Nekromanti Grant Morrison och sin tolkning av Killing Joke

chrull

Stockholm Kartell
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/8wQ2x0OKBjU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/8wQ2x0OKBjU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Jag har alltid tyckt att Killing Jokes slut saknat något. Om man går med på Grant Morrison tolkning känns det plötsligt komplett, och att Alan Moore i hemlighet skulle ha skrivit den sista joker-historien känns inte särskilt märkligt.
Jag gillar det.

Chryckan

Swordsman
En sak som stödjer Grant Morrisons tolkning är att ljudeffekten av sirenerna fortsätter i en ruta efter skrattet plötsligt slutar så det blir tydligt att det verkligen är skrattet som plötsligt bara slutar och inte att det diegetiska ljudet tas bort.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag känner på en och samma gång ett "NOOOOOOOOOOOOOOOOOO!" och ett "Det var tamejfan på tiden att han gjorde slut på den där galningen en gång för alla".

Sammtidigt... nej. jag kan nog liksom inte köpa det. Inte för att det känns otroligt utan för att jag inte vill. Vad jag däremot vill föreställa mig är att Batman gav Jokern en så fet jäkla dansk skalle att han tuppade av och kommer att behöva en rejäl operation för att någonsin kunna andas genom näsan igen.

Det verkar ju onekligen vara mycket blod på marken i de där sista rutorna.

Chryckan

Swordsman
Rymdhamster said:
Jag känner på en och samma gång ett "NOOOOOOOOOOOOOOOOOO!" och ett "Det var tamejfan på tiden att han gjorde slut på den där galningen en gång för alla".

Sammtidigt... nej. jag kan nog liksom inte köpa det. Inte för att det känns otroligt utan för att jag inte vill. Vad jag däremot vill föreställa mig är att Batman gav Jokern en så fet jäkla dansk skalle att han tuppade av och kommer att behöva en rejäl operation för att någonsin kunna andas genom näsan igen.

Det verkar ju onekligen vara mycket blod på marken i de där sista rutorna.
Fast the Killing Joke har ju alltid varit tänkt att vara en helt fristående berättelse som inte har något med DC universeat att göra. Jokern paralyserar ju tex. Barbara Gordon i tidningen, något som när den skrevs inte var tänkt att ske i det riktiga universat.
Av någon anledning så gillade DCs redaktörer det så mycket att de förde över det genom Oracle.
Så jokern dör ju egentligen inte officellt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah, sånt där vet jag ingenting om. Jag giller somliga seriefigurer och läser serier med dem i lite sporadiskt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Aaah! Det låter rimligt nu när du säger det. Det förklarar varför det blir mindre och mindre av det =) Första tanken var att kameran så att säga panorerade bortåt, men det kändes lite konstigt. Barmark som sakta täcks av vatten ju mer det regnar gör att det ser mycket bättre ut.