledare, att jag kan lova att det faktiskt inte sabbar spelarupplevelsen att känna till de där knepen. Jag tror på öppenhet - kan man inte tala om hur man spelleder så kommer spelet att stagnera bra mycket mer än vad Bearnie var rädd för att det kommer göra om man bara visar hänsyn till sina spelare.

Så jag uppskattar faktiskt när en spelare säger till mig "hurrukrille, du hade taskigt tempo i den där fajten idag. Antingen får du se till att lära dig reglerna ordentligt eller förenkla dem, men jag hade faktiskt tråkigt i striden" eller "hurrukrille, den här tjejen i äventyret, hon är den arketypiska listiga kvinnliga tjuven, va? Kan du inte hitta på något nytt?" Jag kan inte ha den dialogen om jag håller mina spelledartekniker hemliga för spelarna.

Krille

Super Moderator
Re: Hyfs! [OT]

"Ger du mig en punktlista för vad som är hyfs och för vad som är ohyfs i rollspelande så ger du mig chansen att ge dig ett bra svar imorgon. Nå, vad säger du om det?"

Du får faktiskt fråga Han om den definitionen, eftersom han tog upp ämnet här:

Han said:
För i min egen perfekta lilla värld så behöver man inte säga detta till folk, då de ska förstå det själva..Det tillhör normal hyfs.
Och vad jag ville ha sagt med "ohyfs" var att enligt min empiriska och tämligen operfekta värld så behöver man faktiskt säga det till folk, då folk är förbaskat ohyfsade. Måhända att jag är gammal, mossig och grinig, men till din (och min, faktiskt) stora förtret så har Teddy Sturgeon faktiskt rätt.

Ze point är att det tydligen enligt Han ska finnas saker som inte behövs förklaras eftersom alla ska känna till dem, men att det enligt mig behövs förklaras, emedan folk pissar i Bang&Olufsen-maskiner på fest. Åkej, det är svårt att pissa på en Bang&Olufsen i rollspel, men jag har varit med om tillräckligt många spelare och spelledare som har pissat på min rollperson. Ett bra sätt, och i skrivande stund det enda som skulle tas upp på min punktlista (den skulle alltså bli rätt kort) är att inte ta hänsyn till mina önskemål som spelare.

Återigen, rollspel ska vara ett nöje. Som gruppledare är det spelledarens ansvar att försöka se till att så många i spelgruppen har så kul som möjligt. Det innebär att ta hänsyn till deras önskemål och viljor.

Och faktum är att om spelledaren inte gör det så slösar han bort min tid. Då har jag tråkigt. Visst, jag kanske gillar utmaningar, och i så fall ska jag få sådana, men om jag inte gillar det så är det bara tråkigt för mig om jag får sådana ändå.

Samt slutligen, bara för att jag har vissa specifika önskemål så innebär det inte att jag vill ha en icke-utmanande spelupplevelse. Det är inte samma sak. Säger jag att min rollperson endast lever för att dräpa Retsudo Yagyu så innebär det inte att spelledaren ska leverera Retsudo Yagyu på ett silverfat. Det är inte att ta hänsyn till mina önskemål. På samma sätt, en angstig gåffare som vill spela vampyr som endast får kötta ghouls får heller inte sina önskemål tillfredsställande, och risken är att hon helt enkelt har tråkigt, även om hon får spela spackel med extra kajal och huggtänder.

Rickard

Urverk speldesign
Avslöja spelledartricks [OT]

Han och Krille said:
"/Han som är noga med att inte påpeka hur han spelleder för sina spelare"

...och det där tror jag faktiskt är en del av orsaken till att det inte finns så många bra spelledare. De flesta håller inne med sina trick och knep, för att deras spelare inte ska komma på dem.
...och sedan i nästföljande stycke följt utav...

"Så jag uppskattar faktiskt när en spelare säger till mig 'hurrukrille, du hade taskigt tempo i den där fajten idag. Antingen får du se till att lära dig reglerna ordentligt eller förenkla dem, men jag hade faktiskt tråkigt i striden'"
Klart man ska ge förslag på hur spelledaren kan lösa uppgifter i sitt spelledande till nästa gång.. Ibland ger jag till och med förslaget under spelomgången för att jag inte står ut längre.. Men detta är ju inte samma sak som jag menade..

