Nekromanti Gravvärlden

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Märkt av sömnbrist (jag borde egentligen sova istället för att skriva det här inlägget, men är man forumberoende så är man) men på det hela taget ganska nöjd kom jag hem till Linköping från Sydcon idag. Jag kokade lite spaghetti, slog mig ned vid köksbordet och bläddrade i dagens ÖstgötaCorrespondenten. På kultursidan hittade jag en artikel om att spana efter fornminnen. Låt mig citera: "Man kan alltså gå, cykla eller bila rakt ut i myllan och precis överallt hitta spår efter dem som gått före oss." Jag började fundera lite, och så fick jag en märklig idé.

Vi lever ovanpå en annan värld, lyckligt ovetande om vad som döljs under våra fötter. Bonden kan bryta igenom myllan och falla ner i underjorden när han plöjer sin åker, och i djupa källare kan man svagt höra tjuten från avgrundens djup. De våghalsiga ynglingar som varit där och återvänt har att berätta om ändlösa gravfält, kyrkogårdar och mausoleer, spikraka avenyer kantade av svartnade marmorstatyer, isande vindar och ruvande skuggor. Men något håller på att hända, det ryktas om städer som uppslukats av underjorden, det tunna skikt vi tror är den stabila jorden blir allt svagare och snart tar gravvärlden över de levandes värld för alltid. Något måste göras. Man kan kanske bege sig ner på desperata expeditioner i gravarnas värld eller söka förbjuden kunskap i dammiga luntor.

Först hade jag tänkt mig att det hela skulle utspela sig i nutid, men det passar nog bättre i godtyckligt vald fantasyvärld eller kanske ett historiskt 1400-tal. Jag ville alltså ha någon sorts fantasy-Matrix, där det finns vissa beröringspunkter vid vilka man lätt kan ta sig ner i underjorden och tillbaka upp igen. Vad som egentligen döljer sig bland underjordens gravfält har jag egentligen ingen aning om, men det ska i alla fall vara något särdeles otrevligt. Hur som helst känns det som om den här idén nog är för konstig för att utvecklas vidare, men jag tar gärna emot alla former av synpunkter.

(Och ursäkta om inlägget är mer än lovligt förvirrat; först glömde jag att skriva topic så forumet åt upp mitt inlägg, och det här är bara en rekonstruktion. Det första var mycket bättre. :gremfrown:)

(Ja, "gravvärlden" är ett hemskt dåligt namn. Det fanns en anledning till att jag tänkte lämna valet av topic till sist.)


/Dimfrost, utan zeppelinare
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Blir det 1400 tal eller godtycklig fantasy värld så blir det kanske en aning mycket dungeoncrawl över det hela. Vilket faktiskt var en av orsakerna varför jag kasserade en liknande idé till Atlantica.

Fast förstås min idé var lite annorlunda.
Kanske kan ge någon inspiration. Ok, Atlantica, kasserat alternativ, nerkortat.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="green">/images/hr.gif</td></tr></table>
Atlantica var från början en kontinent på en onämnd värld. Atlanticas invånare var mästare på diverse magi, vilket vredgade gudarna. Efter ett krig mellan Atlanticas magiker och gudarna så förstod Atlantianerna att deras enda chans var att fly. De separerade sin kontinent från sin värld(De gudadyrkande barbarerna envisades försås med att säga att gudarna hade dränkt Atlantica) och sände iväg sitt numera separerade plan ut i multiversum. Kanske inte helt separerat. Då planet inte är fysiskt stabilt så färdas det längs gränsen till samma elementara plan(ska inte försöka förklara hela Atlanticas världsbild så bara häng med) som sin ursprungsvärld. Ett havsplan. Att Atlanticas plan inte är fysiskt stabilt har också andra sidoeffekter. Vid kanter där saker förenas, så som dimbankar, ställen där tre bäckar möts, grottor och liknande kan det uppstå öppningar till andra platser.
Atlanticas klimat är också delvis beroende vilka andra plan(förutom sitt havsplan) som det angränsar till.

