Nekromanti Gratisäventyr till DoD6!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eller något annat DoD för den delen. Hittade det i en skrivbordslåda och tänkte att "det är alltid någon som behöver ett äventyr inför kvällen".

Varsågoda

- Vulf

Simon

Swashbuckler
Vad menar du?

Vad menar du med det här inlägget? Om du menar något mer konstruktivt än att ge en elak gliring åt produkter av olika slag som du inte tycker håller måttet så var snäll att förklara det så att det kan bli en vettig diskussionstråd.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eller så...

...kanske Vitulv vill dela med sig av något till någons spelmöte? Bara för att det är Vitulv som postar det blir det inte automagiskt ondskefullt? Eller har jag fel? :gremtongue:

:gremwink:

Simon

Swashbuckler
Re: Eller så...

.kanske Vitulv vill dela med sig av något till någons spelmöte? Bara för att det är Vitulv som postar det blir det inte automagiskt ondskefullt? Eller har jag fel?
Det skulle aldrig falla mig in att göra några sådana antaganden, :gremwink:, men har du tittat på vad den bifogade bilden innehåller (samma som syns i inlägget)? Den får mig i alla fall att vilja ställa frågan.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jo då...

...och jag tyckte inte se något skumt i det. Ser ut som en del av mina mindmaps, så jag ser inte något ont i det. :gremblush:

Vitulv

Re: Vad menar du?

Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar Simon. Det var inte menat som en gliring mot någon produkt över huvud taget utan snarare som ett exempel på hur lätt det är att göra ett enkvällarsäventyr.

Man behöver inte producera ett tjugosidigt kompendium för att kunna rollspela utan en hybrid mellan en områdeskarta och en mind-map är utmärkt som stöd för SL.

I det här fallet kan man ta min karta rakt av, tolka informationen på den som man vill och på så sätt har man ett äventyr.

Det jag ville var att dela med mig av det jag gjort. Dessutom är jag nyfiken på hur andra på forumet tolkar informationen på kartan och hur de spånar vidare om de vill använda den när de spelar.

- Vulf

Lambi

Swordsman
Vad jag tankte

Det var en gang ett stycke Lambi som laste ett inlagg... <etc>

Jag sag kartan och tankte att det dar var minsann ett riktigt klassiskt drakar och demoner-aventyr, och kartan ar trettio ganger snyggare an nagot jag lyckats kalkera i mitt liv(rita direkt ar inte att tanka pa om man skulle raka visa den for nagon=). Jag tankte direkt att jag skulle kunna slanga ihop en historia pa en halvtimme och kladda lite anteckningar och sen utmana nagra spelare pa en ack sa koffeinrik kvall.

Typ sa. Jag forstar inte var det skulle kunna bli elakt mitt i alltihopa. [profil=Vitulv] Vitulv [/profil] delade pa en karta han gjort och sa fritt fram. Jag ser det som nagot bra.

...and there was much rejoicing...

Simon

Swashbuckler
Re: Vad menar du?

Det jag ville var att dela med mig av det jag gjort. Dessutom är jag nyfiken på hur andra på forumet tolkar informationen på kartan och hur de spånar vidare om de vill använda den när de spelar.
Då är ju allt väl. Jag för min del kände ett behov av att fråga vad du menade, och det får stå för mig. Nu har jag fått ett svar och är nöjd.

Eksem

Champion
Jag har spelat det där äventyret

Ja, det har jag faktiskt. Kanske är det Vitulv som helt enkelt är en bra SL, men det blev riktigt kul i vilket fall. En härlig enkvällare var det.

Mask_UBBT

Hero
Ajfan!

Nu har jag nackspärr. :gremcrazy:

Men det ser ju koolt ut. Jag älskar sådana här koncept, ibland blir de skitbra och ibland... tja... ibland blir de skitbra, som sagt. :gremgrin:

Landskapet i sig är väldigt likt ett äventyr likt det här som jag gjorde på en buss en gång(de ringde mig klockan ett på en lördag och frågade ifall jag ville spelleda något en timme senare. Woo.), vilket får mig att misstänka att kombinationen Berg-flod-skog är fantasyns grundsetting, typ.

/Mask

Rickard

Urverk speldesign
Tankekartor och scenarioupplägg

"Man behöver inte producera ett tjugosidigt kompendium för att kunna rollspela utan en hybrid mellan en områdeskarta och en mind-map är utmärkt som stöd för SL."
Sant, men andra behöver.. Med den meningen menar jag två saker:

1. Vissa behöver skriva 20 sidor för att få idéer och kunna spelleda på ett vettigt sätt.. Kanske för att lättare kunna gå igenom sina gamla anteckningar och knyta samman till gamla händelser? Kanske har spelledaren ett dåligt minne över vad som har hänt eftersom denne inte skriver krönikor så krävs mycket nedskrivet material? Det senare vet jag gällde mig, innan jag började skriva sammanfattningar.. Själv har jag upptäckt att jag brukar rälsa mer om jag har mer skrivet material, då jag har svårare att bortse från själva handlingen.. Men det är ju jag det och det var inte det som detta handlade om..

2. Jag förstod inte så mycket utav din tankekarta men jag förstod råhandlingen (vilket inte direkt gav mig några bra idéer).. Tankekartor är ypperliga sätt för att sammanfatta allting men för att folk ska förstå den så måste de ha en 20-sidigt kompendium som de läst igenom innan.. Jag brukar själv lägga upp scenarior som tankekartor för då behöver inte scenerna komma i den ordning som jag har skrivit dem i, utan jag har mer frihet att slänga in scener när jag känner för det.. Jag bifogar en tankekarta i detta inlägg av två orsaker.. Dels för att visa hur jag själv använder tankekartor som sammanfattning (i detta scenario är det tre huvudscener där jag kan slänga in olika händelser - det är ett 6 sidors scenario som bör ta 4-6 timmar att spela).. Dels för att visa dig Vitulv hur mycket man kan förstå utav någon annans tankekarta.. Det är som att läsa någons stödord..

Snygg karta annars.. Du, precis som jag, verkar sätta det mesta arbetet på att göra en vettig karta och sedan utgå från den.. Öhm, det var något mer.. Ja, just det.. Normalt så brukar jag spelleda ett enkvällscenario på kanske 20 ord (varav 50-75% är nedskrivna namn), för normalt så har jag hela tankekartestrukturen i huvudet.. Tankekartan jag bifogar gjorde jag endast för att jag skrev scenariot till andra.. Till scenarior som andra har skrivit och som jag ska spelleda brukar jag däremot göra (tanke)kartor..

/Han som kan nämna att den bifogade filen är till ett Mutantscenario

Nero_UBBT

Warrior
Fråga till Vitulv - Känner jag igen kartan?

Känner jag igen kartan från möjligtvis den bästa tråden på rollspel.nu någonsin (tillsammans med rollspelsriksdagen förra året... och en hög andra, mest av rising och krille skulle jag tro) - "vi skapar en värld" på rollspelsforumet eller är det bara ganska likt?

Ser ut ungefär som Hjolpatrund och sådär tycker jag.

Vitulv

Nä, det borde du inte göra [ANT]

Den har ingenting med världstråden att göra.

- Vulf