"Jag har spelat med såpass många spelande spelledare, och spelat själv trots att jag ofta är spelledare, att jag kan lova att det faktiskt inte sabbar spelarupplevelsen att känna till de där knepen. Jag tror på öppenhet..."
Jag själv vill faktiskt inte ha saker som kan förstöra illusionen om att vi faktiskt bara sitter i lägenheten och spelar rollspel.. Jag vill leva mig in i scenariot.. Om jag då vet hur spelledaren brukar lägga upp sina äventyr så är det en bidragande orsak till att spräcka stämningen.. Det är lite som att känna igen skådisar i filmer..

Jag skulle vilja jämföra det här med att inte delge mig av mina spelledartips med att inte visa regelböckerna för spelarna, för att på så sätt undvika regeldiskussioner.. För vad regelgrälen egentligen innebär är att kasta allt vad stämning heter ut genom fönstret.. Jag har suttit och analyserat hur mina andra spelledare lägger upp sina äventyr och en har varit så genomskinlig att jag har svårare att uppskatta hans scenarior nu.. Jag måste verkligen fokusera på att uppskatta andra moment i hans scenarior än scenariots handling..

Så därför vill jag inte delge hur jag spelleder till mina spelare, för att spara dem från samma känslor som jag kan få ibland.. Visst, de kanske inte är lika analyserande som jag men varför ska jag då ens avslöja mina spelledartricks? Det är ju den svåraste delen av analyseringen.. Att komma på hur den andre gör det..

/Han som dock har visat sina spelledartipssartiklar för sina spelledare och fått beröm utav dem (varav en till och med tyckte han skulle trycka upp och sälja dem)

PS. [från annat inlägg]
"Du får faktiskt fråga Han om den definitionen, eftersom han tog upp ämnet här:"
...och definieringen av hyfs gav jag i form av min spelledare/värdliknelse..
DS.

Krille

Super Moderator
Re: Avslöja spelledartricks [OT]

"Jag själv vill faktiskt inte ha saker som kan förstöra illusionen om att vi faktiskt bara sitter i lägenheten och spelar rollspel.. Jag vill leva mig in i scenariot.."

En individuell sak, antar jag. Själv så ser jag det så här: telefoner, soffor, bokhyllor med böcker, tåg och lastbilar utanför fönstret med mera är klart mycket mer påträngande och illusionsstörande än att jag känner till spelledarens teknik. Eftersom jag kan ignorera de förra så har jag heller inga problem att ignorera de senare.

Däremot så stör jag mig klart mycket mer på en skev teknik, oavsett om jag känner till vilken teknik det är eller inte. En dålig spelledarteknik är en dålig spelledarteknik, oavsett om jag känner till huruvida den kallas för fisktank eller rälsning.

Men åkej, jag får väl köpa att du har ett konstigt sätt att se på saken. Jag kan inte förstå varför, men jag får väl acceptera din synvinkel.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Hyfs! [OTx2]

"Du får faktiskt fråga Han om den definitionen, eftersom han tog upp ämnet här:"

Ok. Jag är skyldig dig en ursäkt. Jag var lite väl aggro igår. Idag är jag däremot snäll som ett lamm. :gremsmile:

"Och vad jag ville ha sagt med "ohyfs" var att enligt min empiriska och tämligen operfekta värld så behöver man faktiskt säga det till folk, då folk är förbaskat ohyfsade. Måhända att jag är gammal, mossig och grinig, men till din (och min, faktiskt) stora förtret så har Teddy Sturgeon faktiskt rätt."

