Nekromanti Grisar och Gåsar 6:Expert

King Kromm

Hero
Som spelledare kan man råka ut för mycket konstigt. Mitt senaste speltillfälle råkade jag i form av sl ut för en massa saker, vilket iofs var kul.

Men man får också lov att erkänna att man blir paff när en spelare inför en resa på cirka en månad, kanske mer, går och köper sig en ko, 3 getter, 3 får och 4 höns.... (för snål för att köpa för mycket proviant och för lat för att jaga, vilket han gjorde tillslut endå, när han inte kunde skiljas från sina djur).

Men i vilket fall som helst, hur mycket man får man på en ko? Eller på en get? Dessutom så skulle det vara halvkul och veta ungefär hur mycket mat man får på en älg, en räv, en hare eller vad man nu lyckas jaga ner, för när det i boken står viltsort(endast storleksmässigt), och hur många portioner man får så blir iaf jag lite fundersam på vad för djur jag skall välja. Inte vet ju jag hur mycket mat vilka djur bär... Och det känns hel b att säga till spelarna att dom efter en förmiddags jakt kommer hem med tio kilo kött och två fina horn, och n
ingen i hela världen vet var dom kommer ifrån...

För att runda av så kan jag också säga att de hade vart kul å skumma igenom några hemmagjorda regler omkring djur/jakt och liknande, om nu nån vänlig själ råkar ha det nånstans...

Krille

Super Moderator
"Men i vilket fall som helst, hur mycket man får man på en ko?"

En normal medeltida ko har en slaktvikt (dvs mängd användbart kött) på 200 kg.

Troberg

Sinister eater
En normal medeltida ko har en slaktvikt (dvs mängd användbart kött) på 200 kg.
Men det här är fantasy, så det måste väl finnas någon fantasymotsvarighet till Belgian Blue?

Om inte annat så finns ju alltid Särimner!

Saurus

Veteran
Jag antar att det är upp till SL att bestämma hur mycket kött man får av en ko, man kan ju slå fram det..

När man jagar så är det bra att slå för sin förmåga "Jaga" för att få ut något kött, mislyckas man får man inget, lyckas man så kan SL bestämma hur mycket han får. (hah, får, hehe....) :gremgrin:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Gåsar 6:Expert

En vuxen och välfödd gåskarl kan säkert ha en slaktvikt på 5-7 kg, men i detta ingår då skinn, skrov, fett och inre organ. Men de flesta människor i ett pseudomedeltida samhälle lät sannolikt gässen och de övriga fjäderfän som de omgav sig med livnära sig på spillsäd och vad de själva kunde rota fram. Möjligtvis fodrade de dem lite extra strax innan slakten. Men låt oss komma ihåg att gäss även lägger stora och matiga ägg som motsvarar fyra hönsägg, deras dun kan användas som kuddstoppning och de är utmärkta som vaktposter. För övrigt så kan gäss bli riktigt folkilskna också. Tränade attackgäss kanske vore något? :gremlaugh:

Storuggla

Champion
Re: Gåsar 6:Expert [OT]

"För övrigt så kan gäss bli riktigt folkilskna också. Tränade attackgäss kanske vore något?"

Hade inte den romerska senaten gäss som larm? Något om att de väsnas något hemskt när man kommer när dem så det var ett slags larm de nyttjade. Har för mig att jag läst det, men du har nog Gås-skillz för att svara.

Storuggla, annan fågel

Foggmock

Myrmidon

Ett fängelse någonstans i Sverige har dessutom gäss som vakter. De patrullerar utanför stängslet och är visst väldigt väldresserade. Det var länge sen jag läste om det men det var nog inte i Skåne, trots allt.

Foggmock - Som hittade en dator att logga in på. Kanske inte världens snabbaste, men det sitter minsann en 48-spinn Cd-läsare i den. Lådan är av liggande typ med skärmen(14") ovanpå och av modellen Compaq Deskpro. Bara jag som gissar att det sitter complete crap under huven? :gremgrin:

Joke

Veteran
Re: Gåsar 6:Expert

attackgäss i all ära men en kompis gjorde en oxe till zombi!(försvar och matföråd i ett!) tänk er den styrkan... den fick en rustning också så den hade grym RV :gremlaugh:

Tja
Skillnaden mellan lyckatslaget och fvn kanske avgör? Om man precis lyckas så kanske det bara blir en liten hare eller nåt sånt, eller en fasan eller tjäder...

Nightowl

Champion

Nja, man hade gäss som man spådde framtiden med: man matade dem och uttydde därav framtiden (fråga mig inte hur, jag gissar det var bra om fåglarna var hungriga).

En gång försökte några invadörer smyga sig in... var det via Capitoliska klippan?, nå i alla fall de kom för nära de heliga gässens gås-hus och väckte fåglarna. Deras kacklalorum satte i sin tur fart på vakten.

Gäss kan man ha till mycket.

Erik, gäss boks!

Archer

Swashbuckler
Älg: Cirka 50 till 100 kg kött, beroende på om det är en kalv eller fullvuxen älg. Räkna med ungefär 15 dagsransoner, vilket förutsätter att man på något sätt kan bevara köttet. Det tar cirka en halv dag att slakta och ta tillvara köttet från en älg.

Hare: En dagsranson (räcker kanske till två dagar, om man äter mycket lite varje dag). Det tar cirka två timmar att ta slakta och ta tillvara köttet från en hare.
Räv: Har aldrig ens tänkt tanken på att äta en, men lär nog ge ungefär samma som en hare.

Hare och rådjur brukar man hänga ett tag (cirka 2 till 3 dagar) innan man slaktar dem, bara för att bli av med blod, och för att köttet ska bli mört. Av uppenbarliga skäl går det endast att hänga dem ute under vinterhalvåret/senhösten.

Archer

Swashbuckler
Det var optimalt användande av en ko. Förutsätter att man inte har någon form av spill, vilket alltid sker när man slaktar ett djur. För att komma åt vissa bitar måste man ibland offra andra. Det är sällan man vill äta allt kött också, med tanke å senor och fett. Räkna med cirka 10% till 15% spill.
Det är i alla fall mina erfarenheter från då jag har hjälpt min far med att slakta rådjur, älg, och gris.

Archer

Swashbuckler
Bra mycket lättare att fånga en hare än en tjäder eller fasan. Harar har fördelen att de inte är lika farliga som en tjädertupp kan vara med... :gremwink:
Men som du säger, ju sämre man lyckas, desto troligare att man får nöja sig med ett mindre och enklare att fånga byte.
Man kan ju till exempel låta differensen mellan vad man slog och sitt FV avgöra STO på bytesdjuret. Räkna sedan med att ungefär 2 STO = 1 dagsranson.

Troberg

Sinister eater
Stopp ett tag nu!

Älg: Cirka 50 till 100 kg kött, beroende på om det är en kalv eller fullvuxen älg. Räkna med ungefär 15 dagsransoner, vilket förutsätter att man på något sätt kan bevara köttet.
Jag vet inte hur hungrig du är, men för mig låter 3,3 - 6.7 kg kött fruktansvärt mycket som en dagsranson, speciellt med tanke på att man antagligen inte äter enbart kött utan fyller ut det med något mer vegetabiliskt.

Helmgast
Vilddjur & bruksdjur

Bra saker att ha med i den förr eller senare tryckta Eonmodulen om djur. Praktiskt, och lär kunna rymmas på rätt få sidor.