Nekromanti Grattis; du har blivit programledare!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Nackdelen med att ha ett Off Topic-forum är ju att man ibland funderar på töntiga trådar man kan smälla upp. Fördelen är ju att man får smälla upp dem... :gremsmile: Så... utan vidare omsvep: du har blivit programledare på TV! Vilken kanal går det på? Vad handlar det om? Gäster? Tävlingar? Ta chansen att ragga tittare redan nu!

Foggmock

Myrmidon
"Militärmagasinet"

Håll käften, jag vet att jag är en klyscha.

Dokumentärfilm om något militärfenomen, med betoning på moderna prylar utan för mycket fokus på det största och det värsta (det klarar Discovery Channel), sen paneldiskussion eller ett gästsamtal i talkshowstuk med någon dignitär som berättar om överlevnad, telekrigföring eller något annat spännande. Jag har kostym och töntig frisyr och beter mig konstigt, som alla talkshowvärdar.

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle vara en programledare på något program på ZTV som liknar Floor Filler eller något annat. ZTV för att jag har en rätt avslappnad, humoristisk stil som jag kan köra utan problem, då ZTV känns rätt ungdomligt oseriöst (och nördigt faktiskt). Å andra sidan börjar TV4 köra med sådana programledare och jag själv känner att jag är i samma kategori som Hans Wiklund och Hans Fahlén. Programmet jag skulle leda skulle vara Let's dance, Floor Filler eller något liknande.

Antingen det, eller ett program där jag och några polare sitter och snackar skit med kända gäster. Man skulle kunna säga att det är en blogg, fast för teve.

/Han som tänker Fråga Olle, Knesset och annat skit kan vara någorlunda i närheten av hans program

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jeopardy

Som veteran i det gamet skulle jag gärna ha axlat Magnus Härenstams mantel.

Saxifrage

Hero
"The Bash"

Jag skulle kunna tänka mig att leda ett debattprogram, eller egentligen mer en arena för att platta till folk jag inte gillar. Under förevändning att diskutera aktuella frågor skulle jag bjuda in folk med riktigt korkade åsikter. Och då menar jag inte åsikter som går att diskutera, utan riktiga nypon som snöat in på rena konstigheter utan att ens reflektera över det (som den blonda tjejen i den här Nemi-serien. Jag skulle placera offret i en fåtölj och sedan mig själv på en pall, så att jag hamnade minst en meter högre upp än min motdebattör. Sen skulle jag fyra av en hel räcka med frågor som motparten inte skulle ha en chans att svara på. Publiken skulle vara helt på min sida och dessutom förses med starkbira för att komma i stämning, så att de stackars intervjuoffrena buades ut rejält och helst lämnade studion i vredesmod.

Programmet skulle bli osmakligt, rabulistiskt, oetiskt och förmodligen en omedelbar tittarsuccé.

Fast det är klart, vid närmare eftertanke kommer väl många av TV3:s debattprogram rätt nära det här formatet... :gremwink:

Gordeg

Hero
Re: "The Bash" (OT)

den blonda tjejen i den här Nemi-serien.
Bra skämt som tyvärr inte är nytt. Jag har åtminstone sett det i Dilbert för länge sedan.

Gordeg, skrattar aldrig två gånger

G

Guest

Guest
Det skulle vara ett vetenskapligt utbildningsprogram (inte populärvetenskapligt och inte lågnivå), ämnen skulle vara tillexempel Spikande Neurala Nätverk, Kvantmekanisk vågteori med mera, jag skulle bara vara berättar röst och presentera de som är kunniga på området för jag är för kass på matte :gremtongue:.

Krille

Super Moderator
Liftarens Guide till Galaxen

En dum programidé: Liftarens guide till galaxen. Det är nån slags reality-tävling/dokusåpa. Programmet har ett antal deltagare, som förses med en laptop med diverse videoredigeringsprogram, en digital videokamera och ett lämpligt mobilt internetabonnemang. De får ett kontokort med en klase pengar på, inte särskilt stor sådan.

Målet är sedan för deltagarna att lifta runt i Europa och göra artiklar till Liftarens guide till galaxen. Man får använda sin laptop och sin videokamera för att göra en liten videoartikel, och det finns tre format: femton sekunder för korta artiklar, trettio sekunder för spots och 120 sekunder för motsvarande helsidesuppslag. Röst ska inte läsas in, utan man får istället skicka med ett textmanus som sedan läses in av en cool speakerröst.

Alla korta artiklar och spots hamnar på SVTs webbsida i nån slags wikiformat med korslänkningar, och varje nedladdning av ens nya artiklar under föregående dag ger en poäng för en kort artikel och två poäng för en spot. Den som får mest poäng får en liten klase pengar överfört till det där kontokortet.

Slutligen visas de bästa korta artiklarna och spotsen, samt de långa artiklarna, en gång i veckan, exempelvis fredag, där tittarna får rösta genom att ringa eller SMSa. Här kan liftarna vinna ännu en mängd pengar, fast nu efter rangordning. Den här mängden pengar får man dock inte förrän efter finalen, och utgör förstås ens prispengar.

För säkerhets skull så får deltagarna en särskild nödkontakt som kan aktiveras med en hemlig PIN-kod, antingen via telefon, SMS eller webb, så skulle pengarna ta slut så behöver de bara använda nödkontakten, knacka in eller säga den hemliga PIN-koden och tala om var de är, så blir de upphämtade och får åka hem. Dessutom så är de ute ur tävlingen, och deras prispengar förverkas.