Nej, han har inte rätt. Han har fel och är helt bäng i skallen. 90% av allt är inte skit. Jag slås istället av hur lite saker som egentligen är skit - de fyller ett syfte på något sätt, och borde därför inte definieras som smuts längre (se Anders och Måns! De öppnar ögon!). När det kommer till hyfs så borde du se att även fast många ur din synvinkel "saknar hyfs" så beror det i mångt och mycket på att de har en helt annan syn på vad som är och inte är hyfs (snubben som gasade mot dig däremot... men om det är den sidan du väljer att se, så ok - Sturgeons lag är säkert rätt för dig... neggo :gremwink:).

"... emedan folk pissar i Bang&Olufsen-maskiner på fest."

Men det är ju för att de är berusade. Berusade människor förlorar sitt omdömme och sin förmåga att upprätthålla sina egna ideal. Om snubben (eller snubban) var medveten om vad han (eller hon) gjort dan efter, så är det nog (minst) 90% chans att han (eller hon) hade ordentligt med ångest. Folk är inte skit!

"Återigen, rollspel ska vara ett nöje."

Att jag har haft så fel så länge... :gremwink:

"Som gruppledare är det spelledarens ansvar att försöka se till att så många i spelgruppen har så kul som möjligt. Det innebär att ta hänsyn till deras önskemål och viljor."

Alla ska visa hänsyn till varandras viljor. Den som är mest drivande samt spelledaren (som ofta är samma person) tycker jag ska få ta utrymme, och ges möjlighet att förmedla istället för att alltid anpassa - det vore synd att annars riskera att strypa engagemanget i gruppen. Jag ser faktiskt inte hur någon skulle tjäna på att den mest oengagerade ska få ta lika mycket utrymme som den som anstränger sig mest. Jag beundrar dem som faktiskt vill ta på sig ansvar i gruppen och vill ge dem få anledningar att sluta med det.

Alla tjänar däremot på om den kreativa kraften får ta kontroll över sin egen skapelse - det brukar bli ett så mycket bättre resultat i slutändan då. Alla tjänar på anpassning - gruppens diva (italienska strikern) minst lika mycket som gruppens kärnkraftverk (den defensive svenske mittfältaren).

"Och faktum är att om spelledaren inte gör det så slösar han bort min tid. Då har jag tråkigt. Visst, jag kanske gillar utmaningar, och i så fall ska jag få sådana, men om jag inte gillar det så är det bara tråkigt för mig om jag får sådana ändå."

Då är det viktigt att du, som jag ser som den passiva spelaren (en roll jag inte ser någonting fel med) i ditt exempel, blir förmedlad på ett bra sätt vad det handlar om. Antingen lyckas du bli entusiasmerad eller så lyckas du inte. Har du synpunkter så ska du få chans att ta upp dem. Passar det fortfarande inte så ta chansen att läsa en intressant bok istället. Det finns inget tvång.

Det bäddar för en harmonisk grupp där alla får chansen att ha kul samt att komma till tals. Samtidigt ser jag det alltid som bättre att spelaren yttrar sig än att han sitter butter och tyst i ett hörn och hoppas på att spelledaren vet precis hur han har det. Kommunikation och grupparbete (vilket blir teamwork översatt till engelska förresten) är A och O (service kan få bokstäverna P och Q - speciellt Q :gremwink:).

"Samt slutligen, bara för att jag har vissa specifika önskemål så innebär det inte att jag vill ha en icke-utmanande spelupplevelse. Det är inte samma sak. Säger jag att min rollperson endast lever för att dräpa Retsudo Yagyu så innebär det inte att spelledaren ska leverera Retsudo Yagyu på ett silverfat. Det är inte att ta hänsyn till mina önskemål. På samma sätt, en angstig gåffare som vill spela vampyr som endast får kötta ghouls får heller inte sina önskemål tillfredsställande, och risken är att hon helt enkelt har tråkigt, även om hon får spela spackel med extra kajal och huggtänder."

Bra, då vet jag att jag inte missförstod dig heller. :gremsmile:

----

Sedär, det kom att handla en hel del om rollspelande till sist. Jag var riktigt rädd för att jag bara skulle ta upp helt orelaterade saker (som snacket om hyfs), och att hålla sig så pass mycket OT skulle jag inte kunna leva med... :gremsmile: