Nekromanti Grattis; du har blivit programledare!

Rising

Vila i frid
Re: Hur säljer man en programidé?

Stå-upp-komikern Peter Wahlbeck har tydligen föreslagit massor av olika programidéer för SVT, och blivit refuserad om och om igen, tills han... tja, fick han inte något eget program till slut; om religion och vegetarianism? Gud & Grönsaker, typ.

Jag tror det sitter en liten ful djäkel (en sådan där som inte verkar ha någon hals, utan huvudet sitter direkt på bålen) vid ett skrivbord någonstans som är helt fucking evil på Spader och Hjärter, för allt han har att göra är att ta hand om nya programidéer, vilka kommer in djäkligt sällan, och numera får han inte längre ladda ner porr.

Så man kommer in till den här killen, och innan man får börja prata så ställer han in en äggklocka så att den ska ringa när han inte längre har tid. Sedan börjar han föra några kulor fram och tillbaka på en abbacus som om han räknade något viktigt (i själva verket tror han att han har hittat på en variant på spelet Nim som ska revolutionera spelbranschen), och tänder en tändsticka och plockar fram ett mässingsetui. När man ska börja berätta om ens idé så märker man att etuit är tomt, men för att inte mannen ska tappa masken så stoppar han ned tändstickan i asken, som om det hade varit hans intention från början, och sedan tittar han upp emot en med ett väldigt fundersamt ansiktsuttryck.

Då märker man att hans ena ögonbryn formar en perfekt liggande ovandel på ett frågetecken i hans ansikte. Med det andra ögonbrynet behöver han bara forma en prick, så du gestikulerar åt honom och glömmer vad du skulle säga, varpå han grimaserar och provar några olika approacher; alltifrån avslappnat höjande av ögonbrynet, till att veckla upp ett dike av späck mitt i ansiktet genom att se sur ut, och sedan låta detta dike få ringla ner längs yttre sidan av ansiktet.

Du hör den tickande klockan, och tänker "vad fan håller jag på med? Här har jag begränsad tid till mitt förfogande, och så låter jag mitt sinne vandra iväg så där." Då tittar han upp emot dig och säger "Vem tror den här mannen att han är? Han ser ut att vara ifrån Portugal."

Du säger "va?" och han replikerar med ett självsäkert leende "Det var vad du tänkte va? Jag kan läsa tankar!"
"Du säger 'Nej, nej, det var -absolut- inte vad jag tänkte" men han bara skrattar och viftar med ett pekfinger framför ansiktet "Ha ha ha, så säger de alltid."

Du skall precis till att leverera en motreplik då klockan ringer. "Då var mötet slut!" säger mannen, och återgår till att spela några partier hjärter...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Yes, cast it! It's an order.

Som det oskäggiga ugglot säger, börja casta. Det är en direkt order från mig som trådstartare/TV-chef och produktionen av serien börjar inte förrän jag fått se en preliminär rollista och synopsis på två avsnitt!

Sådeså. :gremsmirk:

(kanske jag skulle haft ett chefsjobb på TV ändå...?)

DeBracy

Re: Programmet jag ska leda finns redan

Ja, jag skulle nog också försöka blanda in lite mer kult och kitsch. Inte för att jag inte gillar "finkultur", det är mer att jag är en sucker för det mesta i kulturväg, så även kultkultur, vilket gör att en blandning skulle passa mig som handsken på hatthyllan.
Låter ju baske mig som att det vore bättre om vi co-hostade än försökte rivalisera. Vi behöver bara ett slagkraftigt namn och lite arbete på hur vi vill nyttja dynamiken sinsemellan så är det ju bara till att börja sända. :gremlaugh:

DeBracy

Re: Liftarens Guide till Galaxen

Riktigt bra idé! Vore riktigt skoj att se. Var annars skulle man få se reportage om hur bra det är med lederhosen, hemligheten bakom varför italienare viftar så mycket med armarna när de pratar eller varför tornet i Pisa egentligen lutar? :gremsmile:

magoo

Hero
Jag vill göra två program!

