Nekromanti Grafikhjälp

Balderk

Swashbuckler
Re: Börja donera!

Börja donera!

För nu har jag ändrat ditt användarnamn! =]
Tack så fasligt mycket! Det här har jag väntat länge på. Visst ska jag donera. Men inte än... Ska skaffa ett visakort snart så det får bli då. Jag vet att man kan göra det via bankgiro också men jag har inte banken via internet så det blir för jobbigt. Men du kan lita på att jag står vid mitt ord. :gremsmile:

Kommer förmodligen donera hundra kronor i månaden i tre eller fyra månader. :gremsmile: Inte så mycket åt gången men jag lever på studiebidraget 950kr i månaden.

MVH
BALDERK-På riktigt!

Gardener

Champion

Över en tiondel av inkomsten låter lite väl häftigt tycker jag, men det uppskattas verkligen.

Balderk

Swashbuckler

hehe, det kanske inte blir lika mycket... det har du rätt i :gremwink:
Det insåg jag också när jag tänkte efter lite... Så det är inte ditt fel att ag sänker summan.

Nej, men någon donation ska jag göra. Minst 200kr i allafall.

/Balderk

Eksem

Champion
Jag hjälper supergärna till, men jag är inte riktigt med på vad exakt som ska göras. Men droppa lite ytterligare instruktioner så lovar jag att göra mitt bästa, åtminstone.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Du kan ju skicka ett PM (För jag förutsätter att du tar det den vägen...) till mig med, om vad som behövs så ska vi se ifall jag kan fixa något.

Netfeed

Swashbuckler

Det är dock något jag endast kommer göra i undantagsfall, då det är ett script som tar väldigt lång tid att köra och gör en hel del förändringar i databasen.

alltså vad är det för ruggigt dåliga databaser som används på det här forumet?
har dom inte analyserat systemet alls när de skrev det, jag menar hade det inte räckt med ett ID och namnet som ett fält i en användardatabas?
har dom en tittat på nomraliserings reglerna?

//Netfeed, som inte har sett hur databaserna ser ut men tycker den verkar mycket dåligt designad

Staffan

Myrmidon
Databasteknik

Njä. Varför använda ett ID-nummer som primärnyckel när man i stället kan använda namnet, som ändå ska vara unikt? Det var en av de första sakerna våra föreläsare propsade på...

Gardener

Champion
Re: Databasteknik

Därför att databaser oftast är optimerade på att ha integers som primär nyckel?

Alltså, vi kör på en halvgammal version av systemet som har just användarnamn som primärnyckel vilket är en kvarleva från en tid då det inte var en relationsdatabas i grunden. Det senaste årets versioner har gått över till id-nummer som primärnyckel, vilket krävde en hel del ombyggnad av systemet, varför det inte var något som gjordes i en handvändning. I den här versionen så ligger id-numret med i alla tabeller men används inte som primärnyckel, det kom först i versionen efter.

Troberg

Sinister eater

Varför använda ett ID-nummer som primärnyckel när man i stället kan använda namnet, som ändå ska vara unikt?
För att det gör det enklare om man vill ändra. Om den enda informationen som bärs av nyckeln är postens identitet så kan man lugnt justera allt annat.

Netfeed

Swashbuckler

precis, ifall man hade användt ett id så skulle mn kunna gå in och plocka användarnamnet varje gång istället, detta hade gjort att man bara behöver ändra på ett ställa och inte 14000(som i krilles fall)

Gardener

Champion

Å andra sidan måste man gå in och plocka användarnamnet varje gång istället. Normalisering i all ära, men ibland behöver man denormalisera för att öka prestanda också. Men diskussion kring det är off topic och även om jag väldigt gärna diskuterar det (speciellt i anknytning till detta forums databas) så hör det inte hemma här. Om någon är intresserad av att se databasens struktur, kritisera dess uplägg och besserwissra om vad som kan göras bättre så hänvisar jag det till diskussionen på Utvecklaren.com där det passar bättre. Att förbättra systemet är alltid bra och eftersom jag numer är officiell beta-testare så är det desto bättre.

Anders Åstrand

Swordsman

Jo, och jag tror att användarnamnet skrivs ut brevid ett inlägg ganska mycket oftare än vad det skulle ändras. och varför välja ett användarnamn som man inte är nöjd med?

Krille

Super Moderator

"och varför välja ett användarnamn som man inte är nöjd med?"

Det kan man undra. Likförbannat träffar jag på folk i Earth&Beyond som är villiga att betala 200 spänn för att byta användarnamn.

Troberg

Sinister eater

"och varför välja ett användarnamn som man inte är nöjd med?"

Det kan man undra. Likförbannat träffar jag på folk i Earth&Beyond som är villiga att betala 200 spänn för att byta användarnamn.
Det är bara en fråga om att välja rätt namn från början. Prova att spela Delta Force Land Warrior online med Bin Laden som namn. De byter åt en, helt gratis. Jättepraktiskt. Eller nåt...

Anders Åstrand

Swordsman

Om någon erbjuder Olle 200 spänn för att få byta användarnamn tror jag nog att han kan tänka sig att trixa till det i inläggsdatabasen ändå.

Gardener

Champion

Jag antar att det bara var tomt prat och att få komma med kommentarer om något man inte har någon kunskap om snarare än att kunna hjälpa till med att göra en revision av databasschemat eftersom inte en enda har nappat på erbjudandet.

Troberg

Sinister eater

Jag antar att det bara var tomt prat och att få komma med kommentarer om något man inte har någon kunskap om snarare än att kunna hjälpa till med att göra en revision av databasschemat eftersom inte en enda har nappat på erbjudandet.
Antagligen. Personligen har jag dels inte ork, dels är det svårt att ha synpunkter på en databas om man inte känner till detaljerna i programmet som arbetar mot den (många glömmer detta och behandlar databasen som om den existerade i en egen värld).

Mina kommentarer var egentligen inte riktade specifikt mot denna (eller någon annan) datamodell, bara upplysningar om hur jag brukar designa mina databaser (abstrakta ID, viss denormalisering, mycket cachehantering av återkommande data).