Nekromanti Gratis kulturtidskrift

Man Mountainman

Storsvagåret
Ett projekt som heter Kulturchock, som finansieras av statens kulturråd, har av någon anledning bestämt sig för att dela ut gratis kulturtidsskrifter till alla som vill ha. Bara att plocka åt sig.

/Dnalor, tog Bild och Bubbla

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag valde KRUT

Som den blivande lärarjävel jag är så valde jag alltså KRUT (Kritisk utbildningstidskrift). Ett väldigt sympatiskt initiativ hursomhelst.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Najs asså...

Ja, det var ju onekligen käckt. Jag tog också Bild & Bubbla, jag har ju ändå gått till bibblan i princip bara för att kolla in den nån gång så det kan ju vara trevligt att få hem den en gång åsså. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag måste erkänna att jag är väldigt sugen på Afghanistan-Nytt och Magasin Brun, men jag lyckades behärska mig till sist. :gremgrin: Dock har jag inte riktigt bestämt mig än. Är Bild och bubbla något att ha? Annars får det bli någon pretto litteraturtidskrift typ Pequod eller också Biblis.

/Dimfrost

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Är Bild och bubbla något att ha?
Tja... det är en rätt gedigen publikation sett till formatet (gott om sidor så den väger lite). Normalt har de nåt tema med en längre artikeln samt en massa andra av varierande längd och lite reklam samt en bunte recensioner på lite olika serier (mest obskyrt och indie). På det hela taget brukar jag tycka den är riktigt trevlig att bläddra i utan att vara varken värst insatt eller superduperintresserad.

EchonCique

Hero
Bang bang, du är död!

Annars får det bli någon pretto litteraturtidskrift typ Pequod eller också Biblis.
Pequod pretto?

Jag skall framföra det till Anders & Per som jobbar med tidskriften :gremsmile:.

Som ni nog förstår nappade jag på erbjudandet och gav dem mina kontaktuppgifter hos BANG. En suverän tidskrift.

Rising

Vila i frid
Är Bild och bubbla något att ha?
Gillar man serier är den bra. Gillar man bara nördserier så är den nog inget vidare. Eller rättare sagt, då är vissa nummer okej medan andra kan vara über onion.

Det är en stor tidning, men den ges ut i både norge och sverige, och en rätt stor del är på norska - som man bläddrar förbi, om det inte är någon kort recension av något man är intresserad av. I allmänhet lyckas man få en enorm stor bredd i tidningen i typ varenda nummer, och något jag uppskattar är att man har bra koll på serier och serieskapare precis bortom ens blickfång. Liksom, det är inte bara Fantagraphics; utan de hittar intressanta serier på lite mer otillgängliga håll.

Själv väljer jag Grönköpings Veckoblad, för den vågar jag inte köpa; eftersom man då framstår som en studentikos fjant.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Bang bang, du är död!

Tja, jag har aldrig läst den. Jag läser aldrig några tidskrifter alls. Det enda jag har att gå på är beskrivningen av tidskriften på hemsidan, samt ett vagt minne av att ha läst om den på kultursidan i Östgöta-Correspondenten. Du kanske kan berätta mer om Pequod?

/Dimfrost

Rosen

Myrmidon
Är Bild och bubbla något att ha? Annars får det bli någon pretto litteraturtidskrift typ Pequod eller också Biblis.

BoB är nåt att ha. Annars kan jag rekommendera Glänta, eftersom layoutaren är en gammal kompis. :gremgrin: Han har fö beskrivit den som en "mystidning för navelskådare"...

--
Åke

G

Guest

Guest
Jag valde Bang, men när min Sambo skulle plocka en så gick det inte, en tidning per IP-adress eller?

Quan'talis

Swashbuckler
Jag har antagligen kvar just det nummer av Magasin Brun som delas ut där, från när de delades ut gratis här någon gång före jul. Möjligtvis var det också före förra julen, eller möjligtvis senaste vår. Om jag hittar tidningen och kommer ihåg det kan jag ta med den till DanCon.

Afghanistan-Nytt, däremot, kan jag inte stå till tjänst med.

Zire

Swashbuckler
Gratis är gott!

Trevligt! Jag valde Populär Historia.

Johan K

Gammal & dryg
Trevligt initiativ !

Det här var ju ett synnerlgien trevligt initiativ tycker jag. har lite svårt att välja, så jag får gå igen om det här lite mer & se vad jag fastnar för.. :gremlaugh:

Saxifrage

Hero
Kul tur

Nu höll jag på att säga något syrligt om vad som räknas som "kulturtidsskrift", eller gruffa lite om vem som står för notan, eller att någon borde tipsa statens vaddeva-råd om att Internet är ett ypperligt och särdeles billigt medium för smala kulturintressen, MEN det ger jag fan i och tackar istället för tipset. Klart att man vill ha udda blaskor i lådan.

"Afghanistan-nytt" låter skönt obskyrt. Jag noterar att just den tidningen utges av svenska Afghanistankommitén, vilka (trots jönsigt namn) förefaller ha gott renommé i biståndskretsar. Det borgar för viss trovärdighet. Om man liksom jag har vänner som jobbar i Afghanistan kan det kanske vara en intressant tidning.

Vidare konstaterar jag att Galago fortfarande existerar, vilket gläder mig.

/Sax, kulturkofta i kostym

Saxifrage

Hero
Jag måste erkänna att jag är väldigt sugen på Afghanistan-Nytt och Magasin Brun(---)

Är det bara jag som tycker att "Magasin Brun" låter väldigt mycket Joakim Lindengren? :gremgrin:

/Sax, be-bop originalaskkopp

EchonCique

Hero
Rappslag på fingrarna

Du kan raljera om du så önskar, men det existerar redan en kulturtidskriftsatsning på nätet.

Problemet är att den tidigare viktigaste kulturwebbplatsen i Sverige drevs & hanterades via myndighet, men som i näst sista S-märkta budgeten inte fick mer pengar. Så den skrevs över på en ideell förening. Den har dock inte kommit igång sedan dess, då det kräver pengar till lön.

Staten lade således ned det som du önskade tipsa den om. Ironiskt.

Den fick också ett nytt hem på internet, av samma personer som driver den enda butiken för kulturtidskrifter i Sverige. I deras lokaler sitter också Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter och arbetar.

Sålunda finns det folk som arbetar med detta i Sverige. De har dessutom närvaro på internet. Problemet är att regeringen skurit ned stödet till näst-intill intet. Med vår nya kulturminister råder det också en fara för att stödet till kulturtidskrifter skall dras in, vilket kan döda ett hundratal tidskrifter.

Kulturtidskrifter i Sverige har sålunda oerhört svårt att överleva om dessa nedskärningar görs inom kultursektorn.

Således lite länkar till:
Kulturnät Sverige
Tidskriftsbutiken
Tidskrift
Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter

Som alla ligger på min före detta arbetsgivare Kulturserverns webbhotel.

Klicka dig fram på länkarna och läs mer vetja.

Nightowl

Champion
Under åren har vi Kulturarbeiter* på de lägre nivåerna utsatts för ett antal försök till hjälp från Kulturrådet som väldigt ofta påminner om viktorianska tanter som stickar sockor till hedningarna i Kongos jungler; välmenat, men...

I jämförelse med det känns det här som en alldeles utmärkt idé ! Jag är mest sådär att jag sitter och slår mig i huvudet, för det här borde jag ju känna till...

Erik

*För de som inte tillhör den krympande skaran av fanboys: Jag jobbar på ett bibliotekt i en mycket, mycket liten stad i Norrbottens inland.