Mitt första ska vara den svenska varianten av Mythbusters där jag och några insatta personer (t ex de lärde i Lund och Bengt af Klintberg) knäcker fördomar och myter.

Mitt andra ska vara en TV-version av Morgonpassets Kjell Ger Igen där man kan hämnas i TV. Med glimten i ögat så klart. I det första avsnittet skulle jag vilja smygfilma Uppdrag Granskning-redaktionen.

Jag ska sändas i SVT, kanal 1, för jag dyrkar SVT.

/Magoo

MrG

Swashbuckler
Re: Hur säljer man en programidé?

Vet främst hur man gör för fiktion, men tror processen är nog likartad till annat (fast då är nog ett produktionsbolag oftast ett mellanled i processen).
Du skickar in ett synopsis, det delas ut på en lektör som läser och sammanfattar till produktionschefen, som sedan beslutar om man vill föra vidare diskution med den som skickat in idéen. Sedan handlar det om möten och sälja in det och i förlängingen upphovsrättsjuridik (som inga jurister vill komma i närheten av).

Tråkiga sanningen verkar dock vara att bästa sättet att sälja en idé är kontakter, släktskap eller smörande (de tidigare bitarna har jag fått höra dirket från nöjeschefer på svt :gremtongue:)

Feuflux

omjonasson.se
Feuflux goes matlagning

Eftersom jag är kass i köket så skulle jag givetvis ha mitt eget matlagningsprogram. Det är ju så jäkla poppis nu för tiden. Fast istället för att vara bra så skulle jag rikta mig till alla som suger på matlagning och visa att det faktiskt är lätt att lyckas om man bara vågar försöka och misslyckas lite först.

Inga uppvisningar av glittrande gratänger eller "det här har jag förberett". Jag skulle bränna fast ris i kastruller, spilla sås på golvet, använda för mycket av fel kryddor och säga saker som "i teorin skulle den här potatisen skäras i jämna skivor men det sket sig totalt" och "den här köttbiten blev lite väl svart". Troligtvis skulle jag ha en humoristisk sidekick också, men jag har inte kommit på vem som skulle kunna passa där än...

Efter matlagningen skulle det vara en kort inslag som varierade med veckodagarna (jag skulle alltså leka kock flera dagar i veckan). En dag skulle Entomophobiac få sitta och ondgöra sig över passande ämne, t.ex. moderatorer. Annars skulle Feliath nog vara bra på att sköta ilskan på den dagen, överdriven irritation är nyckelordet iaf, då blir det roligt. En annan dag skulle Rising på recensera böcker, omgiven av fyra akademiker som höll med honom om allting varpå Rising skulle blir mer och mer upprörd och slita sitt hår. Dag tre skulle Han få gå runt på stan och ställa roliga frågor till folk, som Biff Henderson typ.

Eftersom jag bergis skulle ha mest ungkarlar som publik så skulle dag 4 bestå av dejtingtips. Frågan är bara vem som skulle kunna ro det iland. Bearnie? (Eller så tar jag nån som jag tror skulle misslyckas så totalt att det skulle gå att garva åt det... typ jag själv om jag inte redan var upptagen med huvudprogrammet.) Sista dagen innan helgledigheten så skulle jag stoppa in Insignia som sagoläsare där hon omvandlat sina rollspelsupplevelser till passande små sagor att roa publiken med.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Zätas Kök?

Helt plötsligt ser jag framför mig hur ZTV kramar fler programidéer ur konceptet "hopplösa fall försöker lära sig något" och lanserar "Zätas Kök" där matlagningsoffer får lära sig matlagning.

Själv är jag en hejare i köket och kommer även fortsättningsvis att vara för fin för att kolla på dokusåpor.

Dewil

Rising

Vila i frid
Vad rökte jag?

Hittade just det här inlägget när jag gjorde en sökning.

Det är lugnt det konstigaste jag någonsin skrivit.

Har ni skrivit något jättekonstigt någon gång? (svara inte i den här tråden, utan svara direkt på era egna konstiga inlägg; på så vis blir det hela som en hemlig diskussion bara för oss som vet var man ska leta för att få läsa det senaste)