Jag funderade lite kring rollpersonsgenerering efter att jag läst avsnittet i äventyret "Ödesväven" om Rampor där exempelrollpersoner finns att använda med färdigsskapade värden. Jag märkte av att dessa exempelrollpersoner höll en mycket lägre färdighetsnivå än vad rollpersoner till Eon IV brukar hamna. Detta i relation till SLP värden i äventyret så förstod jag att det system som finns för rollpersonskapande i Eon IV skapar karaktärer med en mycket högre färdighetsnivå än medel. Det är lätt att få färdighetsvärden med 4T6 och 5T6 vilket i relation till SLP innebär att det är svårt att göra rollpersoner som håller sig på en "normal" skicklighetsnivå. Dessutom att systemet med Expertiser och Hantverk (som alltid börjar på 4T6) gör att man inom dessa områden lätt får väldigt höga värden. Det är inte svårt exempelvis att få en krigare att dessutom vara en mästervapensmed med 5T6 i värde.
Tanken är helt enkelt hur man bör tänka om man vill skapa rollpersoner som är helt vanliga karaktärer i en värld av medelmåttor. I en värld där en eller två soldater eller rövare kan vara tillräckligt farligt motstånd. Helt enkelt om man vill spela med karaktärer på en grisodlarnivå med så normala värden som möjligt.
En tanke är att sätta Expertiser, Hantverk och Kännetecken på -1T6. Då hamnar dessa värden i regel på det mer normala 3T6 och ytterst sällan på 4T6.
Har laborerat med en kompis kring färdighetsnivåer. Om man helt enkelt ska dra bort färdighetspoäng från Arketyper och Miljö, men det innebär samtidigt att händelsetabellerna blir väldigt betydelsefulla för att få fler färdighetspoäng. Å andra sidan tycker jag att grundegenskaperna (styrka, tålighet osv.) redan ligger på en lämplig nivå. 3T6 är ju medel även där.
Är det någon som funderat i liknande banor och har en bra lösning? Skulle vara bra med en enkel formel som går att applicera i hela rollpersonsskapandet.
(samtidigt måste jag erkänna att jag föredrar rollpersoner som sticker ut ur mängden och är bättre än genomsnittet. men i den eventuella tanken att man blir sugen att spela på en grisodlarnivå på liknande sätt som exempelrollpersonerna i Ödesväven)
Tanken är helt enkelt hur man bör tänka om man vill skapa rollpersoner som är helt vanliga karaktärer i en värld av medelmåttor. I en värld där en eller två soldater eller rövare kan vara tillräckligt farligt motstånd. Helt enkelt om man vill spela med karaktärer på en grisodlarnivå med så normala värden som möjligt.
En tanke är att sätta Expertiser, Hantverk och Kännetecken på -1T6. Då hamnar dessa värden i regel på det mer normala 3T6 och ytterst sällan på 4T6.
Har laborerat med en kompis kring färdighetsnivåer. Om man helt enkelt ska dra bort färdighetspoäng från Arketyper och Miljö, men det innebär samtidigt att händelsetabellerna blir väldigt betydelsefulla för att få fler färdighetspoäng. Å andra sidan tycker jag att grundegenskaperna (styrka, tålighet osv.) redan ligger på en lämplig nivå. 3T6 är ju medel även där.
Är det någon som funderat i liknande banor och har en bra lösning? Skulle vara bra med en enkel formel som går att applicera i hela rollpersonsskapandet.
(samtidigt måste jag erkänna att jag föredrar rollpersoner som sticker ut ur mängden och är bättre än genomsnittet. men i den eventuella tanken att man blir sugen att spela på en grisodlarnivå på liknande sätt som exempelrollpersonerna i Ödesväven)