I alla fall för nära tusen år sedan så kom Atlantica nära ett mycket varmare plan. Ett elementart plan som personifierade den varma jordens egenskaper, öken och vulkaner.
Hettan som trängde in på Atlanticas plan förändrade ytan. Där det tidigare hade varit fruktbart medelhavsklimat blev det nu öken. Atlanticas invånare drevs ner under jorden där de med hjälp av sin magi grävde ut enorma underjordiska städer och grottor. Underjordiska kamrar där de kunde odla, leva och frodas.
Dock så varar inget för evigt.
Atlantica drev ifrån det elementara värmeplanet och klimatet återvände till det normala. Invånarna sökte sig än en gång till ytan och deras underjordiska städer och kamrar övergavs till stor del. De magiska ljusen som hade lyst upp ett underjordiskt paradis slocknade. Skuggorna djupnade i övergivna valv. Snart rådde det ett absolut mörker. Och ur detta mörker bildades vägar till platser, skuggvärldar. Gravvärldar som nu hade fått fotfäste på Atlanticas jord.

*sätt in ondskefullt skratt*

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="green">/images/hr.gif</td></tr></table>

Nja. som sagt så blev det lite VÄL dungeoncrawligt så idén skrotades och kom inte längre än såhär.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Personligen tycker jag att det skulle platsa rätt bra i en viktoriansk 1800-tals miljö.
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Tyckte det lät som en bra idé, även om det som sagt tenderar att bli ett dungeoncrawl eller möjligen ett hack&slash a lá Demise eller Diablo.

Men möjligheterna finns där, fortsätt jobba på det och utveckla vad som finns i underjorden. Det behöver ju inte vara bara "inomhus" i gravvärlden. Det kan ju finnas vidsträckta landskap där natt alltid råder.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Spännande idé.

Om du placerar det i historisk miljö kan ju hoten från underjorden bestå i diverse skurkar ur historien, kreativt uppiffade till gengående monstrositeter. Jag slogs bums av möjligheterna till emotionellt laddade äventyr för att förhindra att avlidna nära och kära sällas till busarnas arméer.

Matrixkopplingen tycker jag du skall behålla. Vore kul om rollpersonerna exempelvis kunde tillfälligt använda avlidna hjältars egenskaper i trängda lägen där nere i djupen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Ja, att det finns risk för dungeoncrawl är väl uppenbart, men så kan det gå när man inte tänker igenom idéerna ordentligt. Jag var snarare ute efter någon slags ruvande undergångsstämning i en annars vanlig värld, helt plötsligt faller allt sönder och det kommer hot Utifrån. Alltså mer av cthuloid skräck eller Världarnas Krig-aktig SF än ren dungeoncrawl. Men som sagt, jag kommer nog inte fortsätta på det här projektet inom överskådlig tid, och tänkte bara dela med mig av mina idéer. Hur som helst var det kul att se vad du hade skrivit om Atlantica.

Just 1800-tal avstod jag ifrån eftersom jag inspireras alldeles för mycket av den tidsperioden som det är. Antingen ska det nog vara modernt, eller någon slags gotisk medeltidsvärld med gigantiska slott och Geminikänsla.


/Dimfrost
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Skitcool idé! Skuggvarg rådiggar!

Namnförslag: Underworld.

Ja, tyvärr favoriserar jag engelska framför svenska. För när "Underworld" låter så satans coolt, låter "Undervärlden" bara direkt fånigt och man undrar när Alice i Underlandet tänker dyka upp?

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Gemini, ja...jag tyckte väl att jag anade vissa influenser.

Suggestiv och uråldrig ondska är alltid en trevlig ingrediens. Apropå gotisk miljö kan jag heller inte låta bli att tänka på Castlevania. I love it! Önskar man kunde rollspela i en sån miljö utan att det bara blev hack´n´slash av alltihop.

/Skuggvarg
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Jag tycker det verkar som en ball idé lite beroende på vad man gör med världen.. Det är som en blandning mellan andar, Indiana Jones och Apornas planet (när de besöker "den gamla kulturen")..

Jag måste vara konstig men jag tycker "Gravvärlden" andas en skön grå, död stämning över det hela.. "Nedomjord" var ett ord jag använde i ett annat inlägg och det är därför jag ens skriver detta inlägg.. För att ge det förslaget.. Fast det ordet säger ju inget om att det är en gravvärld.. Man skulle kunna tänka sig något på Hel, som är dödsriket.. Helvete består ju exempelvis av två ord.. "Hel" (som redan är förklarat) och "vite" vilket betyder "straff".. Man skulle kunna tänka sig en liknande ordsammanslagning till ditt förslag..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte alls förstår varför han ger förslag på namnförslag om nu Dimfrost kanske ändå inte kommer utveckla detta vidare
 
Top