Nekromanti Grafisk design, vektorprogram

Mogger

Hipsteranka
Vi leker ju en del med grafisk i design i våra spelprojekt och jag gör det även lite i jobbet. Men jag hittar inget program som passar mitt sätt att jobba på. Eller, jag har egentligen bara testat Illustrator. Men jag tycker att det lider av samma problem som Photoshop, nämligen att det inte finns någon precision. Allt måste linjeras med linjer jag lägger dit eller passa in i ett rutnät. Jag är van, från CAD-program, att ha lite mer kontroll än så, att kunna sätta ut mått och relationer så att linjer hamnar exakt där de ska och ha exakt rätt vinkel o.s.v.

Finns det något vektorbaserat designprogram som har stöd för det här, och som inte suger?

Sapient

Swashbuckler
Jag har inte använt Illustrator på år och dag, och Photoshop finns ju nu i flera utföranden där de billigare är mycket mer svårjobbade - men när jag använde Illustrator för en herrans massa år sedan gick det iaf. utmärkt att göra precis så.

Jag tror iofs. att man först fick dra linjen lite på känn, men sen kunde man, i en flytande ruta, sätta utgångspunkt, vinkel och längd (eller om det var start- och stoppkoordinater, any which way...)

Det kanske krävdes att man i nån meny hittade den där styr-lådan och såg till att den visades, men sen gick det utmärkt.

Men får du tips om något som gör samma sak, gärna lättare, och helst myyycket billigare, så blir jag eld och lågor... :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Måns said:
Finns det något vektorbaserat designprogram som har stöd för det här, och som inte suger?
Ja. Illustrator.

Du har uppenbarligen inte hittat rätt verktygspaletter, för det finns möjlighet att mata in exakta positioner för varje punkt i en linje eller kurva, vinkel, längd och bredd, etc.

Mogger

Hipsteranka
Vän av ordning said:
Ja. Illustrator.

Du har uppenbarligen inte hittat rätt verktygspaletter, för det finns möjlighet att mata in exakta positioner för varje punkt i en linje eller kurva, vinkel, längd och bredd, etc.
Åh, bra. Går det även att mata in exakt relation mellan två...vad heter det...ja, grejer. Alltså att du kan ange en punkt på en linje eller liknande och ange ett avstånd till en annan punkt, på en annan linje? Säg att du vill rita två cirklar som ska vara identiska, exakt samma diameter och de ska vara exakt x från mittlinjen och det ska vara exakt y mellan dem o.s.v.?

Arfert

Facit
Ett bra alternativ till Illustrator (som lider av ett uselt gränssnitt) är Xara Designer Pro. Mycket bättre på det mesta... att använda alltså... och billigare. Tyvärr bara för windows. En allmän konsumentupplysning om vi talar om vektorprogram.

http://www.xara.com/uk/products/designer/

Arfert

Facit
Minns inte, men det är bra. Snabbare, enklare att lära sig och jobba i än Illustrator.

Herr Grönstedt

Swordsman
Corel Draw är också bra, men det finns bara om man sitter på Windows. Annars finns Incscape. Från Adobe finns, förutom Illustrator, också Flash som också funkar bra att rita en del i. Fireworks gillar jag också.