Grammarly och rollspelsskrivande?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
OK, snälla snälla kan vi försöka vara snälla här? Jag vill inte prata om ChatGPT eller Midjourney eller AI generellt, jag vill bara prata specifikt om Grammarly. Jag vill inte heller värdera någon annans åsikt eller process, så kan vi snälla låta bli det generellt? Prata gärna om vad NI tänker och hur NI arbetar, och fråga andra när saker är oklara, men… bara… var snälla? OK? Så kanske Magnus Seter slipper bli trött och less för att jag skapat en AI-tråd?

Så… Grammarly är ett verktyg med, vad jag förstått, AI-driven skrivassistans. Det är så de säljer sig åtminstone, jag har ingen aning om hur deras AI funkar eller hur den är tränad.

Har ni använt Grammarly för rollspelsskrivande? Svenska/engelska? Har det funkat bra? Vilka tekniska och moraliska fallgropar ser ni?

EDIT: Har ni funderat på att använda Grammarly? Har ni någon åsikt generellt om verktyget?

Jag är ju generellt skeptisk till framför allt generativ AI, samtidigt som jag ser få skäl att inte använda upscalers till exempel. Översättning har jag testat men kommer att välja bort i framtiden; frågan är var just Grammarly och liknande verktyg placerar sig…
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Jag testade gratisversionen en gång men upplevde att det var mer eller mindre exakt som rättstavning/grammatik-stödet i Word. Grammarly verkade inte heller stödja svenska särskilt bra när jag testade. Men detta var ett tag sedan och jag kan säker ha missat en massa funktioner.
Idag använder jag gratisversionen (den browser-baserade) av office 360 för att hjälpa mig med korr och översättning och tycker det fungerar bra. I sanningens namn vet jag inte om office 360 har någon AI i bakgrunden som gör grejer eller ej, det är svårt att veta nu förtiden.
Så länge man mest får hjälp med stavning och grammatik tycker jag inte att det finns några större betänkligheter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Har samma erfarenhet som Lemur. Men tänker man att man vill ha förslag på meningsbyggnad och synonymer eller vad vill man ha genererat?
Det jag vill ha hjälp med är väl typ… dels hjälp att se när jag använt oidiomatiska uttryck och sådär, och dels få hjälp med tonen och känslan i texten. Stavning och rent formell grammatik tror jag att jag har bra koll på, och synonymer har jag redan metoder för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Ja, det här med på tok för komplicerade meningar är 100% en av de saker jag gör när jag skriver engelska. OK, jag gör det när jag skriver på svenska också, men inte alls lika illa där. Absolut en sån grej som Grammarly / en inhyrd modersmålstalande redigerare skulle kunna hjälpa till med.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
231
Location
Stockholm
AI är jo först och frammast ett marketing-ord. Du skal inte låta skrämmas bort av att Grammarly "använder AI" för etiska och moraliska grunde. Det som man kanske inte vill är att allt man skriver gömmas på en server någonstans och användas till föremål man inte har koll på (t.ex. träna en AI). Du kommer jo i alla fall läsa igenom förslag från verktyget så det att AI har bias och hittar på saker är inte så mycket ett problem her.

Jag använder Hemmingway's gratisversion ibland när jag blogger (på engelska). Den pusher för korta meningar, få adverber och sparsam bruk af passiva verbar. Jag kollade Grammarly, ser ut som den gör ungefär det samma. Och finnas i en offline version, då har du koll på att din text inte gömmas på en server någonstans.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
AI är jo först och frammast ett marketing-ord. Du skal inte låta skrämmas bort av att Grammarly "använder AI" för etiska och moraliska grunde. Det som man kanske inte vill är att allt man skriver gömmas på en server någonstans och användas till föremål man inte har koll på (t.ex. träna en AI). Du kommer jo i alla fall läsa igenom förslag från verktyget så det att AI har bias och hittar på saker är inte så mycket ett problem her.
Jag tror att jag oroar mig mindre för bias/hallucinationer och privacy än jag oroar mig över ifall den tränats på ett etiskt sätt och hur man kan tänka ur "tar-den-någons-jobb"-perspektivet.

