Edo utspelar sig i en fiktiv Asiatisk inspirerad värld.
Med Antropomorfer. Tänk Usagi yojimbo fast mer åt fantasy hållet.
Första delen av boken kommer handla om just övernaturliga varelser.
Två exempel på monster och varelser.
Skogens ande
En stor vit räv kallas endast skogens ande för att vi inte funnit ett bättre namn på dem.
Kan ses av alla, men för oss har de som gult skimmer över sig. Det verkar som om det finns minst en av dessa rävar i varje skog och deras storlek varierar beroende på skogen storlek.
I större skogar har jag sett upp till tre stycken samtidigt så det verkar logiskt att det kan finnas flera stycken en per skog. De är väldigt intelligenta och den kontakt jag haft med dem visar att de förstår oss feras alldeles utmärkt. Rävarna är fredliga så länge skogen respekteras och sköts rätt. De har även blivit kända för att visa vilsna vandrare ut ur sina skogar.
Jikininki
Jikininki är horribla varelser som livnär sig på att äta döda feras(Samlingsnamn på de antropomorfiska raserna). Har du turen att stöta på dem när de äter är de lätta att exorcera. Utseende mässigt liknar föruttnande kroppar. Vissa Jikininki kan leva ett normalt liv på dagen då de verkar kunna ändra sitt utseende då de är mätta. På dagen går de endast upptäcka pågrund av sitt svagt gröna skimmer. Hungern för dött kött som driver dem gör dem väldigt farliga i strid, jag rekommenderar starkt att inte förlora, då detta resulterar i att du blir deras nästa måltid.