Tankekartor och scenarioupplägg
"
Man behöver inte producera ett tjugosidigt kompendium för att kunna rollspela utan en hybrid mellan en områdeskarta och en mind-map är utmärkt som stöd för SL."
Sant, men andra behöver.. Med den meningen menar jag två saker:
1. Vissa behöver skriva 20 sidor för att få idéer och kunna spelleda på ett vettigt sätt.. Kanske för att lättare kunna gå igenom sina gamla anteckningar och knyta samman till gamla händelser? Kanske har spelledaren ett dåligt minne över vad som har hänt eftersom denne inte skriver krönikor så krävs mycket nedskrivet material? Det senare vet jag gällde mig, innan jag började skriva
sammanfattningar.. Själv har jag upptäckt att jag brukar rälsa mer om jag har mer skrivet material, då jag har svårare att bortse från själva handlingen.. Men det är ju jag det och det var inte det som detta handlade om..
2. Jag förstod inte så mycket utav din tankekarta men jag förstod råhandlingen (vilket inte direkt gav mig några bra idéer).. Tankekartor är ypperliga sätt för att sammanfatta allting men för att folk ska förstå den så måste de ha en 20-sidigt kompendium som de läst igenom innan.. Jag brukar själv lägga upp scenarior som tankekartor för då behöver inte scenerna komma i den ordning som jag har skrivit dem i, utan jag har mer frihet att slänga in scener när jag känner för det.. Jag bifogar en tankekarta i detta inlägg av två orsaker.. Dels för att visa hur jag själv använder tankekartor som sammanfattning (i detta scenario är det tre huvudscener där jag kan slänga in olika händelser - det är ett 6 sidors scenario som bör ta 4-6 timmar att spela).. Dels för att visa dig
Vitulv hur mycket man kan förstå utav någon annans tankekarta.. Det är som att läsa någons stödord..
Snygg karta annars.. Du, precis som jag, verkar sätta det mesta arbetet på att göra en vettig karta och sedan utgå från den.. Öhm, det var något mer.. Ja, just det.. Normalt så brukar jag spelleda ett enkvällscenario på kanske 20 ord (varav 50-75% är nedskrivna namn), för normalt så har jag hela tankekartestrukturen i huvudet.. Tankekartan jag bifogar gjorde jag endast för att jag skrev scenariot till andra.. Till scenarior som andra har skrivit och som jag ska spelleda brukar jag däremot göra (tanke)kartor..
/
Han som kan nämna att den bifogade filen är till ett Mutantscenario