Just jobb-delen är ju svår att egentligen tänka kring (hade jag hyrt in någon om AI inte fanns? Svaret är väl "kanske"? Möjligen "jag kommer att hyra in någon i senare skede oavsett"). Men träningsdelen borde ju gå att kolla upp – jag grävde t.ex. fram att DeepL verkar ha tränat sitt system på offentligt tillgängliga flerspråkliga texter som de webcrawlat, vilket ju placerar den i samma fack som generativa AIs som tränats påå offentligt tillgängliga bilder. Och även om man själv tycker att sånt är OK så bör man ju vara medveten om att det är en aspekt som diskuteras och där man behöver fatta ett beslut…
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,119
Location
Helsingborg
ust jobb-delen är ju svår att egentligen tänka kring (hade jag hyrt in någon om AI inte fanns? Svaret är väl "kanske"? Möjligen "jag kommer att hyra in någon i senare skede oavsett").
Jag renskriver själv och sedan hyr jag in någon. Tycker alltid min text bli bättre av att någon annan redigerar, mycket för att då får jag reda på hur texten låter ur någon annans perspektiv. Känns också som om texten blir fräschare om det inte bara är min stil som "kladdar ner" hela boken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Jag renskriver själv och sedan hyr jag in någon. Tycker alltid min text bli bättre av att någon annan redigerar, mycket för att då får jag reda på hur texten låter ur någon annans perspektiv. Känns också som om texten blir fräschare om det inte bara är min stil som "kladdar ner" hela boken.
Ja, jag brukar ju köra med så många läsare jag kan som uppmanas att kolla både på ton och stavning etc, så nånstans mellan korrläsare och redigering, och sen har jag haft turen att ha @gizmo som kollat på texten "på riktigt" i sent skede. Fördelen Grammarly skulle kunna lägga till är väl att hjälpa till i ett tidigare skede – framför allt om jag ska betala någon för att läsa och redigera så är det ju en grej jag nog bara kommer vilja göra en gång, så då vill jag ju att texten ska vara så bra den kan vara redan innan.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
231
Location
Stockholm
Om du redan har ett bra sätt att jobba på och du är nöjd med hur det blir, är det nog bättre bara att köra på än att spekulera hur mycket över andra sätt att jobba på. Diminishing returns etc.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,777
Location
Stockholm
Jag har använt Grammarly i jobbet i 2 års tid nu. Det är i princip en jäkla bra rättstavning och gramatik-koll som man kan anpassa efter vilken typ av text man skriver. Jag har haft extrem nytta av Grammarly både i korrespondens med engelskspråkiga kunder, men även för korr av engelska texter m.m.

Det är först på senare tid de lagt olika genAI-funktioner som "Make more descriptive" eller whatever. Och de måste man ju inte använda.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,777
Location
Stockholm
En ytterliga reflektion är att grammarly inte är superbra på mer kreativa uttryckssätt och stilar. Toppen för faktatexter, "artklar" och epost, mindre bra för annat.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,119
Location
Helsingborg
En ytterliga reflektion är att grammarly inte är superbra på mer kreativa uttryckssätt och stilar. Toppen för faktatexter, "artklar" och epost, mindre bra för annat.
Japp, den går bonkers om man kör en text i ChatGDP med ett markant stildrag. :)
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Lite inne på @Dilandau spår. Använt Grammarly sparsamt på jobbet och i styrelseuppdrag när jag måste skriva på engelska. Då hjälper den mig bra med att skriva texter men dessa är ju antingen tekniska eller behöver ett mer korrekt språk. Men jag har svårt att se att den skulle kunna hjälpa mig skriva mer kreativt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,700
Location
Göteborg
För ett par år sen testade jag Grammarly, Hemingway och ProWritingAid. Alla tre funkade bra för mitt skrivande på engelska. Men jag fortsatte med ProWritingAid, dels för att jag är van vid det, men också för att programmet är bra på kreativt skrivande. Testet gjorde jag innan AI blev en grej, så det här
kanske inte alls stämmer längre.

Många amerikanska böcker om skrivande är också riktigt bra. Jag tycker att journalistiskt skrivande och copywriting ligger närmast hur texterna i rollspel fungerar, men det är nog en smakfråga.
 
Top