Det finns förstås inget krav på att artiklarna är sanna. Det är viktigare att de har underhållningsvärde.

Programledaren Krille är förstås en mystisk blågrön varelse med fyra armar. Programmet innehåller, förutom de olika långa artiklarna och utvalda spots, dessutom direktintervjuer med de deltagare som man kan få tag på och musikartister för vidare underhållning. Dessutom är Björn Skifs med. Faen vet varför, men på nåt sätt kom han med.

Johan K

Gammal & dryg
Lätt att jag skulle vilka vara programledare för Hajk. Tänk bara att säga Tjipp & välkommen till Hajk, dra dåligta vitsar, bygga saker Samt att vara finnurlig i största allmänhet.
Det skulel jag tycka var för jäkla skoj ! =)

/ Johan K, som är hemma på lunch

MrG

Swashbuckler
Minns inte vad det hette eller om jag bara drömt fram det, men ett program med bra författare och berättare (typ Hasse Alfredsson) sitter i varsin läderfotölj och berättar anekdoter. Det skulle jag gärna vara programledare för!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eftersom allt det här är fritt fantiserande så kan vi anta att jag har fördjupat mina historiekunskaper ordentligt innan jag blir programledare. För jag hade kunnat tänka mig att delta i något småmysigt historienördprogram där jag reste runt i Sverige/Världen och berättade en massa spännande historiska fakta om olika platser. Gärna i sällskap av någon halvdum Bolibompatyp som fick ställa alla de korkade frågor som publiken skulle kunna tänkas undra över (är det sant att romarna uppfann smörgåsbordet? och så vidare). Programmet hade bara kunnat sändas i SVT och hade förhoppningsvis blivit en långkörare. Men jag hade dock aktat mig för att bli lika dryg som akademiker lätt riskerar att bli (alla vet väl att Gustav Vasa var gay, fnö, fnö, fnö.).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Programmet jag ska leda finns redan

Kobra
SVT1
Måndagar, 21.30

Jag passar på att göra reklam för det klart bästa och mest underskattade programmet i svensk TV. Kobra blandar humor med allvarliga kulturrelaterade reportage på ett sätt som får mig att bli intresserad.
Det har säsongspremiär ikväll och jag tycker nog att de som inte sett det tidigare ska ge det en chans. Det är otroligt välgjort och helt utan reklamavbrott.
Ikväll möter de Woody Allen, Agnieszka Lukasiak, lär sig mer om kabbala och funderar kring turkronor.
Repriserna är tisdagen den 7 mars klockan 23.20 och söndagen den 12 mars klockan 14.25.
:gremgrin:

Krille

Super Moderator
Hur säljer man en programidé?

Ja, ärm... det kanske borde stå "NT" där eftersom rubriken säger det mesta. Är det någon som har den blekaste om hur man säljer en programidé till TV?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Programmet jag ska leda finns redan

Kobra
SVT1
Måndagar, 21.30
I ärlighetens namn skulle jag vara ruggigt nöjd med att ha ett program liknande Kobra själv också. Iofs skulle det väl bli mer kitsch och kult och lite mindre finkultur men det finns väl medarbetare som kan hjälpa till att balansera upp saken.

Visst var det Kobra som körde med att sammanföra två svenska musikpersonligheter under några timmar och be dem skriva en låt tillsammans...? Det var ju genialt iaf.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Hur säljer man en programidé?

Hmm, jag skulle först ta och skriva ned idén utförligt och sedan skulle jag kontakta SVT eller TV4. Jag tror att det finns någon som arbetar med att bedöma programidéer.

Jag skulle i alla fall kolla på ditt program. Fast förmodligen så skulle alla förståsigpåare döma ut ditt program. Lekprogram är ju bara såååå 90-tal, dokusåpor är det enda rätta.

Du kanske ska ha med att om det börjar köra ihop sig för någon av deltagarna så resulterar ett tryck på nöd-knappen i att det dimper ned några backar öl och några halvnakna individer av sexuellt attraktivt kön? :gremlaugh:

Nej, nu vet jag: du ska bara ha med dokusåpakändisar i ditt program. Då kommer det att sälja. Eller kanske avdankade popsångare?

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Re: Idag ska vi prata om riiiiis...[ANT]

& detta ska då hellst sägas på bred värmlänska för att det ska bli riktigt bra... :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Programmet jag ska leda finns redan

"Iofs skulle det väl bli mer kitsch och kult och lite mindre finkultur"

Ja, jag skulle nog också försöka blanda in lite mer kult och kitsch. Inte för att jag inte gillar "finkultur", det är mer att jag är en sucker för det mesta i kulturväg, så även kultkultur, vilket gör att en blandning skulle passa mig som handsken på hatthyllan.

"Visst var det Kobra som körde med att sammanföra två svenska musikpersonligheter under några timmar och be dem skriva en låt tillsammans...? Det var ju genialt iaf."

Jupp, det var det.
Många av reportagen och inslagen de gjort går att titta på på Kobras hemsida, tyvärr finns inte bara de där blandningarna där, men om man ser 5 årsjubileét så är det korta snuttar av det.

G

Guest

Guest
Re: Hur säljer man en programidé?[OT]

halvnakna individer av sexuellt attraktivt kön
Typ en klitoris med bakvänd string eller en penis med höftskynke vid roten, det kanske skulle funka men det kanske skulle gå åt skogen också, vore kul att se något sådant dock få in lite humor och jämställdhet i nakenheten i tv.