Re: Hur säljer man en programidé?
Stå-upp-komikern Peter Wahlbeck har tydligen föreslagit massor av olika programidéer för SVT, och blivit refuserad om och om igen, tills han... tja, fick han inte något eget program till slut; om religion och vegetarianism? Gud & Grönsaker, typ.
Jag tror det sitter en liten ful djäkel (en sådan där som inte verkar ha någon hals, utan huvudet sitter direkt på bålen) vid ett skrivbord någonstans som är helt fucking evil på Spader och Hjärter, för allt han har att göra är att ta hand om nya programidéer, vilka kommer in djäkligt sällan, och numera får han inte längre ladda ner porr.
Så man kommer in till den här killen, och innan man får börja prata så ställer han in en äggklocka så att den ska ringa när han inte längre har tid. Sedan börjar han föra några kulor fram och tillbaka på en abbacus som om han räknade något viktigt (i själva verket tror han att han har hittat på en variant på spelet Nim som ska revolutionera spelbranschen), och tänder en tändsticka och plockar fram ett mässingsetui. När man ska börja berätta om ens idé så märker man att etuit är tomt, men för att inte mannen ska tappa masken så stoppar han ned tändstickan i asken, som om det hade varit hans intention från början, och sedan tittar han upp emot en med ett väldigt fundersamt ansiktsuttryck.
Då märker man att hans ena ögonbryn formar en perfekt liggande ovandel på ett frågetecken i hans ansikte. Med det andra ögonbrynet behöver han bara forma en prick, så du gestikulerar åt honom och glömmer vad du skulle säga, varpå han grimaserar och provar några olika approacher; alltifrån avslappnat höjande av ögonbrynet, till att veckla upp ett dike av späck mitt i ansiktet genom att se sur ut, och sedan låta detta dike få ringla ner längs yttre sidan av ansiktet.
Du hör den tickande klockan, och tänker "vad fan håller jag på med? Här har jag begränsad tid till mitt förfogande, och så låter jag mitt sinne vandra iväg så där." Då tittar han upp emot dig och säger "Vem tror den här mannen att han är? Han ser ut att vara ifrån Portugal."
Du säger "va?" och han replikerar med ett självsäkert leende "Det var vad du tänkte va? Jag kan läsa tankar!"
"Du säger 'Nej, nej, det var -absolut- inte vad jag tänkte" men han bara skrattar och viftar med ett pekfinger framför ansiktet "Ha ha ha, så säger de alltid."
Du skall precis till att leverera en motreplik då klockan ringer. "Då var mötet slut!" säger mannen, och återgår till att spela några partier hjärter...