Nekromanti Grg då, nu och sen....

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
en liten fråga... nån som har en aning om hur grg/raketgevär kommer att utvecklas fram till neotechs tid?
Efter lite funderande gissar jag på att de främsta skillnaderna i själva vapnet kommer att vara siktena och möjligtvis att de tillverkas i lättare material... antagligen kommer det finnas nyare effektivare typer av ammunition, men det är inget som lär påverka vapnen nämnvärt.
Kan det tom tänkas att gamla hederliga carl gustaf fortfarande används 2059, försett med ett flaschigt ljusförstärkande, digitalt IR-sikte med cyber länk och lite kraftigare bumpor... jag menar, det är i grund och botten ett räfflat stuprör med avtryckare... inte så mycket man kan göra med det... eller?
Detta föutsätter givetvis att pv-robotar inte har blivit så pass portabla och framförallt billiga att de kan ersätta grg:n...

Så de så!
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Efter lite funderande gissar jag på att de främsta skillnaderna i själva vapnet kommer att vara siktena och möjligtvis att de tillverkas i lättare material... antagligen kommer det finnas nyare effektivare typer av ammunition, men det är inget som lär påverka vapnen nämnvärt."

Införandet av programerbar ammution till grg kan komma. Vidare så borde även grg (Och inte bara p-skott) tillverkas för att kunna användas i slutna utrymmen.

"Kan det tom tänkas att gamla hederliga carl gustaf fortfarande används 2059, försett med ett flaschigt ljusförstärkande, digitalt IR-sikte med cyber länk och lite kraftigare bumpor... jag menar, det är i grund och botten ett räfflat stuprör med avtryckare... inte så mycket man kan göra med det... eller?"

Det är möjligt, förutsatt att ammutionen vidarutvecklas.

"Detta föutsätter givetvis att pv-robotar inte har blivit så pass portabla och framförallt billiga att de kan ersätta grg:n..."

Redan i dagsläget finns det bärbara p-skott med takslående kapacitet. Så det är en stor chans att det finns RSV-granater med takslående egenskaper till grg i Neotechs värld.

Bela
 

statik

Veteran
Joined
18 Jun 2000
Messages
4
Är inte så insatt, men kolla på www.fmv.se, efter lite letande kan man hitta rätt kul info om vad som e på gång iaf när det gäller svenska försvarets framtida inköp... Tror det fanns lite om vad du är ute efter.

/Statik
(Jag vet att länken varit med tidigare, men tyckte den passade)
 

Flyby

Veteran
Joined
21 Jan 2001
Messages
33
Location
Luleå
Man borde väl iaf. ha kunnat få fram målsökande missiler och/eller värmesökande. Det är väl ett minimikrav.

F.ö. så kan man ju modifiera granater med diverse tillbehör så dom blir typ som minor, har IFF (Identify Friendly Foe) m.m.
Om detta går att läsa i ett äldre nummer av Codex, kommer tyvärr inte ihåg vilket.
Men målsökande lär ju finnas /images/icons/cool.gif

// Flyby
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,452
Re: Grg då, då och då....

Målsökande missiler var det första jag tänkte (vad är det som luktar bränt) på.

Yassilus den store
--
Bättre en ball katt i kanalen än en kall balle i analen (ursäkta)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Grg då, då och då....

tja... nu är det ju så att det redan finns målsökande, eller rättre sagt optiskt styrda pv-robotar. Dessa är ca en fantastiljon gånger dyrare än en vanlig jäkla grg-granat, för att inte tala betydligt om större och tyngre... därför lär de nog ha ganska svårt att konkurrera ut vanliga granater eftersom dom funkar tillräckligt bra redan...
En arme byter inte till ett vapen som är LITE bättre, isåfall skulle de fått byta betydligt oftare.... en pryl måste visa sig vara rejält mycket bättre än det den ska ersätta för att det vara värt den kostnaden.

Så de så!
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Sablar, Bela. Du kan ju en hel del om vapen och vapensystem. Ifall du någonsin sammanfattar allt du vet på en hemsida så glöm inte att skicka över adressen!

Verkar som om Krille är väl insatt också, men jag misstänker att han är "in it for the money", så att säga. Skriva för Offensiv och så.

/ Darkfed
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Grg då, då och då....

"tja... nu är det ju så att det redan finns målsökande, eller rättre sagt optiskt styrda pv-robotar. Dessa är ca en fantastiljon gånger dyrare än en vanlig jäkla grg-granat, för att inte tala betydligt om större och tyngre... därför lär de nog ha ganska svårt att konkurrera ut vanliga granater eftersom dom funkar tillräckligt bra redan..."

Det finns redan (Idag, inom svenska försvaret.) målsökande granater. De finns inte till grg, utan till 120mm grk (Strix) och som 155mm artillerigranat (Bonus). De är båda hårdmålsgranater (RSV) och har fördelen gentemot pvrb att skytten inte behöver se målet utan överlåter det till valfri E-grp. E-gruppen behöver inte någon extra utrustning som vid ledning av rb (Laserpek eller motsvarande). Vidare så är granaten billigare än rb och kräver inte samma mängd extra utrustning.

Bela
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Grg då, då och då....

det är ganska så stor skillnad på att göra en grg och en grk granat målsökande... antagligen går det inte med ett grg eftersom de inte har en "aktiv" framdrivning eller vad man ska kalla det, man får nog använda ett raketgevär då, men jag undrar egentligem om det är lönt? Jag tror att pv-robotar och grg/pansarskott/raketgevär kommer att hållas åtskilda ett bra tag framöver

Så de så!
 
Top